Gimnastyka korekcyjna

 

         Gimnastyką korekcyjną objęci są uczniowie, u których stwierdzono wady postawy (skoliozy, kifozy, lordozy), płaskostopie, nadwagę lub obniżoną sprawność fizyczną. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne odbywają się w grupach dyspanseryjnych.. Uczestniczą w nich uczniowie klas I - VI.

 

Celem zajęć jest;

§         Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy.

§         Kształtowanie umiejętności korygowania postawy na polecenie.

§         Rozwijanie mięśni przykurczonych.

§         Zwiększanie siły i wytrzymałości mięśni.

§         Utrzymywanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa, by zapobiec jego usztywnieniu.

§         Stosowanie ćwiczeń korekcyjnych wzmacniających mięśnie krótkie stóp.

§         Korygowanie wad wrodzonych lub nabytych.

§         Zwiększanie sprawności fizycznej uczniów.

§         Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

§         Poprawa orientacji w schemacie własnego ciała.

§         Wyrażanie doznań i emocji za pomocą ruchu oraz gestów własnym ciałem.

§         Kształtowanie potrzeby ćwiczeń gimnastycznych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego.

 

W zajęciach uczestniczą uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym. W związku z tym ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem różnych metod. Najpopularniejszą z nich jest metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Uczniowie klas młodszych chętnie ćwiczą z wykorzystaniem tej metody. Z zadawalającym efektem poznają schemat własnego ciała, a także poprzez ekspresję ruchową wyrażają swoje doznania, co jest bardzo ważne u dzieci z zaniżoną samooceną i postawami antyspołecznymi. Inną metodą stosowaną wśród uczniów młodszych jest metoda opowieści ruchowej, gdzie dzieci oprócz korygowania wad mogą kształtować swą koordynację a także wyrażać uczucia. Dzieci również bardzo lubią zajęcia pozwalające im na ekspresyjny taniec, dzięki któremu czują się wyluzowane i twórcze.

Dla dzieci starszych zajęcia korekcyjne prowadzone są najczęściej w formie ścisłej. Szczególna indywidualizacja pozwala na realizację zamierzonych celów. Uczniowie szybko uświadamiają sobie znaczenie ćwiczeń dla właściwego korygowania swych wad.

Prowadzona jest całoroczna obserwacja wyników pracy uczniów nad własną postawą, a także semestralna ocena postępów w kształtowaniu prawidłowej postawy i stanu zdrowia dzieci. Każdy uczestnik zajęć posiada indywidualną kartę swych postępów w korekcji wad postawy.

Zajęcia odbywają się w nowo zaadaptowanej sali, w której dzieci mają do dyspozycji nowoczesny sprzęt do rekreacji i rehabilitacji.

 

 

 

 

                                                                            Powrót