wady egzogenne – spowodowane
czynnikami pochodzącymi z zewnątrz, które uszkadzają rozwijający się
płód. Tymi czynnikami mogą być:
-
niedotlenienie np. w ciąży
jajowodowej lub choroby łożyska,
-
wpływy toksyczne i
niektóre leki, środki uspakajające, palenie tytoniu, picie
alkoholu, co u rodziców naszych uczniów jest bardzo nagminne,
-
czynniki hormonalne np.
cukrzyca u matki,
-
nieprawidłowe odżywianie
się, szczególnie brak witamin,
-
choroby infekcyjne matki
(wirusowe),
-
promienie jonizujące np.
promienie rentgenowskie.
Niezależnie od przyczyn
wywołujących wady wrodzone, na co w części wypadków nie mamy wpływu,
istnieją czynniki potęgujące wady. Szkodliwość wielu z nich można
ograniczyć świadomie dobierając oddziaływanie poszczególnych
elementów środowiska zewnętrznego. Dlatego też warunki te u każdego
osobnika powinny być analizowane na równi z badaniami lekarskimi.
Głównym mankamentem naszego życia, zarówno w pacy jak i odpoczynku,
jest siedzący tryb życia.
Na 12-15-godzinny dzień
dziecka przeciętnie przypada 4-7 godzin siedzenia w szkole, 2-4
godz. odrabiania lekcji, 3 godz., odpoczynku – oglądanie TV. Reszta
pozostaje na wyrównanie niedoboru ruchu, a takim okresem
prowokującym do samorzutnego wyrównywania niedoboru ruchu jest lato,
wczesna jesień i część zimy, ale gdy istnieją po temu odpowiednie
warunki. Stwierdzone ograniczenie aktywności na rzecz siedzącego
trybu życia przyczyniają się do wytworzenia określonych zmian
adaptacyjnych. Zmiany te upośledzają wydolność osobnika i należy
ograniczyć lub usunąć ich negatywny wpływ.
Duże znaczenie ma w tej
analizie warunków środowiskowych czynnik czasu zgodnie z
twierdzeniem, że efekt działania zależy nie tylko od charakteru,
lecz także siły i czasu jego tworzenia. Przemyślna organizacja
warunków życia dziecka w systemie 24 godzinnym stwarza dopiero
sytuacje, w której gimnastyka korekcyjna jako jeden z elementów tego
systemu może dać oczekiwane rezultaty. Wyłączając 8-10 godzin snu
dziecka, pozostały czas należy szczegółowo rozplanować w systemie
dziennym i tygodniowym. Wdraża to dziecko do gospodarowania własnym
czasem, a zwłaszcza bardziej świadomej auto - kreacji.
Poszczególne pozycje tego
planu i realizacji nauczyciel w-f i lekarz ustalają z rodzicami i
dzieckiem. Człowiek w swym przekształcaniu samego siebie, swej
natury nie nadąża za dynamicznym rozwojem cywilizacji. Wynikiem tego
są schorzenia na tle niedostosowania są to; nerwice częste
zaburzenia psychiczne i układu krążenia, spowodowane nadmiarem
stresów. W zakresie narządów ruchu częstą dolegliwością u dorosłych
bóle krzyża związane z przeciążenia odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
spowodowane pionizacją i siedzącym trybem życia. U dzieci i
młodzieży zaś wady postawy są to; okrągłe plecy, wklęsłe plecy, wady
kończyn- płaskostopie.
Przyczyny powstawania
okrągłych pleców-etiologia.
Plecy okrągłe mogą być
wrodzone lub nabyte. Najliczniejsze przypadki to grupa pleców
okrągłych będących skutkiem dystrofi mięśniowej, czyli zaburzenia w
napięciu zespołu mięśni. Spotyka się te przypadki w typu
astenicznego, postawa wiotka.W tej grupie ingerencja jest
najbardziej potrzebna i skuteczna, i dlatego tych uczniów zachęcam
do ćwiczeń, by wyrównywali swe wady postawy.
W grupie pleców okrągłych
wrodzonych wymienia się dziedziczenie pleców okrągłych występujących
rodzinnie. Ze względu na wczesny okres występowania zmian są one na
ogół dość znaczne i trudne do wyrównania. Inną postawą są plecy
osteogenne, występujące jako kifoskoliozy wrodzone. Powstają one w
wyniku obecności sklinowaciałego trzonu kręgu piersiowego.
Charakteryzuje się ono niewielkim łukiem i ostrym kątem. Wynikiem
tych zmian jest wytworzenie się skrzywień kompensacyjnych, które
powinny podlegać kontroli aż do momentu zakończenia wzrostu i
stabilizacji zmian posturogennych.
Plecy okrągłe nabyte mogą
występować wtórnie jako jeden z objawów określonych jednostek
chorobowych takich jak; krzywice, gruźlica kręgosłupa, choroba
Szcheuermana czyli zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, czy
też jako wynik zmian pourazowych. Przyczyną zwiększenia kifozy
fizjologicznej mogą być także czynniki psychogenetyczne, jest to
kifoza wstydliwych występująca u dziewcząt wcześniej rozwijających
się.
Kifoza pourazowa- może
występować bezpośrednio po złamaniu kręgosłupa lub dopiero po pewnym
czasie w wyniku następnego urazu nieodpowiednio leczona powstaje
kifoza kątowa.
Kifoza krzywicza inaczej garb
krzywiczy siedzeniowy jest jednym z objawów występujących we
wczesnym dzieciństwie. Charakteryzuje się zaburzeniami gospodarki
wapniowo-fosforowej, powoduje to zmniejszone odkładanie wapnia i
fosforu w kościach i zwiększa to podatność na wiotkość i
zniekształcenie kości. Przyczyną tego typu wad jest głównie
zaniedbanie rodziców.
Kifoza gruźliczna tak zwany
garb gruźliczny, który jest wynikiem procesu gruźliczego toczącego
się w trzonach kręgowych występujących do 10 rdzenia żebrowego.
Kształt tej kifozy jest zbliżony do długiego łuku. Istotne jest
wczesne rozpoznanie.
Kifoza patologiczna wrodzona
występuje w postaci obecności trzonu kręgu o kształcie
asymetrycznego klina, które zostaje uwidocznione na badaniu
rentgenowskim z profilu.
Kifoza młodzieńcza-choroba
Szcheuermana.
Etiologia tego schorzenia nie
jest jasna. Jako jedną z przyczyn podaje się zaburzenia kostnienia
nasadowego trzonów, które nasila się po okresie w wieku 11- 17 lat
trwa 2-3 lat. Postępowanie choroby kończy się wraz z zakończeniem
wzrostu kostnego.
Choroba przebiega skrycie i
bezboleśnie.
Kifoza wysoka z wychyleniem
szyi ku przodowi. Wadę tą posiada kilku uczniów mojej szkoły jest
ona trudna do zlikwidowania.
Wada ta lokalizuje się w
obrębie górnych kręgów piersiowych, niekiedy obejmuje ostatnie kręgi
szyjne. Niektórzy autorzy stwierdzają rodzinne występowanie tej
wady.
Kifoza totalna-
występuje we wczesnym dzieciństwie, zwykle na tle krzywiczym i w
przypadkach, w których forsowano przedwczesne i długotrwałe
siedzenie i chodzenie. Przy tej kifozie lordoza szyjna jest często
znacznych rozmiarów a klatka piersiowa jest zapadnięta.
Plecy wklęsłe
– mogą być wrodzone i nabyte. Najważniejszą grupę zaburzenia w
napięciu zespołów mięśniowych szczególnie spotykanych w postawach
wiotkich typu astenicznego. Wada dotyczy dolnego odcinka
placów-lędźwiowego, istotą jest zwykłe pogłębienie fizjologiczne
lordozy lędźwiowej. Jej wielkość i ukształtowanie są zmienne i
zależy od predyspozycji dziedzicznych.
Plecy płaskie-
jest to spłaszczenie krzywizn fizjologicznych kręgosłupa.. To
zjawisko jest niekorzystne, bo zmniejsza funkcje amortyzującą
kręgosłupa. Poszczególne jego elementy podlegają przeciążeniom i
szybszemu zużyciu, predysponując do zmian zwyrodnieniowych, w
przypadku braku mocnego gorsetu mięśniowego istnieje większa
tendencja do bocznych skrzywień kręgosłupa.
Plecy płaskie występują w
dwóch różnych przypadkach;
W budowie astenicznej o
wiotkiej muskulaturze.
U dzieci silnie umięśnionych,
wcześnie i silnie ćwiczących grzbiet.
Boczne skrzywienie kręgosłupa
– skoliozy.
Występują trzy rodzaje – grupy
skolioz strukturalnych;
1.idiopatyczne
2 wrodzone
3.porażenne
Skoliozy idiopatyczne
są najliczniejsze stanowią 80-90% wszystkich skolioz.
Dość istotnymi przyczynami
skolioz idiopatycznych są; noszenie teczki w jednym ręku,
niewłaściwe ławki szkolne. Wiele dzieci ze skoliozą cechuje
upośledzony stan ogólny, niedobór masy ciała i wzrostu, obniżenie
przemiany materii, podniesiony poziom cholesterolu we krwi. Uczeni
wykryli u tych dzieci ujemny bilans azotowy, zwiększony katabolizm
białek, nadmierne wydalanie aminokwasów w moczu.
W skoliozach
wrodzonych i porażennych etiologie są znane na tyle, na ile jest
znana przyczyna choroby zasadniczej np.; niesymetryczne niedowłady
mięsni tułowia.
Potwierdzono też znaczną rolę
czynnika genetycznego.
Wady kończyn dolnych,
przyczyny ich powstawania.
Zjawisko wad kończyn dolnych u
dzieci występuje w całym cywilizowanym świecie i związane jest
prawdopodobnie z nienadążaniem zmian ewolucyjnych w zakresie budowy
ciała ludzkiego za szybkim postępem technicznym.
Dziecko rodzi się ze zdrową
stopą a schorzenia tego może unikną, lub je nabyć w czasie
wzrastania- rozwoju.
Zdrowe prawidłowe stopy mają
dzieci zdrowe, prawidłowo rozwinięte, oraz ludy żyjące w naturalnym
środowisku. Dzieci tych ludów od małego chodzą boso po piasku,
trawie, po nierównościach, biegają. Stopa ludzka przez wiele tysięcy
lat dostosowała się do noszenia ciała po różnym terenie, powodowało
to równomierny rozwój zginaczy i prostowników stopy. Teraz chodzi
się po równym i twardym podłożu angażując tylko główne mięśnie
zaniedbując boczne w stawie skokowym i mm podeszwowe. Długie
przebywanie w pozycji stojącej lub siedzącej wpływa niekorzystnie na
krążenie krwi w nogach, powstaje zaleganie krwi żylnej a to źle
wpływa na odżywianie tkanek stopy. Również nadwaga ciała wpływa na
deformacje stopy, szybki wzrost podczas okresu dojrzewania
zniekształca stopę. Do często spotykanych wad należą; stopa koślawa,
płaska, końska, szpotawa, piętowa, wydrążona. Chorobą naszego wieku
można nazwać płaskostopie statywne.
Występuje ono bardzo często u
naszych dzieci, młodzieży i dorosłych. Przeciążenia stopy
spotęgowane nie wydolnością jej układu mięśniowo-więzadłowego
doprowadza do zaburzenia funkcji i bolesności. Obserwuje się np.;
stopę statyczną w zawodach wymagających stania; ślusarz, zecer,
tokarz, sprzedawca, fryzjer, listonosz.
Uwidacznia się to
zwyrodnieniem stawów stóp, bólu, trudnością w chodzeniu.
Kolano koślawe; wyróżniamy
koślawość wrodzona, idiopatyczną, pokrzywiczą, pourazową,
porażeniową, pozapalną, oraz statyczną, wynikająca z przeciążeń
kończyn dolnych. Przeciążenie to przypada często na 4-5 roku życia,
albo na okres szkolny.
Etiologia powstawania może być
wrodzona, genetyczna, pourazowa, na tle krzywicy lub przeciążenia
kolan w okresie szybkiego wzrostu.
Kolano szpotawe- może być
pochodzenia pokrzywicznego wrodzonego lub pourazowego. Najczęstszym
okresem występowania to 1-3 roku życia.
Ćwiczenia są przeciwne do
ćwiczeń w wadzie kolano koślawe np.; przeciwwskazane jest siad
skrzyżny.
Ucząc dzieci upośledzone
wychowania fizycznego oraz prowadząc gimnastykę korekcyjną mogę
stwierdzić, że upośledzenie umysłowe uczniów Szkoły Specjalnej
występuje często w parze z wadami postawy, związane jest to z
zaniedbaniem przez rodziców oraz dziedziczeniem genetycznym przez
dzieci. Należy zwrócić szczególną uwagę na profilaktykę,
uświadamianie rodziców jak ważne jest zwracanie uwagi na postawę u
małego dziecka, oraz uczenie od dzieciństwa aktywnego spędzania
czasu wolnego. Zaniedbanie powoduje, że często zmiany w postawie u
dzieci stają się stanem nieodwracalnym.
Wady postawy spowodowane są w
społeczeństwie wysoko cywilizowanym szybkim rozwojem techniki,
przemysłu, zanieczyszczeniem, brakiem terenów odnowy biologicznej,
zatruwaniem pokarmów, zmniejszoną ilością ruchu, przeciążeniem,
niedotlenieniem, organizmu, nadużywaniem używek, nadwagą ciała,
niestosowania diety.
Opracował
na podstawie;
Gimnastyka
korekcyjna wad postawy –Kutzner-Kozińska M.
Rehabilitacja –Kuchta J.
Wady
postawy ciała –Kasperczyk T