Integracja Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

w Żyrardowie ze środowiskiem.

 

 

Nasza placówka powstała na zapotrzebowanie społeczne w mieście przemysłowym

o stuletnich  tradycjach ruchu robotniczego.

Zapoczątkowane w latach sześćdziesiątych kształcenie i wychowanie dzieci niepełnosprawnych intelektualnie rozwinęło się z chwilą  oddania do użytku wzniesionego w latach 1965-66 budynku szkoły z internatem i zapleczem. Nowej placówce nadano  nazwę "Państwowy Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej", znanej działaczki na rzecz dzieci niepełnosprawnych. Zgodnie z propagowaną wówczas zasadą, że dzieciom wymagającym specjalnej troski należy zapewnić naukę w wyodrębnionych zakładach, w nowej szkole i w internacie umieszczono dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, pochodzące z terenu miasta i najbliższej okolicy. Obiekt był dobrze wyposażony w potrzebne sprzęty  i pomoce naukowe. Wychowanie i nauczanie powierzono  wykwalifikowanej kadrze pedagogów i wychowawców.

W miarę upowszechnienia się poglądu o potrzebie włączania także takich dzieci do normalnego życia w społeczeństwie i tworzenia im warunków do tego, coraz wyraźniej zaznaczały się działania integracyjne ze strony placówek o podobnym charakterze co nasz Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy.

Nasza placówka, z racji swego potencjału kadrowego ( 90% z wyższym wykształceniem specjalistycznym ), liczby klas i wychowanków (131 uczniów w szkole podstawowej i 147 w gimnazjum i 80 szkole zawodowej) oraz wyposażenia technicznego, miała do odegrania ważną rolę integracyjną, nie umniejszając znaczenia działających równolegle na terenie miasta :Domu Dziennego Pobytu dla Dzieci Niepełnosprawnych, który stał się impulsem do dalszych działań integracyjnych, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Spółdzielni Inwalidów ‚"Novum'".

To ‚"tworzenie całości z drobnych elementów" rozpoczyna się w momencie, gdy zatrudnione w naszej szkole koleżanki, podejmują równolegle pracę w innych wymienionych wyżej placówkach.

Prowadzący szkolne koło Polskiego Towarzystwa Turystyczno- Krajoznawczego, drużyny ZHP( w tym drużyny ‚"Nieprzetartego Szlaku'") inicjują i patronują spotkaniom naszych uczniów i wychowanków z ich rówieśnikami z innych szkół, z okazji imprez o charakterze patriotycznym, religijnym, sportowym, rozrywkowym.

Na imprezy takie zapraszają rodziców, opiekunów, gości z poza szkoły. Dzieci mają okazję zetknięcia się z kolegami, porównania swoich możliwości czy to w zawodach sprawnościowych, czy w turystyce pieszej w różnych obiektach, na boiskach i na łonie przyjaznej przyrody.

Konkretnym przykładem są tu zawody organizowane dla osób niepełnosprawnych. Nasi szkolni sportowcy biorą udział w rozgrywkach sportowych, które odbywają się w województwie dla szkół specjalnych pod patronatem Stowarzyszenia "Sprawni Razem".

SOSW organizuje ‚'warsztaty malowania'’ o charakterze terapeutycznym dla dzieci upośledzonych umysłowo. Prowadzi je, przyjeżdżający co roku z Anglii, artysta 

Z. Wiśniewski. Z warsztatów korzystają też podopieczni Domu Dziennego Pobytu oraz członkowie Spółdzielni Inwalidów ‚"Novum'". Wszystkie prace i wykonane na tych warsztatach są eksponowane na wystawie w trakcie integracyjnej imprezy organizowanej przez Miejski Dom Kultury pod hasłem ‚"Są wśród nas'"; także nasz SOSW bierze w niej  udział.

 

 

Bywa , że uczestniczymy także biernie w różnych działaniach integracyjnych na przykład przyjmując zaproszenie miejscowej Szkoły Muzycznej na koncerty, a jej dyrektor przy okazji objaśnia naszym wychowankom rodzaj wykonanej muzyki i instrumentów, na których jest ona tworzona.

Zapraszani na wystawy do Muzeum Okręgowego nasi uczniowie nie tylko poszerzają swą wiedzę z naszej historii, techniki, kultury ale uświadamiają  sobie, iż należą do społeczeństwa, którego przykłady wielowiekowego istnienia właśnie podziwiają.

Miejski Dom Kultury urządza projekcje filmów dla młodzieży szkolnej, co jest okazją do spotkania się grup młodzieżowych i wzajemnego obserwowania i porównywania zachowań.

Każde wyprowadzenie naszych wychowanków poza teren  szkoły, czy to na wycieczki po-i-za miasto, do zakładów pracy, do biblioteki publicznej albo wyjazdy środkami komunikacji publicznej, czy też imprezy takie jak ‚"pieczenie ziemniaków'", "witanie wiosny'" itp.- są okazją dla nas samych ,dla rówieśników naszych podopiecznych, dla ich rodziców i pozostałych kręgów społeczeństwa naszego miasta do wzajemnego poznania się, i oddziałowywania na siebie, a w konsekwencji do kontynuowania procesu integracji środowiska.

 

 


Opracowała Magdalena Grala

 

Powrót