Cele edukacji
filozoficznej |
Treści nauczania |
Tematyka zajęć |
Zajęcia edukacyjne |
Klasa |
Procedury osiągania
celów |
Osiągnięcia - uczeń |
Poznanie
własnej tożsamości |
Starożytne
wezwanie: "Poznaj samego siebie" a zawsze aktualne pytania : Kim jestem?
Skąd przychodzę? Dokąd zmierzam? Jaki jest sens życia ludzkiego? |
Kim jestem?
Moje właściwości fizyczne i psychiczne. |
Wiedza o
społeczeństwie. |
Kl. I |
- ćwiczenia
zmierzające do samopoznania
- określenie z różnych perspektyw swojej
osoby |
- odpowiada na
pytanie: " Kim jestem?"
- opisuje siebie
- zna pojęcie tożsamości |
Zapoznanie z celem
ludzkiego życia – sensem życia. |
|
Cel ludzkiego życia – sens
życia.
|
Religi
|
Kl.
|
- pogadanki tematyczne
- czytanie Pisma Świętego
- dyskusje |
- wie że jest istota
myślącą i sam może stawiać pytania dotyczące istoty jego życia
- orientuje się gdzie może znaleźć
odpowiedź na te pytania |
Nazywanie umiejętności
poznawania siebie.
Zapoznanie z możliwościami obserwowania rozwoju własnych umiejętności i
uczuć. |
|
Nasze mocne i słabe strony. |
Godzina z wychowawcą |
IKl. I . |
- pogadank
- dyskusje i wniosk
- elementy dramy mini test |
-rozumie potrzebę
poznawania siebie w celu rozwoju własnych umiejętności i pozytywnych
uczuć |
Zapoznanie uczniów z
właściwym stosunkiem do wartości związanych z rodziną i religią. |
|
Rodzina i dobroć
-Boże Narodzenie
(kształtowanie wrażliwości moralnej) |
Język polski |
Kl. I .
Kl. II . |
- zapoznanie uczniów z
tekstem o tematyce Bożego Narodzenia
- odpowiedzi uczniów na pytania
- dotyczące przygotowań do świąt ,
uczestników Wigilii
- mini test : " Dlaczego tak bardzo
cieszymy się Świętami Bożego Narodzenia?" |
- wie czym są Święta B.N.
- wie jakie znaczenie Ś. B. N. mają dla
rodziny
- potrafi opowiedzieć o Ś. B. N. swoim
domu
- potrafi ocenić swoje postępowanie i
zachowanie
- potrafi nazwać przeżywane podczas świąt
uczucia |
Rozwijanie umiejętności
odbioru dzieł literackich. Wzbudzanie refleksji nad światem i własną w
nim obecnością. |
|
Skąd ta radość? |
Język polski
|
Kl. III. |
- zapoznanie z treścią
wiersza pt. "Radość pisania" W. Szymborskiej
- dyskusja na temat radości
- kończenie zdania: "Gdybyś był twórcą to
w twoim świecie ...." |
- potrafi szukać odpowiedzi
na podstawowe pytania dotyczące sensu ludzkiego życia zawartych w
utworach literackich
-wie jakie możliwości daje tworzenie (
świat będzie według zamysłu twórcy ) |
Zapoznanie uczniów z
różnymi interpretacjami postępowania rycerza średniowiecznego |
|
Mamy wątpliwości zadajemy
pytania ...
( czy można nazwać kogoś szlachetnym, dla
kogo chlubą jest zabicie jak największej liczby ludzi? ) |
Język polski |
Kl. I . |
- zapoznanie z cechami
średniowiecznego rycerza
- wynajdywanie pozytywnych i negatywnych
cech rycerza
- uzasadnianie dokonanych wyborów
- praca w grupach |
- potrafi dostrzec dobre i
złe uczynki rycerza średniowiecznego
-wie, że niektóre problemy są
nierozwiązywalne |
Zapoznanie uczniów ze
znaczeniem Biblii jako niewyczerpanym skarbcem wzorów do naśladowania. |
|
Czy nauka Jezusa jest
aktualna w dzisiejszych czasach? |
Język polski |
Kl. I . |
- słuchanie tekstu
Ewangelii
- odpowiadanie na pytania
- wyjaśnienie słowa biblia i jej
znaczenie w życiu człowieka |
- wie co to jest Biblia
- potrafi podać przykłady godne
naśladowania |
Zapoznanie uczniów z
ojczyzną filozofii |
Starożytna Grecja jako
miejsce narodzenia filozofii. |
Antyczna Grecja
- kolebką
filozofii. |
Historia |
Kl. I . |
- pogadanka tematyczna
poparta ilustracjami
- dyskusja tematyczna dotycząca "
umiłowania mądrości" |
- wie, że starożytna Grecja
jest ojczyzną filozofii
- potrafi wymienić najważniejszych
filozofów greckich |
Zapoznanie uczniów z
wykorzystywaniem twierdzeń Pitagorasa w konkretnych sytuacjach jako
najwybitniejsze-go przedstawiciela filozofii |
Najwybitniejsi
przedstawiciele filozofii starożytnej |
Twierdzenie Pitagorasa. |
Matematyka |
Kl. III. |
- pogadanka
- zastosowanie środków dydaktycznych i
metod aktywizujących
- nauczanie czynnościowe |
- zastosowanie wiadomości w
sytuacjach problemowych
- umiejętność korzystania z tekstu
matematycznego |
Zapoznanie uczniów z
możliwościami zastosowania twierdzenia Talesa w sytuacjach praktycznych
|
|
Twierdzenie Talesa |
Matematyka |
Kl. III |
- pogadanka
- nauczanie czynnościowe
- metody aktywizujące |
- zastosowanie wiadomości w
sytuacjach problemowych
- umiejętność korzystania z tekstu
matematycznego |
Zapoznanie uczniów z
liczbą "Pi" |
Klasyczna definicja prawdy.
Poszukiwanie prawdy przez stulecia. |
Zastosowanie liczby "Pi" w
obliczeniach. |
Matematyka |
Kl. II |
- analizowanie tekstu
matematycznego
- rozwiązywanie zadań z zastosowaniem
liczby "Pi" |
potrafi rozpoznać potrzebę
zastosowania liczby "Pi"
potrafi zastosować liczbę "Pi" |
Zapoznanie uczniów z
odkrywaniem prawdy o Bogu, świecie i o sobie. |
|
Wiara, której strażnikiem
jest sumienie, a normami przykazania |
Religia |
Kl. I |
- pogadanka tematyczna
- odczytywanie wybranych tekstów z Pisma
Świętego |
- potrafi dawać świadectwo
prawdzie poprzez wybór dobra
- potrafi odkrywać prawdę o świecie, Bogu
i sobie |
Dostrzeganie wartości w
życiu każdego człowieka |
Przykłady wykorzystania
klasycznej wiedzy do analizy współczesnych problemów |
Praca zawodowa udziałem w
stwórczym działaniu Boga |
Religia |
Kl. II |
- elementy dramy
- pogadanka
- dyskusja |
- zna wartości pracy
ludzkiej
- wie jakie czynniki składają się na
sukces człowieka |
Zapoznanie uczniów z
akceptacją i zrozumienie integralności biologicznych, psychicznych i
społecznych kryteriów dojrzałości człowieka |
Koncepcja człowieka jako
osoby, a więc istoty rozumnej, wolnej i zdolnej do poznawania prawdy i
dążącej do dobra. |
Organizm oraz "Ja"
psychiczne i duchowe człowieka jako integralnej osoby rozwijającej
potencjalne wartości.
Kryteria dojrzałości biologicznej,
psychicznej i społecznej człowieka. |
Wiedza o społeczeństwie |
Kl. III |
- dyskusja na temat
kryteriów dojrzałości
- omówienie znaczeń integralności różnych
sfer życia człowieka dla prawidłowego pełnienia ról |
- rozumie znaczenie
integralności sfery biologicznej i społecznej człowieka dla pełnienia
ról społecznych. |
Zapoznanie uczniów z
potrzebami człowieka i zrozumienie, że jednostka zaspokaja swoje
potrzeby przez różne działania. |
|
Człowiek jako istota
społeczna szanująca prawa innych. |
Wiedza o społeczeństwie |
Kl. I . |
- rozmowa nauczająca z
wykorzystanie posiadanych wiadomości ( j. polski, biologia)
- praca z tekstem literackim " Czym jest
osobowość człowieka"
- praca w grupach " Moje potrzeby .... i
marzenia". |
- dostrzega, że jednostka
ludzka staje się istotą społeczną dzięki różnorodnym kontaktom z innymi
ludźmi
- dostrzega, że rozwój osobowości
- jednostki zależy także od aktywności
człowieka |
Zapoznanie uczniów z
możliwościami rozwijania umiejętności:
- określanie własnych potrzeb i oceny możliwości ich zaspokajania
- rozróżnianie wartości mających znaczenie dla budowania poczucia
własnej godności. |
|
Potrzeby człowieka i ich
rodzaje.
Hierarchia wartości potrzeb według
Masłowa. |
|
|
|
- dostrzega, że zaspokaja
swoje potrzeby poprzez dokonywanie określonych wyborów
- potrafi dostrzec i ocenić swoje cechy
osobowe
- próbuje ustalić hierarchię własnych
potrzeb |
Zapoznanie uczniów z
istotą prawdziwej wolności. |
|
Człowiek obrazem Boga. |
Religia |
Kl. I . |
- pogadanka
- ukazywanie przykładów różnego
postępowania |
- wie, że Bóg kocha
człowieka i nim się opiekuje |
Uświadomienie
prawdziwych wartości w życiu: dobro, prawda miłość. |
|
Miłość wypełnieniem woli
Boga. |
Religia |
Kl. I . |
- czytanie Pisma Św. |
- dostrzega, że jest osobą
obdarzoną rozumem i wolną wolą |
Zapoznanie uczniów z
możliwościami kształtowania własnej osobowości poprzez wybór właściwych
wzorców oraz z odpowiedzialnością za dokonanie niewłaściwego wyboru. |
|
Stałe zwracanie się ku
Bogu. |
Religia |
Kl. I. |
|
- potrafi odróżnić dobro od
zła
- potrafi czynić dobro |
Zapoznanie uczniów z
nakazami i zakazami oraz granicami wolności. |
|
Poznanie Boga w głosie
sumienia, Dekalogu, Ewangelii. |
Religia |
Kl. I. |
- pogadanki tematyczne
poparte odpowiednio dobranymi przykładami z życia rodzinnego
- dyskusja |
- wie, że Dekalog jest
moralnym fundamentem życia każdego chrześcijanina
- wie, że jest odpowiedzialny za innych
- wie, że może bliźnich budować lub
zniewalać
- potrafi dążyć do dobra poprzez zdolność
do ofiary na rzecz innych |
Uświadamianie uczniom
ważności wyboru zawodu i wartości pracy w życiu każdego człowieka. |
|
Nauka – praca - zawód. |
Godzina z wychowawcą |
Kl. III . |
- pogadanka tematyczna
nawiązująca do możliwości zawodowych
- metoda pytań i odpowiedzi
- dyskusja |
-wie, że wybór zawodu
powinien być uzależniony od zainteresowań, chęci i możliwości |
Rozumienie naturalnego
porządku przyrody. |
|
Naturalny porządek przyrody
– praca rolnika. |
Język polski |
Kl. II . |
- zapoznanie z fragmentami
" Chłopi" W. Reymonta
- dyskusja na temat zmian zachodzących w
przyrodzie
- przypomnienie niezbędnych prac
rolniczych |
- potrafi opowiedzieć o
ciężkiej pracy rolnika
- potrafi wymienić pory roku i zmiany
jakie się dokonują samoistnie w przyrodzie
- rozumie zmienność przyrody |
Uświadomienie uczniom
odpowiedzialności za stosunek człowieka do świata, własnej egzystencji i
innych ludzi. |
|
Każdy jest kowalem swego
losu - na podstawie
"Opowieści Wigilijnej"
K. Dickensa |
Język polski |
KL.III. |
-obejrzenie filmu bądź
bajki na kasecie video pt. " Opowieść Wigilijna"
- dyskusja na temat postępowania głównego
bohatera |
-potrafi odnaleźć
prawidłową drogę postępowania w życiu wobec siebie i innych |