Scenariusz apelu można wykorzystać w ramach ścieżki czytelniczo-medialnej.

 

Oferty programowe stacji telewizyjnych    /slajd 1- tytuł/

 

Dziecko 1

Oknem na świat - tak mnie nazywają.      /slajd 2- widok okna/          

Od rana do wieczora wszyscy oglądają.

Pokazuję filmy oraz wiadomości.

I chętnie witam wszystkich nowych gości.  /slajd 3- dzieci przed telewizorem/

Na srebrnym ekranie filmem dużych wabię.

Małym z przyjemnością bajeczkę pokażę.   /slajd 4- bajka/

 

Dziecko 2

Lśniąca skrzynka – w niej ekranik,    /slajd 5- telewizor/

Na ekranie miła pani                          /slajd 6- spikierka/

A za chwilę świat daleki,                   /slajd 7- dużo telewizorów włączonych/

Palmy, morza, góry, rzeki.

Wielkie miasta pełne zgiełku,

Wszystko w lśniącym tym pudełku.

Cały świat w telewizorze.

Jakże to się dziać tak może ?

Aby można to zrozumieć

- trzeba dużo, dużo umieć.

 

Dziecko 3

Telewizji nie byłoby bez wcześniejszych wynalazków z XIX wieku:

                                                                                                       /slajd 8- kinetoskop/

 

Kinetoskopu – czyli aparatu do odtwarzania ruchomych obrazów. 

                                                                                                         /slajd 9 - gramofon/

Gramofonu – czyli aparatu do odtwarzania dźwięku. 

/slajd 10 - kinetografu/

Kinetografu – czyli aparatu do wykonywania zdjęć filmowych.

    /slajd 11 - kinematografu/                                                                                                       

Kinematografu – czyli aparatu do realizacji ekranowej projekcji

                            ruchomych obrazów.

 

 Dziecko  4                                                                                                          /slajd 12 – hasło: telewizja bawi, uczy, informuje/

Telewizja:

Uczy, bawi, informuje.

Najwięcej w telewizji jest filmów.

Filmy mogą być smutne, wesołe, trzymające w napięciu, których akcja toczy się w teraźniejszości, w przyszłości i przeszłości.

 

Nauczyciel:

 

Filmy wesoły to  /slajd 13- kadr z filmu „Garfild”/    ……….komedia

Film trzymający w napięciu to   /slajd 14- kadr z filmu „Indiana Jones” ……….. film sensacyjny, film akcji

Film przerażający /slajd 15- wizerunek wampira - rysunek/ to  ……………..  horror

Film o przyszłości /slajd 16 – statek kosmiczny/  to …………….film fantastyczny

Film o przeszłości /slajd 17 – fragment filmu „Krzyżacy”/ to ………………film historyczny, film  kostiumowy

Film o kowbojach /slajd 18 – kadr z westernu/  to ……………….western

Film animowany /slajd 19 – Gargamel goniący Smerfa/  to ………………film rysunkowy, bajka

Film o życiu zwierząt /slajd 20 – jakieś zwierzątko/ to …………….. film przyrodniczy

 

Dziecko 5

W telewizji są ludzie, którzy dbają o to,

abyśmy my dzieci nie oglądały filmów,

 nie przeznaczonych dla nas. / Slajd 21 – przykład sceny niedozwolonej dla dzieci z napisem zasłaniającym, najlepiej czerwonym: stop/

 

Gdy w lewym górnym rogu ekranu wyświetli się znak…….       

/slajd 22/- znak zielonego koła/

- to znaczy, że jest to film, który mogą oglądać wszyscy

- duzi i mali.

Gdy wyświetli się znak …….        

 /slajd 23- znak czerwonego koła/

To znaczy, że jest to film tylko dla widzów dorosłych. I nam dzieciom nie wolno oglądać tego filmu!

Gdy wyświetli się znak…………../slajd 24 – znak żółtego trójkąta/

to znaczy, że   film mogą oglądać dzieci, które ukończyły tyle lat , jaka cyferka wyświetla się w środku.

 

Nauczyciel:

Aby łatwiej było nam oglądać telewizję,

Specjalny zespół osób przygotowuje gazetę z ofertami stacji telewizyjnych. W telewizji jest bardzo dużo różnych stacji. /jakich ? Potraficie wymienić ?/

…………………………………………………………………………………………

 

Stacje TVP1 i TVP 2 to stacje finansowane przez państwo z abonamentu. Stacje te spełniają trzy funkcje: uczą, bawią informują. / Slajd 25- przykład z nazwą/

Stacje TVN,  POLSAT to stacje komercyjne, które utrzymują się z reklam – stacje te nastawione są na rozrywkę by przyciągać jak najwięcej widzów. /Slajd 26 – przykład z nazwą/

 

Z telewizji trzeba korzystać mądrze…

 

slajd 27- hasło: zasady oglądania telewizji

 

Teraz wspólnie spróbujemy ustalić zasady korzystania z telewizji:

/spośród kartek przygotowanych przez nauczyciela uczniowie wybierają karteczki, odczytuj je i decydują czy dana informacja JEST SŁUSZNA CZY TEŻ NIE. Uczniowie przyklejają na planszę informacje słuszne i w ten sposób tworzą zasady oglądania telewizji.

 

Dziecko 5

 Z telewizorem trzeba rozważnie!

Wybierać to co naprawdę uczy

Albo to, co naprawdę śmieszy.

Jedni cię obśmieją,

Inni cię zadziwią…

A ty bądź mądrym dzieckiem

I wybieraj z programu telewizyjnego to co dobre

Wybieraj z namysłem.

 

Slajd 28- widok mózgu ludzkiego z napisem: chroń swój mózg

 

Na zakończenie chciałabym abyście obejrzeli fragment filmu, o tym,

 co dzieje się w waszych głowach gdy śpicie….

Jak myślicie co robi wówczas wasz mózg ?

 

fragment filmu AlbertaA Barillẻ /ok. 10 minut/ z serii  Było sobie życie pt. „Nocna zmiana”.

      

 OPRACOWAŁA: Barbara Waluś-Głowacka