Ścieżka: edukacja patriotyczno-obywatelska

 

OPRACOWAŁY

 

Anna Głowinkowska

Magdalena Grala

Barbara Waluś-Głowacka

Feliksa Wójcicka

 

 

Cele ścieżki: edukacja patriotyczno-obywatelska

             naszego języka.

 

Treść nauczania

Tematyka lekcji

Przedmiot

kl. IV

kl. V

kl. VI

Osiągnięcia ucznia

 

 

Życie w grupie

 

  • Wybór samorządu klasowego

  • Wybór samorządu szkolnego

  • Moje zainteresowania

 

 

Godzina wychowawcza

 

 

Język polski

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

Uczeń zna zasady funkcjonowania w grupie.

Poznał regulamin klasowy i szkolny.

Zna zasady przeprowadzania wyborów do samorządu szkolnego i klasowego.

 

 

 

Godło i hymn państwowy

  • Poznajemy godło i legendę związaną z powstaniem Państwa Polskiego.

  • Historia powstania hymnu państwowego.

  • Poznanie treści, słów i melodii hymnu.

 

Język polski

 

 

 

Historia

 

 

Muzyka

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

Uczeń zna słowa i melodię hymnu państwowego.

Wie, że powinien zachowywać się z szacunkiem podczas gdy słyszy hymn państwowy.

Potrafi odróżniać polską  flagę i godło wśród innych.

 

 

 

 

 

Lokalne miejsca pamięci narodowej

  • 1 września – groby żołnierzy AK i AL – podanie krótkiej historii działań wojennych w okolicach Żyrardowa.

  • 1 listopada – odwiedzamy groby poległych żołnierzy.

  • 16 stycznia rocznica wyzwolenia  Żyrardowa – omówienie krótkiej historii tego wydarzenia.

  • Lekcja w muzeum.

 

 

Język polski

Historia

 

 

 

Godzina wychowawcza

Religia

 

 

Język polski

Historia

 

 

Historia

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

Uczeń pamięta o ważnych rocznicach.

Odwiedza,  opiekuje się grobami,  potrafi zachować się na cmentarzu.

Zna miejsca pamięci narodowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sylwetki Wielkich Polaków

 

Sławni i zasłużeni ludzie regionu i kraju:

  • patron szkoły Maria Grzegorzewska

  • sławni ludzie

Mikołaj Kopernik

Henryk Dąbrowski

Józef Piłsudski

Tadeusz Kościuszko

Jan Paweł II

  • autorzy utworów dla dzieci

Maria Konopnicka

Janusz Korczak

Jan Kochanowski

  • artyści

Fryderyk Chopin

 

Józef Chełmoński

Wit Stwosz

 

 

 

 

Godzina wychowawcza

 

 

Język polski

Historia

 

 

 

Religia

 

 

Język polski

 

 

 

Muzyka

Język polski

Plastyka

Historia

Język polski

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

+

+

 

+

+

 

 

+

+

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

+

 

 

 

+

+

+

 

+

+

 

 

 

+

+

 

+

 

+

+

+

 

 

Uczeń wie kto jest patronem  szkoły.

Umie zachować się podczas uroczystości szkolnych. Czcić pamięć sławnych ludzi.

 

Uczeń poznaje działalność i twórczość Wielkich Polaków.

Umie rozpoznawać portrety sławnych postaci.

 

 

Prawa i obowiązki obywatelskie

 

  • Zapoznanie z prawami dziecka.

  • Obowiązki ucznia, rodzica, nauczyciela.

  • Instytucje pomocy społecznej.

  • Postawa pro-społeczna.

 

Język polski

Historia

 

Godzina wychowawcza

 

 

 

 

+

+

 

 

+

 

 

+

 

+

+

 

 

+

 

 

+

 

+

+

 

 

+

 

 

+

 

Uczeń zna swoje prawa i obowiązki.

Wie gdzie zwrócić się o pomoc.

Rozumie, że należy nie tylko korzystać z pomocy innych ludzi, ale i także /w miarę swoich możliwości/ udzielać pomocy potrzebującym.