EDUKACJA  REGIONALNA – DZIEDZICTWO  KULTUROWE 

W REGIONIE

Program nauczania ścieżki edukacyjnej w Gimnazjum Specjalnym przy SOSW w Żyrardowie

dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

  Opracowała Sylwia Krówczyńska

 

TREŚCI PROGRAMOWE

ŚCIEŻKI

TEMATYKA I FORMA REALIZACJI

OSIĄGNIĘCIA

UCZNIÓW

CELE ŚCIEŻKI

PROCEDURY

OSIĄGANIA

CELÓW

KLASA   I

KLASA    II

KLASA   III

Gzie jest „ Moje miejsce na Ziemi”-

mój region. Położenie geograficzne regionu. Granice geograficzne i administracyjne.

Położenie geograficzne miejscowości, usytuowanie jej w regionie i kraju.

(geografia)

 

 

Wskazuje na mapie Polski miejsce swojego zamieszkania, nazywa miejscowość, powiat i województwo, w którym mieszka.

Rozwijanie poczucia tożsamości regionalnej.

Praca z mapą, atlasem.

Jaka jest historia mojego miasta: kto założył, skąd się wzięła nazwa, dlaczego powstał Żyrardów, kiedy uzyskał prawa miejskie?

Rocznica wyzwolenia Żyrardowa.

(godz. z wychow.)

Mój region pod zaborami.

(historia)

Wpływ rozwoju przemysłu na powstanie Żyrardowa)

(godz z wych)

Rocznica wyzwolenia Żyrardowa.

Rocznica wyzwolenia Żyrardowa.

(godz. z wych)

Zna historię powstania swojego miasta, wie skąd się wzięła jego nazwa, umie powiedzieć, jaki jest herb Żyrardowa.

Rozwijanie wiedzy o historii regionu.

Pogadanka o historii miasta, oglądanie pocztówek, ilustracji, albumów.

Życie ludzi w regionie w dawnych czasach. Ludzie, którzy pozytywnie zapisali się w dziejach tej ziemi.

Paweł Hulka-Laskowski sławny Żyrardowianin.

(godz. z wych.)

F.Chopin i jego twórczość(muzyka)

Znani artyści rodem z Żyrardowa

(język polski)

F.Chopin kompozytor tworzący na emigracji(historia, j.polski)

Władysław Stanisław Reymont  - Noblista

(język polski)

Potrafi wymienić sławnych ludzi naszego regionu.

Poznanie osobistości historycznych i współczesnych naszego regionu.

Wycieczka do domu Pawła Hulki – Laskowskiego, pogadanka, rozmowa kierowana.

Słuchanie utworów F. Chopina, oglądanie zdjęć i albumów, praca z encyklopedią.

Dziedzictwo kulturowe w regionie na przykładzie kultury robotniczej.

 

Powstanie społeczeństwa przemysłowego.

 

Uczeń potrafi wskazać w mieście charakterystyczną zabudowę robotniczą końca XIXw.

Poznanie kultury różnych warstw społecznych jako przejaw dziedzictwa kulturowego.

Ilustracje, albumy o Żyrardowie.

Dzieje kultury w regionie na przykładzie kultury robotniczej

Wycieczka po Żyrardowie celem obejrzenia zabytkowych budowli (godz. z wych).Rysujemy obiekt zabytkowy z naszego miasta (plastyka).Sprawozdanie z wycieczki (j.polski)

Wycieczka po Żyrardowie śladami naszych przodków – poznajemy nasze zabytki (godz. z wych). Klasowy album o Żyrardowie (plastyka)

Wycieczka do Warszawy na Zamek Królewski(SU)

Uczeń zna zabytkowe obiekty w Żyrardowie umie je wskazać i nazwać.

Pogłębianie uczuć więzi emocjonalnej ze swoim miejscem na ziemi, rozwijanie aktywności plastycznej.

Wycieczka , praktyczne działanie.

Tradycyjna kultura ludowa, folklor, sztuka ludowa, moda i muzyka.

Projekt wzoru na tkaninę łowicką(plastyka), dawne stroje mieszkańców Żyrardowa(historia).

Wycieczka do Łowicza (SU), regionalna kultura Łowicka.

Projekt regionalnego łowickiego stroju ludowego.

Uczeń, wie jak wygląda tkanina łowicka i ludowy strój, podaje przykłady kultury łowickiej.

Rozwijanie poczucia estetyki, aktywności plastycznej, ukazywanie walorów regionu.

Działanie praktyczne, wycieczka, rozmowa kierowana, sprawdzian.

Jak ludzie tu gospodarowali i gospodarują? Specyfika gospodarcza regionu. Główne problemy gospodarcze.

Życie moich rodziców –

Sytuacja ekonomiczna mojej rodziny.(WOS)

Rozwój przemysłu lniarskiego XIXw.

(historia). Praca zawodowa moich rodziców.(j.polski)

Lokalny rynek pracy, rodzaje przedsiębiorstw w gminie, powiecie i województwie, problem bezrobocia.

Uczeń zna aktualne problemy gospodarcze miasta, zna przedsiębiorstwa naszego regionu.

Ukazywanie regionalnych problemów, które należy rozwiązywać. Pogłębianie wiedzy o gospodarce własnego regionu.

Pogadanka, spotkanie z przedstawicielem Rejonowego Urzędu Pracy.

Skąd wywodzą się „moje korzenie”. Tradycje własnej rodziny na tle tradycji regionu.

Co możemy odczytać z pamiątek rodzinnych p życiu naszych przodków?

(historia)

Rysunek drzewa genealogicznego mojej rodziny – identyfikacja z członkami rodziny (godz.z wych)

Mój region podczas okupacji – losy krewnych i znajomych(historia).

Uczeń umie wymienić członków rodziny i nazwać więzy, jakie go z nim łączą.

Ugruntowanie poczucia więzi rodzinnej.

Rozmowa kierowana, działania praktyczne.

Jaka powinna być przyszłość regionu i jego mieszkańców?

 

Rozwiązywanie problemu bezrobocia w regionie.

 

 

 

 

Charakterystyczne miejsca związane z kulturą regionu i administracją.

Wycieczka do muzeum, wyjście do kina i na koncerty muzyczne(SU)

Struktura Samorządu Terytorialnego (gmina i powiat), (WOS)

 

Wycieczka do muzeum, wyjście do kina i na koncerty muzyczne(SU).

Instytucje pomagające rodzinom (Centrum Pomocy Rodzinie, TPD, PCK, MOPS) (WOS)

Wycieczka do muzeum, wyjście do kina i na koncerty muzyczne(SU)

(WOS). Instytucje niosące pomoc osobom uzależnionym w naszym mieście.

Uczeń zna miejsca związane z kulturą miejską.

Zna urzędy administracji publicznej i potrafi je wskazać. Wie, gdzie szukać pomocy w przypadku trudnej sytuacji czy uzależnień.

Rozwijanie aktywności kulturalnej.

Wycieczka, zaproszenie przedstawicieli którejś z tych instytucji.