Scenariusz zajęć dla klasy „0”

przeprowadzonych w dniu 6 kwietnia 2001

w Szkole Podstawowej nr 2 w Skierniewicach przez Annę Pańską-Nowak

Temat zajęć:  Tradycje ludowe Świąt Wielkanocnych w naszym regionie

Cele ogólne:

- stwarzanie okazji do poznania rzeczywistości kulturowej poprzez poznanie tradycji  regionalnej

- umożliwienie dzieciom ekspresji i uczuć w różnych formach działalności słownej, ruchowej, plastycznej

- organizowanie sytuacji pozwalających na doskonalenie umiejętności wypowiadania się, skupienia uwagi

- podtrzymywanie tradycji ludowych

Cele operacyjne

- umie zastosować podstawowe techniki plastyczne do wyrażania swoich przeżyć i spostrzeżeń

- zna tradycję ludową swojego regionu związaną ze Świętami Wielkanocnymi

- poznaje twórców ludowych regionu łowickiego i ich pracę

- dostrzega wartości jakie wypływają z kultury regionu

- wzbogaca słownictwo o wyrazy: tradycja, rękodzieło ludowe

- rozwija umiejętność współpracy w zespole.

Formy organizacyjne wg R.Więckowskiego:

- aktywność zbiorowa

- aktywność grupowa zróżnicowana

Metody wg J.Krzyżewskiej:

- metoda integracyjna

- metoda tworzenia i definiowania pojęć

- metoda twórczego rozwiązywania problemów – „burza mózgów”

Pomoce: kaseta magnetowidowa z nagraną wizytą w muzeum, kaseta z melodią „Łowiczanka”, eksponaty do kącika ludowego, bibuła, słoma, igła z nitką.

Organizacja i przebieg zajęcia:

1. Powitanie klasy

2. Improwizacja tańca ludowego przy melodii „Łowiczanka”

3. Podanie tematu dnia

4. Obejrzenie fragmentu nagrania przedstawiającego wizytę w muzeum w Łowiczu

5. Rozmowa na temat obejrzanej kasety. Pytania do rozmowy:

-         Co zobaczyliśmy, jakie eksponaty?

-         Co najbardziej podobało się wam w muzeum?

-         Jakie zwyczaje świąteczne kultywowano dawniej?

-         Czy wszystkie tradycje przetrwały do dnia dzisiejszego?

6. Wyjaśnienie pojęcia: tradycja

Tradycja – zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie np. tradycje rodzinne, narodowe.

7. Wprowadzanie elementu zaciekawienia – spotkanie z twórcą ludowym.

8. Pokaz – prezentacja wykonania pająka, wycinanki. Wyjaśnienie pojęcia rękodzieło ludowe.

9. Zabawa ze śpiewem „Idziemy tu po dyngusie”

10. Zaproszenie dzieci do wspólnego wykonania pająka (z podziałem na grupy).

11. Praca w grupach, przydzielenie poszczególnych czynności:

grupa I – wykonanie stylizowanych kwiatów w kolorze czerwonym

grupa II – wykonanie stylizowanych kwiatów w kolorze niebieskim

grupa III – wykonanie stylizowanych kwiatów w kolorze różowym

grupa IV – ozdabianie jajek wielkanocnych

12. Wspólne połączenie poszczególnych elementów pająka w całość, zawieszenie go.

13. Wspólna ocena pracy

14. Pożegnanie gości.