ŚCIEŻKA PROZDROWOTNA

 

Edukacja prozdrowotna  jest istotnym elementem w wychowaniu i kształceniu uczniów w gimnazjum specjalnym. Dzięki korelacji z innymi ścieżkami pozwoli nauczycielom zająć jednolity front edukacyjny. Edukacja prozdrowotna zakłada umiejętność dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Reguluje również umiejętność tworzenia prawidłowych relacji międzyludzkich. Osiągnięcie powyższych celów jest możliwe dzięki założeniom szczegółowym (celom szczegółowym):

-Rozbudzaniu zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem psychofizycznym.

-Systematycznemu rozwijaniu umiejętności i utrwalaniu nawyków troski o higienę swojego ciała, ubioru i estetykę otoczenia.

-Wskazywaniu czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój psychofizyczny.

-Wyrabianiu nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju organizmu człowieka.

-Nabywaniu umiejętności organizowania własnej pracy, wypoczynku i czasu wolnego przez planowanie.

-Kształtowaniu nawyków życzliwości i pomocy koleżeńskiej.

-Kształtowaniu pozytywnych postaw wobec potrzeb osób niepełnosprawnych, chorych, starszych.

-Dostrzeganiu zagrożeń cywilizacyjnych.

-Wrabianiu zrozumienia potrzeby dbania o bezpieczeństwo swoje i innych.

-Nabywaniu umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, jak również radzenia sobie z emocjami swoimi i innych.

TREŚCI

TEMATYKA I ZAGADNIENIA

PRZEDMIOT/KLASA

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

KL. I

KL. II

KL. III

*Higiena na codzień

1. Higiena mojego ciała i ubioru:

-co to jest higiena

-jak dbać o czystość ciała

-higiena a moje zdrowie

-wpływ ubioru na higienę: ubiór letni, zimowy, sportowy, wizytowy

-wysiłek fizyczny a higiena(strój sportowy, obuwie)

-higiena ciała i ubioru dziś, 50, 100, 500 lat temu

-higiena i zawody z nią związane

-hartowanie organizmu

-nawyki zdrowotne

 

.

-biologia

-w.fiz.

-biologia

-w.fiz.

 

-w.fiz.

 

-biologia

 

-w.fiz.

-technika

 

 

 

-w.fiz.

 

-w.fiz.

 

 

-w.fiz.

 

 

-w.fiz.

-technika

 

 

 

-w.fiz.

 

-w.fiz.

 

 

-w.fiz.

 

 

-w.fiz.

-technika

-uczeń wykazuje staranie o własną higienę i zdrowie

-wie jak powinien wyglądać ubiór na każdą porę roku

-wie jak powinien wyglądać strój sportowy

-wie czemu ma służyć hartowanie organizmu

-uczeń posiada nawyki higieniczne i zdrowotne

*Aktywność ruchowa praca i wypoczynek

2. Bawimy się bezpiecznie i kulturalnie:

-bezpieczne spędzanie wolnego czasu

-prawidłowa postawa ciała i czynniki ją warunkujące

-zasady czynnego odpoczynku (umiejętność regeneracji sił)

-bezpieczeństwo i pierwsza pomoc podczas gier i zabaw

-zasady bhp i kulturalnego zachowania się na krytej pływalni

-zajęcia muzyczno ruchowe (wpływ ruchu na psychikę)

3. Mój pokój do pracy i wypoczynku

-estetyka pomieszczenia

-właściwe oświetlenie

 

 

-biologia

 

-w.fiz.

 

w.fiz.

 

w.fiz.

 

-muzyka

 

-j.polski

 

 

-biologia

 

 

g.wych.

 

 

 

-w.fiz.

 

 

w.fiz.

 

w.fiz

 

 

-muzyka

 

 

 

 

 

 

 

w.fiz.

 

 

w.fiz

 

w.fiz.

 

 

-muzyka

-potrafi zaplanować swój czas z podziałem na pracę i odpoczynek

-zna zasady czynnego odpoczynku i potrafi je zastosować

-rozumie pojęcie niebezpieczeństwa- potrafi stosować się do zasad bhp podczas gier i zabaw

-potrafi zachować zasady bhp podczas zajęć na krytej pływalni

 

-wie jak powinno być oświetlone pomieszczenie do pracy

*Bezpieczeństwo na drodze

4. Moje bezpieczeństwo na drodze do i ze szkoły

-droga ucznia do i ze szkoły

-niebezpieczne sytuacje na drogach jezdniach i ulicach

-znajomość podstawowych znaków i przepisów drogowych

5. Umiejętności i wiadomości niezbędne na kartę rowerową

 

-wych.

komuni-

kacyjne

-g.wych.

 

 

 

 

 

-wych.

komuni-

kacyjne

-g.wych.

-wych.

komuni-

kacyjne

-zdaje sobie sprawe z zagrożeń spowodowanych ruchem ulicznym

 

-zna podstawowe znaki i przepisy drogowe

-zna zasady bezpiecznego poruszania się rowerem

*Kultura osobista

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Jaka jest kultura mojego zachowania

-przyczyny dobrych i złych zachowań

-przykłady dobrego zachowania

                                       

7.Czy jestem człowiekiem ekologicznym

-szkic –portret  cech człowieka

-poznawanie swoich mocnych i słabych stron

-emocje pozytywne i negatywne

–radzenie sobie z negatywnymi reakcjami własnymi i innych 

-sytuacje trudne- umiejętność szukania pomocy

-analiza własnego postępowania

-sytuacje sprzyjające i zagrażające zdrowiu

religia

 

 

 

 

 

 

 

plastyka

g.wych

 

g.wych.

religia

g.wych.

g.wych.

 

g.wych.

technika

religia

 

g.wych

 

 

 

 

 

plastyka

g.wych.

religia

g.wych.

religia

g.wych.

g.wych.

 

g.wych.

religia

technika

religia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

religia

 

 

 

 

technika

-umie dostrzec swoje dobre i złe strony

 

 

 

 

 

-potrafi sobie

poradzić z reakcjami na stresujące sytuacje

-zdaje sobie sprawę z różnych czynników zagrażających

zdrowiu- umie ich unikać

 

 

*Relacje międzyludzkie

 

 

8.Moje zachowanie wobec innych

-przykłady poprawnych zachowań

-zwroty grzecznościowe

 

9.Moi koledzy i ja.

-pomoc koleżeńska

 

10.Osoby niepełnosprawne, chore i starsze- jak można im pomóc

-nasz stosunek do osób niepełnosprawnych starszych i chorych

-prawa każdego człowieka do życia, radości i szczęścia

11.Moje i Twoje hobby i pasje- krótka prezentacja.

 

 

g.wych..

religia

g.wych.

 

 

 

 

religia

 

 

g.wych.

 

 

g.wych.

g.wych.

religia

 

g.wych.

religia

g.wych.

 

religia

 

 

religia

 

 

g.wych.

j. polski

 

religia

g.wych.

 

 

g.wych.

religia

g.wych.

 

 

 

 

religia

 

 

-umie okazywać szacunek i używać nawykowo zwrotów grzecznościowych

 

 

-wie, że należy pomagać kolegom

 

-wie, że należy opiekować się ludźmi potrzebującymi opieki- niepełnosprawnymi, starszymi, chorymi

-potrafi „pochwalić” się swoim hobby

*Rola prawidłowego żywienia w życiu człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.Wpływ żywienia na zdrowie człowieka

-regularność posiłków

-układanie jadłospisów (dostosowanie ich do wieku, stanu zdrowia, rodzaju pracy)

-kultura i estetyka spożywania posiłków

-skład żywności i wartość odżywcza różnych produktów żywnościowych

-podział produktów żywnościowych

-higiena produkcji  i przechowywania żywności

-higiena przygotowywania posiłków

-bhp pieczenia i gotowania

-prawa konsumenta

-reklama żywności

 

 

-technika

-technika

 

 

-technika

 

-technika

-biologia

 

-technika

 

-technika

 

-technika

 

-technika

-technika

-technika

 

 

-technika

-technika

 

 

-technika

 

-technika

 

 

-technika

 

-technika

 

-technika

 

-technika

-technika

-technika

 

 

-technika

 

 

 

-technika

 

-technika

 

 

-technika

 

-technika

 

-technika

 

-technika

-technika

 

 

-wie jaki wpływ na zdrowie ma regularne odżywianie się

-wie jaki wpływ na zdrowie człowieka ma prawidłowe żywienie

-zna podział produktów żywnościowych

-wie jak zachować higienę podczas przygotowywania posiłków

-zna i umie zastosować zasady bhp podczas pieczenia i gotowania

-zna podstawowe prawa konsumenta

*Zagrożenia cywilizacyjne

 

 

 

13.Miejsca i sytuacje w których należy zachować rozwagę i ostrożność

-niebezpieczne miejsca, przedmioty i zjawiska

-zapoznanie z zagrożeniami zdrowia wynikającymi z cywilizacyjnych przekształceń środowiska oraz umiejętnościami właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z niebezpiecznymi substancjami toksycznymi czy łatwopalnymi

-pierwsza pomoc w niektórych urazach

 

 

 

technika

 

technika

 

 

w.fizycz.

 

 

 

technika

 

technika

chemia

 

chemia

 

 

 

technika

 

technika

chemia

 

chemia

-wie, że należy zachować rozwagę i ostrożność w sytuacjach i miejscach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia

-wie i umie udzielić pierwszej pomocy w nieskomplikowanych przypadkach

-wie jak i przestrzega zasad bhp podczas korzystania ze źródeł energii w gospodarstwie domowym

 

-profilaktyka zapobiegania chorobom i uzależnieniom

-wpływ prądu elektrycznego na organizm żywy (korzystanie ze źródeł energii w gospodarstwie domowym)

g.wych.

 

technika

g.wych.

 

technika

chemia

 

technika

fizyka