W SZKOLNYM GABINECIE LOGOPEDYCZNYM
Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie w szkole, w dużym stopniu wpływa mowa. Umożliwia ona nawiązywanie kontaktów społecznych, daje możliwości precyzyjnej komunikacji, pozwala na wyrażanie własnych uczuć, sądów i upodobań. Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają dzieciom osiąganie sukcesów w szkole , zwłaszcza naukę czytania i pisania. Jest rzeczą powszechnie znaną, że dzieci wadliwie mówiące źle piszą i nieprawidłowo czytają. Ten problem dotyczy sporego procentu dzieci w wieku szkolnym. Najczęściej jednak występuje u dzieci upośledzonych umysłowo, gdyż rozwój mowy jest u nich w znacznym stopniu opóźniony a i inne funkcje poznawcze także są obniżone.
Celem zajęć logopedycznych w naszej szkole jest przede wszystkim uczenie dzieci poprawnego porozumiewania się za pomocą mowy oraz korekcja wad wymowy. Najczęściej występującymi wadami wymowy u naszych uczniów są :
. zaburzenia artykulacyjne: seplenienie, reranie, nosowanie
. brak dźwięczności w realizacji głosek dźwięcznych
. zniekształcanie niektórych głosek lub ich całkowity brak
. jąkanie funkcjonalne
Zadaniem logopedy jest zdiagnozowanie dziecka
zgłoszonego na zajęcia logopedyczne /ustalenie rodzaju zaburzeń mowy/ i opracowanie programu usprawniania i usuwania
wad wymowy. Program zajęć dostosowany jest do indywidualnych potrzeb danego
dziecka
i określa między innymi formy pracy
oraz rodzaje ćwiczeń.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w zespołach
dwu-trzyosobowych raz
w tygodniu. Odbywają one się w szkolnym gabinecie logopedycznym wyposażonym
w specjalistyczne pomoce i urządzenia logopedyczne, wybrane i zakupione z katalogu ofert Gabinetu Logopedycznego DEMOSTENES". Nauczyciel - logopeda ma
do dyspozycji
m. inn.: wielofunkcyjny korektor mowy, rezonator, mini-echo, instrumentarium
logopedyczne, magnetofonowe kasety
rehabilitacyjne, układanki, rozsypanki, gry dydaktyczne, rebusy fonetyczne i wyrazowe, suwaki logopedyczne, zegary wyrazowe, zabawki, książeczki i ilustracje tematyczne. Środki te wykorzystywane są przy realizacji
następujących ćwiczeń z dzieckiem:
. ćwiczenia usprawniające odbiór bodźców akustycznych; rozpoznawanie i różnicowanie wrażeń słuchowych / natężenie, wysokość i barwa dźwięku /
. ćwiczenia oddechowe
. ćwiczenia głosowe
. ćwiczenia usprawniające narządy mowy / wargi, język, podniebienie, szczęka dolna /
.
ćwiczenia korekcyjne / wywoływanie i utrwalanie głosek
w nagłosie, w śródgłosie,
w wygłosie, w grupach spółgłoskowych /
. ćwiczenia w mówieniu /zdania, rozmowy, opowiadania /
Ćwiczenia wykonywane na zajęciach logopedycznych pod
kierunkiem logopedy, dziecko powinno powtarzać każdego dnia w domu. Dlatego
też logopeda współpracuje
z rodzicami udzielając im wskazówek do
ćwiczeń z dzieckiem w domu, uświadamia
o potrzebie wizyt u stomatologa bądź ortodonty, prowadzi pogadanki na temat
higieny jamy ustnej itp.
Zajęcia poprawy wad wymowy w szkole podstawowej specjalnej prowadzą od wielu lat specjaliści z dziedziny logopedii - mgr Magdalena Grala i mgr Feliksa Wójcicka, osoby doskonale znające specyfikę zaburzeń mowy u dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.