ŚCIEŻKA PROZDROWOTNA
Edukacja prozdrowotna – jest istotnym elementem w wychowaniu i kształceniu uczniów w gimnazjum specjalnym. Dzięki korelacji z innymi ścieżkami pozwoli nauczycielom zająć jednolity front edukacyjny. Edukacja prozdrowotna zakłada umiejętność dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Reguluje również umiejętność tworzenia prawidłowych relacji międzyludzkich. Osiągnięcie powyższych celów jest możliwe dzięki założeniom szczegółowym (celom szczegółowym):
-Rozbudzaniu zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem psychofizycznym.
-Systematycznemu rozwijaniu umiejętności i utrwalaniu nawyków troski o higienę swojego ciała, ubioru i estetykę otoczenia.
-Wskazywaniu czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój psychofizyczny.
-Wyrabianiu nawyków potrzeby ruchu dla prawidłowego rozwoju organizmu człowieka.
-Nabywaniu umiejętności organizowania własnej pracy, wypoczynku i czasu wolnego przez planowanie.
-Kształtowaniu nawyków życzliwości i pomocy koleżeńskiej.
-Kształtowaniu pozytywnych postaw wobec potrzeb osób niepełnosprawnych, chorych, starszych.
-Dostrzeganiu zagrożeń cywilizacyjnych.
-Wrabianiu zrozumienia potrzeby dbania o bezpieczeństwo swoje i innych.
-Nabywaniu umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, jak również radzenia sobie z emocjami swoimi i innych.
TREŚCI |
TEMATYKA
I ZAGADNIENIA |
PRZEDMIOT/KLASA |
OSIĄGNIĘCIA
UCZNIA |
||
KL.
I |
KL.
II |
KL.
III |
|||
*Higiena na codzień |
1. Higiena mojego ciała i ubioru: -co to jest higiena -jak dbać o czystość ciała -higiena a moje zdrowie -wpływ ubioru na higienę: ubiór letni, zimowy, sportowy, wizytowy -wysiłek fizyczny a higiena(strój sportowy, obuwie) -higiena ciała i ubioru dziś, 50, 100, 500 lat temu -higiena i zawody z nią związane -hartowanie organizmu -nawyki zdrowotne |
. -biologia -w.fiz. -biologia -w.fiz. -w.fiz. -biologia -w.fiz. -technika |
-w.fiz. -w.fiz. -w.fiz. -w.fiz. -technika |
-w.fiz. -w.fiz. -w.fiz. -w.fiz. -technika |
-uczeń wykazuje staranie o własną higienę i zdrowie -wie jak powinien wyglądać ubiór na każdą porę roku -wie jak powinien wyglądać strój sportowy -wie czemu ma służyć hartowanie organizmu -uczeń posiada nawyki higieniczne i zdrowotne |
*Aktywność ruchowa praca i wypoczynek |
2. Bawimy się bezpiecznie i kulturalnie: -bezpieczne spędzanie wolnego czasu -prawidłowa postawa ciała i czynniki ją warunkujące -zasady czynnego odpoczynku (umiejętność regeneracji sił) -bezpieczeństwo i pierwsza pomoc podczas gier i zabaw -zasady bhp i kulturalnego zachowania się na krytej pływalni -zajęcia muzyczno ruchowe (wpływ ruchu na psychikę) 3. Mój pokój do pracy i wypoczynku -estetyka pomieszczenia -właściwe oświetlenie |
-biologia -w.fiz. w.fiz. w.fiz. -muzyka -j.polski -biologia |
g.wych. -w.fiz. w.fiz. w.fiz -muzyka |
w.fiz. w.fiz w.fiz. -muzyka |
-potrafi zaplanować swój czas z podziałem na pracę i odpoczynek -zna zasady czynnego odpoczynku i potrafi je zastosować -rozumie pojęcie niebezpieczeństwa- potrafi stosować się do zasad bhp podczas gier i zabaw -potrafi zachować zasady bhp podczas zajęć na krytej pływalni -wie jak powinno być oświetlone pomieszczenie do pracy |
*Bezpieczeństwo na drodze |
4. Moje bezpieczeństwo na drodze do i ze szkoły -droga ucznia do i ze szkoły -niebezpieczne sytuacje na drogach jezdniach i ulicach -znajomość podstawowych znaków i przepisów drogowych 5. Umiejętności i wiadomości niezbędne na kartę rowerową |
-wych. komuni- kacyjne -g.wych. |
-wych. komuni- kacyjne -g.wych. |
-wych. komuni- kacyjne |
-zdaje sobie sprawe z zagrożeń spowodowanych ruchem ulicznym -zna podstawowe znaki i przepisy drogowe -zna zasady bezpiecznego poruszania się rowerem |
*Kultura osobista |
6.Jaka jest kultura mojego zachowania -przyczyny dobrych i złych zachowań -przykłady dobrego zachowania
7.Czy jestem człowiekiem ekologicznym -szkic –portret cech człowieka -poznawanie swoich mocnych i słabych stron -emocje pozytywne i negatywne –radzenie sobie z negatywnymi reakcjami własnymi i innych -sytuacje trudne- umiejętność szukania pomocy -analiza własnego postępowania -sytuacje sprzyjające i zagrażające zdrowiu |
religia plastyka g.wych g.wych. religia g.wych. g.wych. g.wych. technika |
religia g.wych plastyka g.wych. religia g.wych. religia g.wych. g.wych. g.wych. religia technika |
religia religia technika |
-umie dostrzec swoje dobre i złe strony -potrafi sobie poradzić z reakcjami na stresujące sytuacje -zdaje sobie sprawę z różnych czynników zagrażających zdrowiu- umie ich unikać |
*Relacje międzyludzkie |
8.Moje zachowanie wobec innych -przykłady poprawnych zachowań -zwroty grzecznościowe 9.Moi koledzy i ja. -pomoc koleżeńska 10.Osoby niepełnosprawne, chore i starsze- jak można im pomóc -nasz stosunek do osób niepełnosprawnych starszych i chorych -prawa każdego człowieka do życia, radości i szczęścia 11.Moje i Twoje hobby i pasje- krótka prezentacja. |
g.wych.. religia g.wych. religia g.wych. g.wych. g.wych. |
religia g.wych. religia g.wych. religia religia g.wych. j. polski religia g.wych. |
g.wych. religia g.wych. religia |
-umie okazywać szacunek i używać nawykowo zwrotów grzecznościowych -wie, że należy pomagać kolegom -wie, że należy opiekować się ludźmi potrzebującymi opieki- niepełnosprawnymi, starszymi, chorymi -potrafi „pochwalić” się swoim hobby |
*Rola prawidłowego żywienia w życiu człowieka. |
12.Wpływ żywienia na zdrowie człowieka -regularność posiłków -układanie jadłospisów (dostosowanie ich do wieku, stanu zdrowia, rodzaju pracy) -kultura i estetyka spożywania posiłków -skład żywności i wartość odżywcza różnych produktów żywnościowych -podział produktów żywnościowych -higiena produkcji i przechowywania żywności -higiena przygotowywania posiłków -bhp pieczenia i gotowania -prawa konsumenta -reklama żywności |
-technika -technika -technika -technika -biologia -technika -technika -technika -technika -technika -technika |
-technika -technika -technika -technika -technika -technika -technika -technika -technika -technika |
-technika -technika -technika -technika -technika -technika -technika -technika |
-wie jaki wpływ na zdrowie ma regularne odżywianie się -wie jaki wpływ na zdrowie człowieka ma prawidłowe żywienie -zna podział produktów żywnościowych -wie jak zachować higienę podczas przygotowywania posiłków -zna i umie zastosować zasady bhp podczas pieczenia i gotowania -zna podstawowe prawa konsumenta |
*Zagrożenia cywilizacyjne |
13.Miejsca i sytuacje w których należy zachować rozwagę i ostrożność -niebezpieczne miejsca, przedmioty i zjawiska -zapoznanie z zagrożeniami zdrowia wynikającymi z cywilizacyjnych przekształceń środowiska oraz umiejętnościami właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z niebezpiecznymi substancjami toksycznymi czy łatwopalnymi -pierwsza
pomoc w niektórych urazach |
technika technika w.fizycz. |
technika technika chemia chemia |
technika technika chemia chemia |
-wie, że należy zachować rozwagę i ostrożność w sytuacjach i miejscach stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia -wie i umie udzielić pierwszej pomocy w nieskomplikowanych przypadkach -wie jak i przestrzega zasad bhp podczas korzystania ze źródeł energii w gospodarstwie domowym |
|
-profilaktyka zapobiegania chorobom i uzależnieniom -wpływ prądu elektrycznego na organizm żywy (korzystanie ze źródeł energii w gospodarstwie domowym) |
g.wych. technika |
g.wych. technika |
chemia technika fizyka |
|