PROGRAM ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ – EDUKACJA PROZDROWOTNA

REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ

 PRZY SOSW W ŻYRARDOWIE

 

Treści

Tematyka

Przedmiot

Klasa

Osiągnięcia ucznia

IV

V

VI

Z higieną na Ty

§     Higiena mojego ubioru i ciała

-          co to jest higiena,

-          dbanie o czystość ciała,

-          ubiór dziecka: letni, zimowy, spacerowy, wizytowy (obuwie),

-          higiena ciała i ubioru dziś, 50, 100, 500 lat temu

§     Mój pokój do pracy i wypoczynku

-          estetyka pomieszczenia,

-          właściwe oświetlenie,

-          organizacja pracy i wypoczynku

Przyroda

Godz. Wych.

 

 

 

Historia

 

Przyroda

 

X






X

X

X

 

Uczeń:

-        wykazuje starania o własną higienę i zdrowie,

-        wie, jak wpływa odżywiane na prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka,

-        dostrzega różnice między sytuacją bezpieczną a niebezpieczną,

-        rozumie troskę o bezpieczeństwo swoje i innych,

-        potrafi podać przykłady złego i dobrego zachowania,

-        umie dostrzec swoje wady i zalety,

-        wie, że należy okazywać życzliwość innym, pomagać słabszym, młodszym i opiekować się ludźmi potrzebującymi pomocy,

-        wie, że należy zachować rozwagę i ostrożność w niebezpiecznych sytuacjach i miejscach

Chodzimy i bawimy się bezpiecznie

§     Moje bezpieczeństwo na drodze do i ze szkoły

-          droga ucznia do i ze szkoły,

-          niebezpieczne sytuacje na drogach, ulicach i jezdniach,

-          znajomość podstawowych znaków i przepisów drogowych,

§     Jaka jest kultura mojego zachowania?

-          przyczyny dobrych i złych zachowań,

-          przykłady dobrego zachowania,

Godz.Wych.

 

Technika

 

 

J.Polski

Religia

X

X

 

 

 

 

 

 

X

X

Odżywianie

§     Jak się odżywiam?

-          regularność posiłków,

-          kultura i estetyka spożywania posiłków,

-          jarzyny i owoce źródłem witamin,

-          zabezpieczenie żywności przed zepsuciem,

-          odżywianie się ludzi w dawnych czasach

Przyroda

 

Technika

 

Historia

X

X

X

 

 

 

 

X

Poznawanie swoich wad i zalet

§     Czy jestem człowiekiem ekologicznym?

-          szkic-portret cech człowieka,

-          analiza własnego postępowania,

Godz.Wych.

J.Polski

 

 

X

Relacje

międzyludzkie

§     Zawody ludzi pracujących dla dobra dzieci

-          określenie cech człowieka pracującego z dziećmi lub dla dzieci,

-          zasady prawidłowej interakcji

Godz.Wych.

J.Polski

Religia

Przyroda

 

 

 

 

X

X

 

 

 

Koleżeństwo

§     Moje i twoje hobby i pasje

-          prezentacja swoich pasji,

-          dyskusja w grupach o własnych zainteresowaniach,

-          znaczenie hobby i pasji a spełnienie marzeń w życiu człowieka,

Godz.Wych.

 

J.Polski

 

X

X

Koledzy niepełnosprawni

§     Osoby niepełnosprawne, chore i starsze – jak można im pomóc?

-          nasz stosunek do ludzi niepełnosprawnych,

-          prawa każdego człowieka do życia, radości i szczęścia,

-          jak możemy pomagać ludziom,

-          troska państwa dziś i w dawnych czasach,

Godz.Wych.

J.Polski

 

Historia

 

 

 

X

Zagrożenia cywilizacyjne

§     Miejsca, w których należy zachować rozwagę i ostrożność

-          niebezpieczne miejsca, przedmioty, tereny, zjawiska,

-          sposób myślenia, rozwaga,

§     Bawimy się bezpiecznie, przyjemnie i kulturalnie

-          pogadanka o zabawach,

-          zabawy rodziców, dziadków oraz uczniów obecnie,

-          przykłady niebezpiecznych zabaw i sytuacji.

Godz.Wych.

 

 

Religia

Wych.Fizycz.

Technika

 

 

 

 

X

 

 

 

   

X

X

Opracowała: Dorota Radkiewicz