Scenariusz zajęć dla klasy „0”
przeprowadzonych w dniu 6 kwietnia 2001
w Szkole Podstawowej nr 2 w Skierniewicach przez Annę Pańską-Nowak
Temat zajęć: Tradycje
ludowe Świąt Wielkanocnych w naszym regionie
Cele ogólne:
- stwarzanie okazji do poznania rzeczywistości
kulturowej poprzez poznanie tradycji regionalnej
- umożliwienie dzieciom ekspresji i uczuć w różnych
formach działalności słownej, ruchowej, plastycznej
- organizowanie sytuacji pozwalających na
doskonalenie umiejętności wypowiadania się, skupienia uwagi
- podtrzymywanie tradycji ludowych
Cele operacyjne
- umie zastosować podstawowe techniki plastyczne do
wyrażania swoich przeżyć i spostrzeżeń
- zna tradycję ludową swojego regionu związaną ze
Świętami Wielkanocnymi
- poznaje twórców ludowych regionu łowickiego i
ich pracę
- dostrzega wartości jakie wypływają z kultury
regionu
- wzbogaca słownictwo o wyrazy: tradycja, rękodzieło
ludowe
- rozwija umiejętność współpracy w zespole.
Formy organizacyjne wg R.Więckowskiego:
- aktywność zbiorowa
- aktywność grupowa zróżnicowana
Metody wg J.Krzyżewskiej:
- metoda integracyjna
- metoda tworzenia i definiowania pojęć
- metoda twórczego rozwiązywania problemów –
„burza mózgów”
Pomoce: kaseta magnetowidowa z nagraną wizytą w
muzeum, kaseta z melodią „Łowiczanka”, eksponaty do kącika ludowego, bibuła,
słoma, igła z nitką.
Organizacja i przebieg zajęcia:
1. Powitanie klasy
2. Improwizacja tańca ludowego przy melodii „Łowiczanka”
3. Podanie tematu dnia
4. Obejrzenie fragmentu nagrania przedstawiającego
wizytę w muzeum w Łowiczu
5. Rozmowa na temat obejrzanej kasety. Pytania do
rozmowy:
-
Co zobaczyliśmy, jakie eksponaty?
-
Co najbardziej podobało się wam w muzeum?
-
Jakie zwyczaje świąteczne kultywowano dawniej?
-
Czy wszystkie tradycje przetrwały do dnia dzisiejszego?
6. Wyjaśnienie pojęcia: tradycja
Tradycja
– zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na
pokolenie np. tradycje rodzinne, narodowe.
7. Wprowadzanie elementu zaciekawienia – spotkanie
z twórcą ludowym.
8. Pokaz – prezentacja wykonania pająka,
wycinanki. Wyjaśnienie pojęcia rękodzieło ludowe.
9. Zabawa ze śpiewem „Idziemy tu po dyngusie”
10. Zaproszenie dzieci do wspólnego wykonania pająka
(z podziałem na grupy).
11. Praca w grupach, przydzielenie poszczególnych
czynności:
grupa I – wykonanie stylizowanych kwiatów w
kolorze czerwonym
grupa II – wykonanie stylizowanych kwiatów w
kolorze niebieskim
grupa III – wykonanie stylizowanych kwiatów w
kolorze różowym
grupa IV – ozdabianie jajek wielkanocnych
12. Wspólne połączenie poszczególnych elementów
pająka w całość, zawieszenie go.
13. Wspólna ocena pracy
14. Pożegnanie gości.