W SZKOLNYM GABINECIE LOGOPEDYCZNYM

 

 

Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie w szkole, w dużym stopniu wpływa mowa. Umożliwia ona nawiązywanie kontaktów społecznych, daje możliwości precyzyjnej komunikacji, pozwala na wyrażanie własnych uczuć, sądów i upodobań. Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają dzieciom osiąganie sukcesów w szkole , zwłaszcza naukę czytania i pisania. Jest rzeczą powszechnie znaną, że dzieci wadliwie mówiące źle piszą i nieprawidłowo czytają. Ten problem dotyczy sporego procentu dzieci w wieku szkolnym. Najczęściej jednak występuje u dzieci upośledzonych umysłowo, gdyż rozwój mowy jest u nich w znacznym stopniu opóźniony a i inne funkcje poznawcze także są  obniżone.

Celem zajęć logopedycznych w naszej szkole jest przede wszystkim uczenie dzieci poprawnego porozumiewania się za pomocą mowy oraz korekcja wad wymowy. Najczęściej występującymi wadami wymowy u naszych uczniów są :

.        zaburzenia artykulacyjne: seplenienie, reranie, nosowanie

.        brak dźwięczności w realizacji głosek dźwięcznych

.        zniekształcanie niektórych głosek lub ich całkowity brak

.        jąkanie funkcjonalne 

Zadaniem logopedy jest zdiagnozowanie dziecka zgłoszonego na zajęcia logopedyczne /ustalenie rodzaju zaburzeń mowy/ i  opracowanie programu usprawniania i usuwania wad wymowy. Program zajęć dostosowany jest do indywidualnych potrzeb danego dziecka
i określa  między innymi formy pracy oraz rodzaje ćwiczeń.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w zespołach dwu-trzyosobowych raz
w tygodniu. Odbywają one się w szkolnym gabinecie logopedycznym wyposażonym
w specjalistyczne pomoce i urządzenia logopedyczne, wybrane i zakupione z katalogu ofert Gabinetu Logopedycznego „DEMOSTENES". Nauczyciel - logopeda ma do dyspozycji
m. inn.: wielofunkcyjny korektor mowy, rezonator, mini-echo, instrumentarium logopedyczne, magnetofonowe  kasety rehabilitacyjne, układanki, rozsypanki, gry dydaktyczne, rebusy fonetyczne i wyrazowe, suwaki logopedyczne, zegary wyrazowe, zabawki, książeczki i ilustracje tematyczne. Środki te wykorzystywane są przy realizacji następujących ćwiczeń  z dzieckiem:

.        ćwiczenia usprawniające odbiór bodźców akustycznych; rozpoznawanie i różnicowanie wrażeń słuchowych / natężenie, wysokość i barwa dźwięku /

.        ćwiczenia oddechowe

.        ćwiczenia głosowe

.        ćwiczenia usprawniające narządy mowy / wargi, język, podniebienie, szczęka dolna /

.        ćwiczenia korekcyjne / wywoływanie i utrwalanie głosek w nagłosie, w śródgłosie,
w wygłosie, w grupach spółgłoskowych /

.        ćwiczenia w mówieniu /zdania, rozmowy, opowiadania /

Ćwiczenia wykonywane na zajęciach logopedycznych pod kierunkiem logopedy, dziecko powinno powtarzać każdego dnia w domu. Dlatego też  logopeda współpracuje 
z rodzicami  udzielając im wskazówek do ćwiczeń z dzieckiem w domu, uświadamia
o potrzebie wizyt u stomatologa bądź ortodonty, prowadzi pogadanki na temat higieny jamy ustnej itp.

Zajęcia poprawy wad wymowy w szkole podstawowej specjalnej prowadzą od wielu lat specjaliści z dziedziny logopedii - mgr Magdalena Grala i mgr Feliksa Wójcicka, osoby doskonale znające specyfikę zaburzeń mowy u dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

 

          

 

                                                                            Powrót