REWALIDACJA INDYWIDUALNA

 

Integralną część dydaktyczno-wychowawczej działalności szkoły podstawowej dla dzieci niepełnosprawnych umysłowo stanowi rewalidacja indywidualna.

Celem zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej jest wyrównywanie braków
w zakresie intelektualnym i psychoruchowym dzieci spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi bądź niesprzyjającymi warunkami rodzinnymi
i środowiskowymi. Są to zajęcia wspierające proces dydaktyczny.

W zakres ich wchodzą następujące formy pracy dydaktycznej:

-        zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

-        zajęcia korekcyjne:             a) usprawnianie technik szkolnych  /reedukacja/

b) usuwanie wad wymowy  /logopedia/

c) korekcja wad postawy  /gimnastyka korekcyjna/

Zadaniem reedukatorów i nauczycieli prowadzących zajęcia rewalidacji indywidualnej jest dążenie do optymalnego usprawniania funkcji poznawczych i fizycznych, łagodzenia napięć u dzieci eretycznych i pobudzanie do działania dzieci apatycznych oraz wyrównywanie braków powstałych wskutek zaniedbań pedagogicznych.

Prawidłowa realizacja zadań rewalidacyjnych wymaga:

-        dokładnej znajomości dziecka, jego rozwoju psychicznego i fizycznego oraz zaburzeń   i trudności rozwojowych,

-        opracowania programu i form pracy dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia,

-       ścisłego współdziałania prowadzącego zajęcia z wychowawcą, psychologiem, lekarzem i rodzicami,

Zajęcia z rewalidacji indywidualnej odbywają się indywidualnie z uczniami wymagającymi specjalnych ćwiczeń i zabiegów lub w zespołach, w których jest nie więcej niż 3 uczniów z podobnymi zaburzeniami. Wyjątek stanowią zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, w której udział może brać zespół sześcioosobowy pod warunkiem, że będzie składał się z uczniów o podobnych wadach postawy.

Ćwiczenia i metody prowadzenia zajęć dobiera się w zależności od rodzaju i złożoności zaburzeń oraz wieku dziecka. W czasie ćwiczeń przestrzega się zasad higieny psychicznej, uważnie stopniuje się wysiłek uczniów, nie dopuszcza się do zmęczenia, znużenia i przykrych przeżyć. Stwarza się atmosferę pogody, budzenia wiary ucznia we własne możliwości, mobilizuje się dziecko do przezwyciężania trudności.

Zajęcia rewalidacji indywidualnej mają przede wszystkim charakter zabawowy, nie przypominający dziecku zajęć lekcyjnych. Odbywają się one w specjalistycznie wyposażonych salach i pracowniach. W szkole posiadamy: salę gimnastyki korekcyjnej, pracownię logopedyczną i pracownię reedukacji. W pracowniach tych znajdują się takie urządzenia, sprzęt i środki dydaktyczne, które ułatwiają pracę z dziećmi w zależności od rodzaju występujących zaburzeń. Większość specjalistycznego wyposażenia została zakupiona ze środków PFRON.

 

 

       

                    Reedukacja
                       Logopedia
       Gimnastyka korekcyjna

 

Powrót