TREŚCI
PROGRAMOWE
ŚCIEŻKI
|
TEMATYKA
I FORMA REALIZACJI
|
OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW
|
CELE
ŚCIEŻKI
|
PROCEDURY
OSIĄGANIA
CELÓW
|
KLASA
I
|
KLASA
II
|
KLASA
III
|
Gzie
jest „ Moje miejsce na Ziemi”-
mój
region. Położenie geograficzne regionu. Granice geograficzne i
administracyjne.
|
Położenie
geograficzne miejscowości, usytuowanie jej w regionie i kraju.
(geografia)
|
|
|
Wskazuje
na mapie Polski miejsce swojego zamieszkania, nazywa miejscowość,
powiat i województwo, w którym mieszka.
|
Rozwijanie
poczucia tożsamości regionalnej.
|
Praca
z mapą, atlasem.
|
Jaka
jest historia mojego miasta: kto założył, skąd się wzięła
nazwa, dlaczego powstał Żyrardów, kiedy uzyskał prawa
miejskie?
|
Rocznica
wyzwolenia Żyrardowa.
(godz.
z wychow.)
|
Mój
region pod zaborami.
(historia)
Wpływ
rozwoju przemysłu na powstanie Żyrardowa)
(godz
z wych)
Rocznica
wyzwolenia Żyrardowa.
|
Rocznica
wyzwolenia Żyrardowa.
(godz.
z wych)
|
Zna
historię powstania swojego miasta, wie skąd się wzięła jego
nazwa, umie powiedzieć, jaki jest herb Żyrardowa.
|
Rozwijanie
wiedzy o historii regionu.
|
Pogadanka
o historii miasta, oglądanie pocztówek, ilustracji, albumów.
|
Życie
ludzi w regionie w dawnych czasach. Ludzie, którzy pozytywnie
zapisali się w dziejach tej ziemi.
|
Paweł
Hulka-Laskowski sławny Żyrardowianin.
(godz.
z wych.)
F.Chopin
i jego twórczość(muzyka)
|
Znani
artyści rodem z Żyrardowa
(język
polski)
F.Chopin
kompozytor tworzący na emigracji(historia, j.polski)
|
Władysław
Stanisław Reymont -
Noblista
(język
polski)
|
Potrafi
wymienić sławnych ludzi naszego regionu.
|
Poznanie
osobistości historycznych i współczesnych naszego regionu.
|
Wycieczka
do domu Pawła Hulki – Laskowskiego, pogadanka, rozmowa
kierowana.
Słuchanie
utworów F. Chopina, oglądanie zdjęć i albumów, praca z
encyklopedią.
|
Dziedzictwo
kulturowe w regionie na przykładzie kultury robotniczej.
|
|
Powstanie
społeczeństwa przemysłowego.
|
|
Uczeń
potrafi wskazać w mieście charakterystyczną zabudowę robotniczą
końca XIXw.
|
Poznanie
kultury różnych warstw społecznych jako przejaw dziedzictwa
kulturowego.
|
Ilustracje,
albumy o Żyrardowie.
|
Dzieje
kultury w regionie na przykładzie kultury robotniczej
|
Wycieczka
po Żyrardowie celem obejrzenia zabytkowych budowli (godz. z
wych).Rysujemy obiekt zabytkowy z naszego miasta (plastyka).Sprawozdanie
z wycieczki (j.polski)
|
Wycieczka
po Żyrardowie śladami naszych przodków – poznajemy nasze
zabytki (godz. z wych). Klasowy album o Żyrardowie (plastyka)
|
Wycieczka
do Warszawy na Zamek Królewski(SU)
|
Uczeń
zna zabytkowe obiekty w Żyrardowie umie je wskazać i nazwać.
|
Pogłębianie
uczuć więzi emocjonalnej ze swoim miejscem na ziemi, rozwijanie
aktywności plastycznej.
|
Wycieczka
, praktyczne działanie.
|
Tradycyjna
kultura ludowa, folklor, sztuka ludowa, moda i muzyka.
|
Projekt
wzoru na tkaninę łowicką(plastyka), dawne stroje mieszkańców
Żyrardowa(historia).
|
Wycieczka
do Łowicza (SU), regionalna kultura Łowicka.
|
Projekt
regionalnego łowickiego stroju ludowego.
|
Uczeń,
wie jak wygląda tkanina łowicka i ludowy strój, podaje przykłady
kultury łowickiej.
|
Rozwijanie
poczucia estetyki, aktywności plastycznej, ukazywanie walorów
regionu.
|
Działanie
praktyczne, wycieczka, rozmowa kierowana, sprawdzian.
|
Jak
ludzie tu gospodarowali i gospodarują? Specyfika gospodarcza
regionu. Główne problemy gospodarcze.
|
Życie
moich rodziców –
Sytuacja
ekonomiczna mojej rodziny.(WOS)
|
Rozwój
przemysłu lniarskiego XIXw.
(historia).
Praca zawodowa moich rodziców.(j.polski)
|
Lokalny
rynek pracy, rodzaje przedsiębiorstw w gminie, powiecie i województwie,
problem bezrobocia.
|
Uczeń
zna aktualne problemy gospodarcze miasta, zna przedsiębiorstwa
naszego regionu.
|
Ukazywanie
regionalnych problemów, które należy rozwiązywać. Pogłębianie
wiedzy o gospodarce własnego regionu.
|
Pogadanka,
spotkanie z przedstawicielem Rejonowego Urzędu Pracy.
|
Skąd
wywodzą się „moje korzenie”. Tradycje własnej rodziny na
tle tradycji regionu.
|
Co
możemy odczytać z pamiątek rodzinnych p życiu naszych przodków?
(historia)
|
Rysunek
drzewa genealogicznego mojej rodziny – identyfikacja z członkami
rodziny (godz.z wych)
|
Mój
region podczas okupacji – losy krewnych i znajomych(historia).
|
Uczeń
umie wymienić członków rodziny i nazwać więzy, jakie go z nim
łączą.
|
Ugruntowanie
poczucia więzi rodzinnej.
|
Rozmowa
kierowana, działania praktyczne.
|
Jaka
powinna być przyszłość regionu i jego mieszkańców?
|
|
Rozwiązywanie
problemu bezrobocia w regionie.
|
|
|
|
|
Charakterystyczne
miejsca związane z kulturą regionu i administracją.
|
Wycieczka
do muzeum, wyjście do kina i na koncerty muzyczne(SU)
Struktura
Samorządu Terytorialnego (gmina i powiat), (WOS)
|
Wycieczka
do muzeum, wyjście do kina i na koncerty muzyczne(SU).
Instytucje
pomagające rodzinom (Centrum Pomocy Rodzinie, TPD, PCK, MOPS) (WOS)
|
Wycieczka
do muzeum, wyjście do kina i na koncerty muzyczne(SU)
(WOS).
Instytucje niosące pomoc osobom uzależnionym w naszym mieście.
|
Uczeń
zna miejsca związane z kulturą miejską.
Zna
urzędy administracji publicznej i potrafi je wskazać. Wie, gdzie
szukać pomocy w przypadku trudnej sytuacji czy uzależnień.
|
Rozwijanie
aktywności kulturalnej.
|
Wycieczka,
zaproszenie przedstawicieli którejś z tych instytucji.
|