Scenariusz apelu można wykorzystać w ramach ścieżki czytelniczo-medialnej.
Oferty programowe stacji telewizyjnych /slajd 1- tytuł/
Dziecko 1 Oknem na świat - tak mnie nazywają. /slajd 2- widok okna/ Od rana do wieczora wszyscy oglądają. Pokazuję filmy oraz wiadomości. I chętnie witam wszystkich nowych gości. /slajd 3- dzieci przed telewizorem/ Na srebrnym ekranie filmem dużych wabię. Małym z przyjemnością bajeczkę pokażę. /slajd 4- bajka/
Dziecko 2 Lśniąca skrzynka – w niej ekranik, /slajd 5- telewizor/ Na ekranie miła pani /slajd 6- spikierka/ A za chwilę świat daleki, /slajd 7- dużo telewizorów włączonych/ Palmy, morza, góry, rzeki. Wielkie miasta pełne zgiełku, Wszystko w lśniącym tym pudełku. Cały świat w telewizorze. Jakże to się dziać tak może ? Aby można to zrozumieć - trzeba dużo, dużo umieć.
Dziecko 3 Telewizji nie byłoby bez wcześniejszych wynalazków z XIX wieku: /slajd 8- kinetoskop/
Kinetoskopu – czyli aparatu do odtwarzania ruchomych obrazów. /slajd 9 - gramofon/ Gramofonu – czyli aparatu do odtwarzania dźwięku. /slajd 10 - kinetografu/ Kinetografu – czyli aparatu do wykonywania zdjęć filmowych. /slajd 11 - kinematografu/ Kinematografu – czyli aparatu do realizacji ekranowej projekcji ruchomych obrazów.
Dziecko 4 /slajd 12 – hasło: telewizja bawi, uczy, informuje/ Telewizja: Uczy, bawi, informuje. Najwięcej w telewizji jest filmów. Filmy mogą być smutne, wesołe, trzymające w napięciu, których akcja toczy się w teraźniejszości, w przyszłości i przeszłości.
Nauczyciel:
Filmy wesoły to /slajd 13- kadr z filmu „Garfild”/ ……….komedia Film trzymający w napięciu to /slajd 14- kadr z filmu „Indiana Jones” ……….. film sensacyjny, film akcji Film przerażający /slajd 15- wizerunek wampira - rysunek/ to …………….. horror Film o przyszłości /slajd 16 – statek kosmiczny/ to …………….film fantastyczny Film o przeszłości /slajd 17 – fragment filmu „Krzyżacy”/ to ………………film historyczny, film kostiumowy Film o kowbojach /slajd 18 – kadr z westernu/ to ……………….western Film animowany /slajd 19 – Gargamel goniący Smerfa/ to ………………film rysunkowy, bajka Film o życiu zwierząt /slajd 20 – jakieś zwierzątko/ to …………….. film przyrodniczy
Dziecko 5 W telewizji są ludzie, którzy dbają o to, abyśmy my dzieci nie oglądały filmów, nie przeznaczonych dla nas. / Slajd 21 – przykład sceny niedozwolonej dla dzieci z napisem zasłaniającym, najlepiej czerwonym: stop/
Gdy w lewym górnym rogu ekranu wyświetli się znak……. /slajd 22/- znak zielonego koła/ - to znaczy, że jest to film, który mogą oglądać wszyscy - duzi i mali. Gdy wyświetli się znak ……. /slajd 23- znak czerwonego koła/ To znaczy, że jest to film tylko dla widzów dorosłych. I nam dzieciom nie wolno oglądać tego filmu! Gdy wyświetli się znak…………../slajd 24 – znak żółtego trójkąta/ to znaczy, że film mogą oglądać dzieci, które ukończyły tyle lat , jaka cyferka wyświetla się w środku.
Nauczyciel: Aby łatwiej było nam oglądać telewizję, Specjalny zespół osób przygotowuje gazetę z ofertami stacji telewizyjnych. W telewizji jest bardzo dużo różnych stacji. /jakich ? Potraficie wymienić ?/ …………………………………………………………………………………………
Stacje TVP1 i TVP 2 to stacje finansowane przez państwo z abonamentu. Stacje te spełniają trzy funkcje: uczą, bawią informują. / Slajd 25- przykład z nazwą/ Stacje TVN, POLSAT to stacje komercyjne, które utrzymują się z reklam – stacje te nastawione są na rozrywkę by przyciągać jak najwięcej widzów. /Slajd 26 – przykład z nazwą/
Z telewizji trzeba korzystać mądrze…
slajd 27- hasło: zasady oglądania telewizji
Teraz wspólnie spróbujemy ustalić zasady korzystania z telewizji: /spośród kartek przygotowanych przez nauczyciela uczniowie wybierają karteczki, odczytuj je i decydują czy dana informacja JEST SŁUSZNA CZY TEŻ NIE. Uczniowie przyklejają na planszę informacje słuszne i w ten sposób tworzą zasady oglądania telewizji.
Dziecko 5 Z telewizorem trzeba rozważnie! Wybierać to co naprawdę uczy Albo to, co naprawdę śmieszy. Jedni cię obśmieją, Inni cię zadziwią… A ty bądź mądrym dzieckiem I wybieraj z programu telewizyjnego to co dobre Wybieraj z namysłem.
Slajd 28- widok mózgu ludzkiego z napisem: chroń swój mózg
Na zakończenie chciałabym abyście obejrzeli fragment filmu, o tym, co dzieje się w waszych głowach gdy śpicie…. Jak myślicie co robi wówczas wasz mózg ?
fragment filmu AlbertaA Barillẻ /ok. 10 minut/ z serii Było sobie życie pt. „Nocna zmiana”.
OPRACOWAŁA: Barbara Waluś-Głowacka
|
|