Z wizytą u Świętego Mikołaja

         Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną napotykają wiele przeszkód w toku nauki szkolnej, mają wiele trudności w zdobywaniu umiejętności radzenia sobie w podstawowych sytuacjach życiowych. Aby im ułatwić i uatrakcyjnić ten proces  podejmujemy różnorodne działania, dzięki którym uczniowie łatwiej przyswoją zdobywaną wiedzę. Jednym ze sposobów niesienia pomocy naszym uczniom jest organizowanie zajęć w bezpośrednim kontakcie z kulturą, sztuką, przyrodą, ciekawymi ludźmi.

          Działania edukacyjno - kulturalne wobec naszych uczniów podejmowane są zarówno w toku zajęć szkolnych jak i pozaszkolnych. Współpracujemy w tym zakresie z Muzeum Mazowsza Zachodniego, Biblioteką Pedagogiczną, Szkołą Muzyczną, Domami Kultury i miejscowym kinem. Nie mamy niestety możliwości skorzystania w naszej miejscowości z innych obiektów kulturalnych, jak teatry, muzea, sale koncertowe. Wycieczki organizowane przez szkołę poza teren naszego miasta łączą się z kosztami, które muszą pokryć uczestnicy. Bierze w nich wówczas udział tylko nieliczna grupa dzieci, bowiem większość pochodzi z bardzo ubogich rodzin. Niestety szkoła nie ma finansowych możliwości, aby takie działania podejmować w szerszym zakresie. Konieczna jest pomoc i finansowe wsparcie sponsorów. Dlatego tak nieoceniona jest współpraca z działającym w Ośrodku Stowarzyszeniem na rzecz Dzieci i Młodzieży z Niepełnosprawnością Psychofizyczną „Pomóż Żyć”. Stowarzyszenie powstało w 2003 roku aby nieść wszechstronną pomoc dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzinom. Dzięki  współpracy ze Stowarzyszeniem zrealizowano na terenie Ośrodka wiele projektów edukacyjnych, które przyczyniły się do poprawy funkcjonowania naszych uczniów w społeczeństwie. Stowarzyszenie współfinansuje realizowane projekty, nieoceniona jest również pomoc edukacyjno – wychowawcza członków Stowarzyszenia. Dzięki finansowemu wsparciu naszych działań dzieci niepełnosprawne mają większe możliwości wyrównywania szans edukacyjnych w trudnej drodze ku dorosłości.

Dobiegła końca realizacja kolejnego wspólnego projektu pt:„Z wizytą u Świętego Mikołaja”, który miał na celu:

  • Propagowanie wśród dzieci idei niesienia pomocy innym – słabszym, uboższym, mniej zaradnym, chorym, niepełnosprawnym, wymagającym opieki i wsparcia.

  • Uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych ludzi.

  • Ukazanie wzorców bezinteresownej pomocy innym – zapoznanie z działalnością biskupa Mikołaja.

  • Zorganizowanie wycieczki autokarowej do Krainy Świętego Mikołaja w Kołacinku (zwiedzenie posiadłości Mikołaja, spacer bajkową ścieżką, spotkanie z Mikołajem w sali tronowej, projekcja filmu “Pomocnicy Świętego Mikołaja”, zajęcia plastyczne, zabawy w sali zabaw).

  • Rozwijanie wrażeń estetycznych, właściwych potrzeb i sposobów ich zaspokajania, pobudzenie poczucia piękna.

  • Nabywanie umiejętności właściwego, kulturalnego zachowania się podczas wycieczki oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

  • Pokazanie możliwości kulturalnego spędzania czasu wolnego z pożytkiem dla własnego rozwoju.

  • Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i wypoczynku.

  • Zorganizowanie konkursu plastycznego.

  • Przygotowanie do nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia, ukazanie ich niepowtarzalnej atmosfery i magii.

Postawione cele zostały zrealizowane. Dzieci nabyły umiejętności właściwego, kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Poznały formy spędzania wolnego czasu, właściwego komunikowania się, sposoby wesołej wspólnej zabawy, majsterkowania, sprawiania sobie na wzajem drobnych przyjemności. Przeprowadzone zajęcia wpłynęły na rozwój wyobraźni, sprawności manualnych, poczucie estetyki oraz pomogły lepiej poznać otaczający świat. Szczególnie istotną zaletą projektu było nabycie przez dzieci wiedzy i umiejętności niesienia pomocy innym – słabszym, uboższym, mniej zaradnym, chorym, niepełnosprawnym, wymagającym opieki i wsparcia, uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych ludzi. Praca nad realizacją projektu pomogła dzieciom w przezwyciężaniu trudności w zakresie funkcjonowania w różnych sytuacjach życiowych, spowodowała zwiększenie wiary we własne siły i umiejętności. Spowodowała też rozwinięcie możliwości poznawczych dzieci. Pozwoliła na utrwalanie i pogłębianie opanowanych sprawności, umiejętności, przyswajanych wiadomości. Pomogła również w opanowaniu trudnych dla dzieci  umiejętności współdziałania i odpowiedzialności. Stworzyła okazję do zastosowania tych umiejętności w praktyce, co znacznie przyspieszy proces rewalidacji. Sposób i rodzaj zajęć wpłynął korzystnie na zachowanie i uspołecznienie dzieci, poprawienie ich możliwości percepcyjnych, manualnych i psychofizycznych.

 Wnioski z realizacji projektu:

Zasadniczą przesłanką niniejszego projektu była potrzeba przyjścia z pomocą dzieciom niepełnosprawnym psychofizycznie mającym niepowodzenia w przezwyciężaniu trudności rozwojowych. Proponowane działania miały na celu zmniejszenie niedoborów związanych z niepełnosprawnością, poprawienie funkcjonowania dzieci w otaczającej rzeczywistości, wzmocnienie poczucia własnej wartości. Powyższy cel został osiągnięty dzięki współpracy z organizacją pozarządową, która aktywnie wspiera podejmowane działania w tym zakresie. Liczymy na dalszą owocną współpracę.

Halina Ambroziak – autor projektu

                        Prezentacja