POZNAJMY SIĘ
Wprowadzenie
Szkoła Podstawowa Specjalna jest integralną częścią Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Jej działalność określa Statut. Szkołą kieruje zastępca dyrektora, który bezpośrednio podlega dyrektorowi Ośrodka. W organizacji Szkoły Podstawowej Specjalnej funkcjonuje Szkoła Szpitalna jako jej filia. W szkole przebywają i pobierają naukę dzieci niepełnosprawne umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną z upośledzeniem umysłowym. Podstawą przyjęcia jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego bądź orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Nauczaniem indywidualnym objęci są uczniowie, w stosunku do których poradnia psychologiczno-pedagogiczna orzekła taką formę kształcenia. Nauczanie indywidualne odbywa się w miejscu zamieszkania dziecka, w placówce prowadzonej przez Stowarzyszenie „Równych Szans” w Żyrardowie lub w uzasadnionych przypadkach na terenie naszego Ośrodka.
Cele i zadania Szkoły
Realizując ogólne cele statutowe Placówki, Szkoła Podstawowa Specjalna kształtuje odpowiednie postawy uczniów, wyposaża ich w podstawowe wiadomości i umiejętności oraz przygotowuje absolwentów do kontynuowania dalszego procesu edukacyjnego w gimnazjum.
Głównymi celami i zadaniami działalności szkoły są:
W odniesieniu do uczniów z głębokim stopniem niepełnosprawności umysłowej celem naszej pracy jest:
Szkoła wykonuje swoje zadania poprzez: realizację wybranych programów dla klas I-VI zawartych w Szkolnym Zestawie Programów Nauczania, realizację Programu Wychowawczego oraz Szkolnego Programu Profilaktyki.
Organizacja Szkoły
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Z powodu trudnych warunków demograficznych oraz coraz częstszego realizowania obowiązku szkolnego przez dzieci lekko upośledzone umysłowo w szkołach masowych, istnieje od kilku lat konieczność nauczania w klasach łączonych. W 2006 r. został utworzony zespół edukacyjno-terapeutyczny dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową umiarkowanego stopnia. Do Szkoły uczęszczają dzieci od 7 do 18 roku życia. Edukacja podzielona jest na dwa etapy: kształcenie zintegrowane, które obejmuje pierwsze trzy lata nauki oraz kształcenie przedmiotowe obejmujące klasy IV-VI. Uczniowie zespołu edukacyjno-terapeutycznego rozwijają swoje umiejętności z zakresu funkcjonowania w środowisku, muzyki z rytmiką, plastyki, techniki i wychowania fizycznego. Treści nauczania są w pełni dostosowane do ich możliwości. Zostały one zawarte w indywidualnych programach edukacyjno – terapeutycznych. W ramach zajęć rewalidacyjnych dzieci uczęszczają na:
Po lekcjach uczniowie mogą rozwijać swoje zdolności w licznie działających kołach zainteresowań. Rokrocznie odnoszą sukcesy w konkursach organizowanych na szczeblu powiatowym i wojewódzkim. Cenną rolę terapeutyczną odgrywa udział dzieci w przedstawieniach teatralnych, opartych na pantomimie wspartej doskonale dobraną muzyką. W szkole działa Samorząd Uczniowski, którego praca wydatnie uatrakcyjnia zajęcia szkolne, pozaszkolne i pozalekcyjne. Uczniowie, na miarę możliwości, wdrażani są do współdecydowania o niektórych aspektach szkolnego życia. W ramach Samorządu działają:
W latach 2002-2004 Samorząd Uczniowski redagował i wydawał gazetkę szkolną „Gżegżółka”, za którą Szkoła otrzymała dyplom w ogólnopolskim konkursie gazetek szkolnictwa specjalnego.
Dobro naszych uczniów jest podstawowym priorytetem szkoły. Rozwijamy tkwiące w nich możliwości, tak by mogły jak najpełniej korzystać ze świata, w którym żyją oraz bronić się przed tym, co w świecie jest złe - zachowując przysługujące im prawo do "bycia innym”. Wśród tak wielu zadań, jakie do wypełnienia ma szkoła, ważne jest również tworzenie twórczej, życzliwej atmosfery panującej w gronie pedagogicznym. Wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje do pracy i w dalszym ciągu podejmują doskonalenie zawodowe.
|