Rola zajęć pozalekcyjnych w edukacji.
Współczesne uwarunkowania społeczne wymagają od nas - nauczycieli doskonalenia sposobów nauczania i wychowania. Trudne i coraz bardziej komplikujące się stosunki międzyludzkie, ogromne przyspieszenie rozwoju cywilizacyjnego, postęp w dziedzinie nauk ścisłych i komputeryzacji, zmuszają nas do szukania odpowiedzi na pytania: jak kształcić i rozwijać osobowość dziecka, by sprostało wymogom XXI wieku? Jakie wyzwania ma przed sobą współczesna szkoła? W jaki sposób położyć kres nasilającemu się kryzysowi wychowania? Jakich użyć metod, aby zapobiec zagrożeniom cywilizacyjnym, zjawiskom agresji, alkoholizmu, narkomanii, niechęci uczniów do szkoły. Jak sprawić, by szkoła nie była nudna, by uczniowie polubili szkołę, by ich przyciągała i stanowiła miejsce przyjemnego i pożytecznego spędzania czasu?
Wiele z powyższych pytań pozostaje wciąż w sferze rozważań, poszukuje się optymalnych rozwiązań uzdrawiających i wzbogacających proces edukacji i wychowania młodego pokolenia. W trosce o jego prawidłowy przebieg przywiązuje się coraz więcej uwagi do kwestii organizacji czasu wolnego uczniów. Ogromną rolę odgrywają tu wszelkiego rodzaju zajęcia pozalekcyjne, które niestety zostały w ostatnich latach mocno okrojone twardą ręką ekonomii. Zajęcia takie są, zdaniem wielu nauczycieli, wręcz bezcenne zwłaszcza dla uczniów zaniedbanych środowiskowo, pozostawionych bez opieki dorosłych, narażonych na wszelkiego rodzaju patologie społeczne. Z takimi problemami stykają się zwłaszcza nauczyciele placówek specjalnych, zajmujących się młodzieżą szczególnie podatną na działania środowisk patologicznych.
W kształceniu i wychowaniu dzieci o obniżonej sprawności umysłowej zajęcia pozalekcyjne są integralną częścią procesu dydaktyczno-wychowawczego, a ich celem jest przygotowanie do samodzielnego życia zgodnie z możliwościami psychicznymi, zainteresowaniami i oczekiwaniami społecznymi. W toku zajęć realizowany jest proces rewalidacji zmierzający w kierunku wielostronnego rozwoju uczniów w zakresie umysłowym, społecznym, estetycznym, manualnym i fizycznym.
Jedną z
form zajęć pozalekcyjnych, którą realizuje się w Szkole Podstawowej
Specjalnej przy SOSW w Żyrardowie w bieżącym roku szkolnym jest kółko
teatralne. W wyniku przeprowadzonego konkursu wśród naszych uczniów teatrzyk
przybrał nazwę „Żaczek”. Żywe słowo i teatralne formy pracy mają
na celu rozbudzić u dzieci chęć mówienia, informowania o swych potrzebach i
przeżyciach, dają możliwość kształcenia osobowości, pożądanych postaw i
uczuć. Na konkretnych przykładach baśni, opowiadań, wierszy, dramy, muzyki i
rytmu pobudzamy wyobraźnię dziecka, uczymy koncentracji, wykorzystywania zmysłów,
porozumienia międzyludzkiego. W ten sposób zapewnia się dziecku harmonijny
rozwój wszystkich aspektów osobowości, wyzwala ukryte zdolności,
przygotowuje się do uczestnictwa w dorobku kultury, a także do spędzania we właściwy
sposób wolnego czasu.
"Żaczek" zaistniał w życiu szkoły uświetniając uroczystości z okazji Dnia Komisji Edukacji Narodowej. Zapowiedział również przedstawienie Jasełek. Czekamy na nie z niecierpliwością.