Z wizytą u Świętego Mikołaja
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną napotykają
wiele przeszkód w toku nauki szkolnej, mają wiele trudności w
zdobywaniu umiejętności radzenia sobie w podstawowych sytuacjach
życiowych. Aby im ułatwić i uatrakcyjnić ten proces podejmujemy
różnorodne działania, dzięki którym uczniowie łatwiej przyswoją
zdobywaną wiedzę. Jednym ze sposobów niesienia pomocy naszym
uczniom jest organizowanie zajęć w bezpośrednim kontakcie z
kulturą, sztuką, przyrodą, ciekawymi ludźmi.
Działania edukacyjno -
kulturalne wobec naszych uczniów podejmowane są zarówno w toku
zajęć szkolnych jak i pozaszkolnych. Współpracujemy w tym
zakresie z Muzeum Mazowsza Zachodniego, Biblioteką Pedagogiczną,
Szkołą Muzyczną, Domami Kultury i miejscowym kinem. Nie mamy
niestety możliwości skorzystania w naszej miejscowości z innych
obiektów kulturalnych, jak teatry, muzea, sale koncertowe.
Wycieczki organizowane przez szkołę poza teren naszego miasta
łączą się z kosztami, które muszą pokryć uczestnicy. Bierze w
nich wówczas udział tylko nieliczna grupa dzieci, bowiem
większość pochodzi z bardzo ubogich rodzin. Niestety szkoła nie
ma finansowych możliwości, aby takie działania podejmować w
szerszym zakresie. Konieczna jest pomoc i finansowe wsparcie
sponsorów. Dlatego tak nieoceniona jest współpraca z działającym
w Ośrodku Stowarzyszeniem na rzecz Dzieci i Młodzieży z
Niepełnosprawnością Psychofizyczną „Pomóż Żyć”. Stowarzyszenie
powstało w 2003 roku aby nieść wszechstronną pomoc dzieciom
niepełnosprawnym i ich rodzinom. Dzięki współpracy ze
Stowarzyszeniem zrealizowano na terenie Ośrodka wiele projektów
edukacyjnych, które przyczyniły się do poprawy funkcjonowania
naszych uczniów w społeczeństwie. Stowarzyszenie współfinansuje
realizowane projekty, nieoceniona jest również pomoc edukacyjno
– wychowawcza członków Stowarzyszenia. Dzięki finansowemu
wsparciu naszych działań dzieci niepełnosprawne mają większe
możliwości wyrównywania szans edukacyjnych w trudnej drodze ku
dorosłości.
Dobiegła końca realizacja kolejnego wspólnego projektu pt:„Z
wizytą u Świętego Mikołaja”, który miał na celu:
-
Propagowanie wśród dzieci idei niesienia pomocy
innym – słabszym, uboższym, mniej zaradnym, chorym,
niepełnosprawnym, wymagającym opieki i wsparcia.
-
Uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi.
-
Ukazanie wzorców bezinteresownej pomocy innym –
zapoznanie z działalnością biskupa Mikołaja.
-
Zorganizowanie wycieczki autokarowej do Krainy
Świętego Mikołaja w Kołacinku (zwiedzenie posiadłości Mikołaja,
spacer bajkową ścieżką, spotkanie z Mikołajem w sali tronowej,
projekcja filmu “Pomocnicy Świętego Mikołaja”, zajęcia
plastyczne, zabawy w sali zabaw).
-
Rozwijanie wrażeń
estetycznych, właściwych potrzeb i sposobów ich zaspokajania,
pobudzenie poczucia piękna.
-
Nabywanie umiejętności
właściwego, kulturalnego zachowania się podczas wycieczki oraz
przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
-
Pokazanie możliwości
kulturalnego spędzania czasu wolnego z pożytkiem dla własnego
rozwoju.
-
Kształtowanie
umiejętności wspólnej zabawy i wypoczynku.
-
Zorganizowanie konkursu plastycznego.
-
Przygotowanie do
nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia, ukazanie ich
niepowtarzalnej atmosfery i magii.
Postawione cele zostały zrealizowane.
Dzieci nabyły umiejętności właściwego, kulturalnego zachowania
się w miejscach publicznych. Poznały formy spędzania wolnego
czasu, właściwego komunikowania się, sposoby wesołej wspólnej
zabawy, majsterkowania, sprawiania sobie na wzajem drobnych
przyjemności. Przeprowadzone zajęcia wpłynęły na rozwój
wyobraźni, sprawności manualnych, poczucie estetyki oraz pomogły
lepiej poznać otaczający świat. Szczególnie istotną zaletą
projektu było nabycie przez dzieci wiedzy i umiejętności
niesienia pomocy innym – słabszym, uboższym, mniej zaradnym,
chorym, niepełnosprawnym, wymagającym opieki i wsparcia,
uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych ludzi. Praca nad
realizacją projektu pomogła dzieciom w przezwyciężaniu trudności
w zakresie funkcjonowania w różnych sytuacjach życiowych,
spowodowała zwiększenie wiary we własne siły i umiejętności.
Spowodowała też rozwinięcie możliwości poznawczych dzieci.
Pozwoliła na utrwalanie i pogłębianie opanowanych sprawności,
umiejętności, przyswajanych wiadomości. Pomogła również w
opanowaniu trudnych dla dzieci umiejętności współdziałania i
odpowiedzialności. Stworzyła okazję do zastosowania tych
umiejętności w praktyce, co znacznie przyspieszy proces
rewalidacji. Sposób i rodzaj zajęć wpłynął korzystnie na
zachowanie i uspołecznienie dzieci, poprawienie ich możliwości
percepcyjnych, manualnych i psychofizycznych.
Wnioski z realizacji projektu:
Zasadniczą przesłanką niniejszego projektu była potrzeba
przyjścia z pomocą dzieciom niepełnosprawnym psychofizycznie
mającym niepowodzenia w przezwyciężaniu trudności rozwojowych.
Proponowane działania miały na celu zmniejszenie niedoborów
związanych z niepełnosprawnością, poprawienie funkcjonowania
dzieci w otaczającej rzeczywistości, wzmocnienie poczucia
własnej wartości. Powyższy cel został osiągnięty dzięki
współpracy z organizacją pozarządową, która aktywnie wspiera
podejmowane działania w tym zakresie. Liczymy na dalszą owocną
współpracę.
Halina Ambroziak – autor projektu
Prezentacja
|