Gimnastyka korekcyjna
Gimnastyką korekcyjną objęci są uczniowie, u których stwierdzono wady postawy (skoliozy, kifozy, lordozy), płaskostopie, nadwagę lub obniżoną sprawność fizyczną. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne odbywają się w grupach dyspanseryjnych.. Uczestniczą w nich uczniowie klas I - VI.
Celem zajęć jest;
§ Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy.
§ Kształtowanie umiejętności korygowania postawy na polecenie.
§ Rozwijanie mięśni przykurczonych.
§ Zwiększanie siły i wytrzymałości mięśni.
§ Utrzymywanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa, by zapobiec jego usztywnieniu.
§ Stosowanie ćwiczeń korekcyjnych wzmacniających mięśnie krótkie stóp.
§ Korygowanie wad wrodzonych lub nabytych.
§ Zwiększanie sprawności fizycznej uczniów.
§ Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
§ Poprawa orientacji w schemacie własnego ciała.
§ Wyrażanie doznań i emocji za pomocą ruchu oraz gestów własnym ciałem.
§ Kształtowanie potrzeby ćwiczeń gimnastycznych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego.
W zajęciach uczestniczą uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym. W związku z tym ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem różnych metod. Najpopularniejszą z nich jest metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Uczniowie klas młodszych chętnie ćwiczą z wykorzystaniem tej metody. Z zadawalającym efektem poznają schemat własnego ciała, a także poprzez ekspresję ruchową wyrażają swoje doznania, co jest bardzo ważne u dzieci z zaniżoną samooceną i postawami antyspołecznymi. Inną metodą stosowaną wśród uczniów młodszych jest metoda opowieści ruchowej, gdzie dzieci oprócz korygowania wad mogą kształtować swą koordynację a także wyrażać uczucia. Dzieci również bardzo lubią zajęcia pozwalające im na ekspresyjny taniec, dzięki któremu czują się wyluzowane i twórcze.
Dla dzieci starszych zajęcia korekcyjne prowadzone są najczęściej w formie ścisłej. Szczególna indywidualizacja pozwala na realizację zamierzonych celów. Uczniowie szybko uświadamiają sobie znaczenie ćwiczeń dla właściwego korygowania swych wad.
Prowadzona jest całoroczna obserwacja wyników pracy uczniów nad własną postawą, a także semestralna ocena postępów w kształtowaniu prawidłowej postawy i stanu zdrowia dzieci. Każdy uczestnik zajęć posiada indywidualną kartę swych postępów w korekcji wad postawy.
Zajęcia odbywają się w nowo zaadaptowanej sali, w której dzieci mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt do rekreacji i rehabilitacji.