Scenariusz
zajęć w klasie III
nauczanie
zintegrowane w Szkole Podstawowej
przy
Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym
w
Żyrardowie
przeprowadzonych
przez Annę Głowinkowską
w
dniu 20 marca 2001 roku
Temat ośrodka tygodniowego : Zbliża się
wiosna.
Temat ośrodka dziennego : Obrzędy
ludowe związane z pierwszym dniem wiosny -
Marzanna
(4 godz.)
Zadania edukacyjne:
1 Podtrzymywanie
tradycji ludowej - obrzęd powitania wiosny.
2.
Wytwarzanie prawidłowej atmosfery sprzyjającej rozbudzaniu ciekawości
poznawczej i inwencji twórczej.
3.
Budzenie wiary we własne możliwości.
Cele operacyjne
Uczeń :
-
zna tradycję ludową związaną z powitaniem wiosny,
-
dostrzega wartości , jakie niesie ze sobą kultura ludowa ,
-
wzbogaca
słownictwo ( obrzęd , tradycja , Marzanna ) ,
-
zna
części mowy i potrafi je wyróżnić ( rzeczownik , czasownik ) ,
-
dokonuje
operacji matematycznych ( rozwiązuje zadania tekstowe w zakresie I ćwiartki
tabeli mnożenia ) ,
-
umie współpracować i współdziałać w zespole ,
-
szanuje pracę i wytwory pracy kolegów ,
-
potrafi prawidłowo zachować się na zajęciach .
Cele
rewalidacyjne :
-
ćwiczenia w mówieniu ,
-
właściwe rozróżnianie i nazywanie zjawisk i przedmiotów ,
-
ćwiczenia usprawniające rękę w pracach manualnych ( cięcie nożyczkami ,
zwijanie , szycie , klejenie ) ,
-
kształcenie percepcji wzrokowej , ćwiczenie spostrzegawczości .
Formy
organizacyjne :
-
aktywność zbiorowa ,
-
aktywność grupowa zróżnicowana .
Metody
pracy wg J . Krzyżewskiej :
-
interpretacji ,
-
tworzenia i definiowania pojęć ,
-
twórczego rozwiązywania problemów ,
-
praktycznego działania .
Pomoce
dydaktyczne :
-
tablica obecności , tablica pogody ,
-
słownik , encyklopedia , wiersze o wiośnie i Marzannie ,
-
krzyżówka , zagadka , rebus ,
-
ilustracje , zdjęcia , kaseta video z nagranym obrzędem ,
-
słomiana kukła Marzanny , kwiaty i ptaki wykonane w trakcie poprzednich zajęć .
Organizacja
i przebieg zajęć .
I
. Zajęcia wstępne .
1
. Ustalenie daty (dzień , miesiąc , pora roku , pierwszy dzień wiosny ) .
2
. Określenie pogody na podstawie przysłowia „W marcu , jak w garncu„ .
3 . Zapis daty , pogody i tematu .
4
. Zebranie wiadomości o objawach zbliżającej się wiosny ( długość dnia ,
temperatura , opady , pierwsze wiosenne kwiaty , powracające ptaki , budzące
się ze snu zimowego zwierzęta ) .
5
. Zagadka o wiośnie .
II
. Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie .
1
. Wyjaśnienie pojęć : obrzęd , tradycja .
2
. Oglądanie fragmentów filmu z obrzędem .
3
. Krótka informacja na temat tradycji ludowej związanej z początkiem wiosny .
Czy mamy w szkole własną tradycję związaną z wiosną ? (udział w rajdach
„Powitanie wiosny„ )
4
. Czytanie wiersza o Marzannie . Szukanie części mowy .
5
. Sformułowanie i zapis notatki :
Marzanna
to słomiana kukła , symbol odchodzącej zimy . Marzanna była wynoszona poza
miejscowość i wrzucana do rzeki lub zbiornika wodnego .
6
. Rozwiązanie krzyżówki i rebusu .
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jaskółka, przebiśnieg,
bocian, kra, wiosna, świstak, wierzba, marzec
7
. Omówienie wyglądu naszej Marzanny ( projekt ) .
8
. Rozwiązywanie zadań tekstowych .
III
. Ekspresja ( praca w grupach ) .
1
. Wykonanie Marzanny z przygotowanych elementów :
I
grupa : kwiaty z bibuły
II grupa : wianek z kwiatami
III grupa : przyszywanie i naklejanie kwiatów , ptaków na spódniczkę
2
. Połączenie wszystkich elementów w całość .
3
. Słuchanie muzyki ludowej podczas pracy .
IV
. Zajęcia końcowe .
1
. Wspólna ocena wykonanej pracy .
2
. Przygotowanie Marzanny na rajd „ Powitanie wiosny - Korytów 2001„
3
. Porządkowanie klasy .