EDUKACJA FILOZOFICZNA

w Gimnazjum Specjalnym przy SOSW w Żyrardowie

PROGRAM DOSTOSOWAWCZY

 

Edukacja filozoficzna ma na celu wdrażanie do refleksji, a także zachęcanie do bliższego i głębszego poznania swojej osoby , rozumienia postępowania innych , kształtowania wrażliwości moralnej oraz pogłębianie rozumienia rzeczywistości.

Głównym jej zadaniem jest ukazanie filozofii jako "umiłowania mądrości", zwracanie uwagi na różnicę między światem rzeczywistym a światem fantazji, pomaganie w odpowiedzi na pytania dotyczące sensu życia ludzkiego oraz pomoc uczniom w odkrywaniu własnej tożsamości.

 

Cele edukacji filozoficznej

Treści nauczania

Tematyka zajęć

Zajęcia edukacyjne

Klasa

Procedury osiągania celów

Osiągnięcia - uczeń

Poznanie własnej tożsamości

Starożytne wezwanie: "Poznaj samego siebie" a zawsze aktualne pytania : Kim jestem? Skąd przychodzę? Dokąd zmierzam? Jaki jest sens życia ludzkiego?

Kim jestem?

Moje właściwości fizyczne i psychiczne.

Wiedza o społeczeństwie.

Kl. I

- ćwiczenia zmierzające do samopoznania

- określenie z różnych perspektyw swojej osoby

- odpowiada na pytanie: " Kim jestem?"

- opisuje siebie

- zna pojęcie tożsamości

Zapoznanie z celem ludzkiego życia – sensem życia.

 

Cel ludzkiego życia – sens życia.

 

Religi

 

Kl.

 

- pogadanki tematyczne

- czytanie Pisma Świętego

- dyskusje

- wie że jest istota myślącą i sam może stawiać pytania dotyczące istoty jego życia

- orientuje się gdzie może znaleźć odpowiedź na te pytania

Nazywanie umiejętności poznawania siebie.
Zapoznanie z możliwościami obserwowania rozwoju własnych umiejętności i uczuć.

 

Nasze mocne i słabe strony.

Godzina z wychowawcą

IKl. I .

- pogadank

- dyskusje i wniosk

- elementy dramy mini test

-rozumie potrzebę poznawania siebie w celu rozwoju własnych umiejętności i pozytywnych uczuć

Zapoznanie uczniów z właściwym stosunkiem do wartości związanych z rodziną i religią.

 

Rodzina i dobroć

-Boże Narodzenie

(kształtowanie wrażliwości moralnej)

Język polski

Kl. I .

 

Kl. II .

- zapoznanie uczniów z tekstem o tematyce Bożego Narodzenia

- odpowiedzi uczniów na pytania

- dotyczące przygotowań do świąt , uczestników Wigilii

- mini test : " Dlaczego tak bardzo cieszymy się Świętami Bożego Narodzenia?"

- wie czym są Święta B.N.

- wie jakie znaczenie Ś. B. N. mają dla rodziny

- potrafi opowiedzieć o Ś. B. N. swoim domu

- potrafi ocenić swoje postępowanie i zachowanie

- potrafi nazwać przeżywane podczas świąt uczucia

Rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich. Wzbudzanie refleksji nad światem i własną w nim obecnością.

 

Skąd ta radość?

Język polski

 

Kl. III.

- zapoznanie z treścią wiersza pt. "Radość pisania" W. Szymborskiej

- dyskusja na temat radości

- kończenie zdania: "Gdybyś był twórcą to w twoim świecie ...."

- potrafi szukać odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące sensu ludzkiego życia zawartych w utworach literackich

-wie jakie możliwości daje tworzenie ( świat będzie według zamysłu twórcy )

Zapoznanie uczniów z różnymi interpretacjami postępowania rycerza średniowiecznego

 

Mamy wątpliwości zadajemy pytania ...

( czy można nazwać kogoś szlachetnym, dla kogo chlubą jest zabicie jak największej liczby ludzi? )

Język polski

Kl. I .

- zapoznanie z cechami średniowiecznego rycerza

- wynajdywanie pozytywnych i negatywnych cech rycerza

- uzasadnianie dokonanych wyborów

- praca w grupach

- potrafi dostrzec dobre i złe uczynki rycerza średniowiecznego

-wie, że niektóre problemy są nierozwiązywalne

Zapoznanie uczniów ze znaczeniem Biblii jako niewyczerpanym skarbcem wzorów do naśladowania.

 

Czy nauka Jezusa jest aktualna w dzisiejszych czasach?

Język polski

Kl. I .

- słuchanie tekstu Ewangelii

- odpowiadanie na pytania

- wyjaśnienie słowa biblia i jej znaczenie w życiu człowieka

- wie co to jest Biblia

- potrafi podać przykłady godne naśladowania

Zapoznanie uczniów z ojczyzną filozofii

Starożytna Grecja jako miejsce narodzenia filozofii.

Antyczna Grecja

- kolebką

filozofii.

Historia

Kl. I .

- pogadanka tematyczna poparta ilustracjami

- dyskusja tematyczna dotycząca " umiłowania mądrości"

- wie, że starożytna Grecja jest ojczyzną filozofii

- potrafi wymienić najważniejszych filozofów greckich

Zapoznanie uczniów z wykorzystywaniem twierdzeń Pitagorasa w konkretnych sytuacjach jako najwybitniejsze-go przedstawiciela filozofii

Najwybitniejsi przedstawiciele filozofii starożytnej

Twierdzenie Pitagorasa.

Matematyka

Kl. III.

- pogadanka

- zastosowanie środków dydaktycznych i metod aktywizujących

- nauczanie czynnościowe

- zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

- umiejętność korzystania z tekstu matematycznego

Zapoznanie uczniów z możliwościami zastosowania twierdzenia Talesa w sytuacjach praktycznych

 

Twierdzenie Talesa

Matematyka

Kl. III

- pogadanka

- nauczanie czynnościowe

- metody aktywizujące

- zastosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

- umiejętność korzystania z tekstu matematycznego

Zapoznanie uczniów z liczbą "Pi"

Klasyczna definicja prawdy. Poszukiwanie prawdy przez stulecia.

Zastosowanie liczby "Pi" w obliczeniach.

Matematyka

Kl. II

- analizowanie tekstu matematycznego

- rozwiązywanie zadań z zastosowaniem liczby "Pi"

potrafi rozpoznać potrzebę zastosowania liczby "Pi"

potrafi zastosować liczbę "Pi"

Zapoznanie uczniów z odkrywaniem prawdy o Bogu, świecie i o sobie.

 

Wiara, której strażnikiem jest sumienie, a normami przykazania

Religia

Kl. I

- pogadanka tematyczna

- odczytywanie wybranych tekstów z Pisma Świętego

- potrafi dawać świadectwo prawdzie poprzez wybór dobra

- potrafi odkrywać prawdę o świecie, Bogu i sobie

Dostrzeganie wartości w życiu każdego człowieka

Przykłady wykorzystania klasycznej wiedzy do analizy współczesnych problemów

Praca zawodowa udziałem w stwórczym działaniu Boga

Religia

Kl. II

- elementy dramy

- pogadanka

- dyskusja

- zna wartości pracy ludzkiej

- wie jakie czynniki składają się na sukces człowieka

Zapoznanie uczniów z akceptacją i zrozumienie integralności biologicznych, psychicznych i społecznych kryteriów dojrzałości człowieka

Koncepcja człowieka jako osoby, a więc istoty rozumnej, wolnej i zdolnej do poznawania prawdy i dążącej do dobra.

Organizm oraz "Ja" psychiczne i duchowe człowieka jako integralnej osoby rozwijającej potencjalne wartości.

Kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej człowieka.

Wiedza o społeczeństwie

Kl. III

- dyskusja na temat kryteriów dojrzałości

- omówienie znaczeń integralności różnych sfer życia człowieka dla prawidłowego pełnienia ról

- rozumie znaczenie integralności sfery biologicznej i społecznej człowieka dla pełnienia ról społecznych.

Zapoznanie uczniów z potrzebami człowieka i zrozumienie, że jednostka zaspokaja swoje potrzeby przez różne działania.

 

Człowiek jako istota społeczna szanująca prawa innych.

Wiedza o społeczeństwie

Kl. I .

- rozmowa nauczająca z wykorzystanie posiadanych wiadomości ( j. polski, biologia)

- praca z tekstem literackim " Czym jest osobowość człowieka"

- praca w grupach " Moje potrzeby .... i marzenia".

- dostrzega, że jednostka ludzka staje się istotą społeczną dzięki różnorodnym kontaktom z innymi ludźmi

- dostrzega, że rozwój osobowości

- jednostki zależy także od aktywności człowieka

Zapoznanie uczniów z możliwościami rozwijania umiejętności:
- określanie własnych potrzeb i oceny możliwości ich zaspokajania
- rozróżnianie wartości mających znaczenie dla budowania poczucia własnej godności.

 

Potrzeby człowieka i ich rodzaje.

Hierarchia wartości potrzeb według Masłowa.

 

 

 

- dostrzega, że zaspokaja swoje potrzeby poprzez dokonywanie określonych wyborów

- potrafi dostrzec i ocenić swoje cechy osobowe

- próbuje ustalić hierarchię własnych potrzeb

Zapoznanie uczniów z istotą prawdziwej wolności.

 

Człowiek obrazem Boga.

Religia

Kl. I .

- pogadanka

- ukazywanie przykładów różnego postępowania

- wie, że Bóg kocha człowieka i nim się opiekuje

Uświadomienie prawdziwych wartości w życiu: dobro, prawda miłość.

 

Miłość wypełnieniem woli Boga.

Religia

Kl. I .

- czytanie Pisma Św.

- dostrzega, że jest osobą obdarzoną rozumem i wolną wolą

Zapoznanie uczniów z możliwościami kształtowania własnej osobowości poprzez wybór właściwych wzorców oraz z odpowiedzialnością za dokonanie niewłaściwego wyboru.

 

Stałe zwracanie się ku Bogu.

Religia

Kl. I.

 

- potrafi odróżnić dobro od zła

- potrafi czynić dobro

Zapoznanie uczniów z nakazami i zakazami oraz granicami wolności.

 

Poznanie Boga w głosie sumienia, Dekalogu, Ewangelii.

Religia

Kl. I.

- pogadanki tematyczne poparte odpowiednio dobranymi przykładami z życia rodzinnego

- dyskusja

- wie, że Dekalog jest moralnym fundamentem życia każdego chrześcijanina

- wie, że jest odpowiedzialny za innych

- wie, że może bliźnich budować lub zniewalać

- potrafi dążyć do dobra poprzez zdolność do ofiary na rzecz innych

Uświadamianie uczniom ważności wyboru zawodu i wartości pracy w życiu każdego człowieka.

 

Nauka – praca - zawód.

Godzina z wychowawcą

Kl. III .

- pogadanka tematyczna nawiązująca do możliwości zawodowych

- metoda pytań i odpowiedzi

- dyskusja

-wie, że wybór zawodu powinien być uzależniony od zainteresowań, chęci i możliwości

Rozumienie naturalnego porządku przyrody.

 

Naturalny porządek przyrody – praca rolnika.

Język polski

Kl. II .

- zapoznanie z fragmentami " Chłopi" W. Reymonta

- dyskusja na temat zmian zachodzących w przyrodzie

- przypomnienie niezbędnych prac rolniczych

- potrafi opowiedzieć o ciężkiej pracy rolnika

- potrafi wymienić pory roku i zmiany jakie się dokonują samoistnie w przyrodzie

- rozumie zmienność przyrody

Uświadomienie uczniom odpowiedzialności za stosunek człowieka do świata, własnej egzystencji i innych ludzi.

 

Każdy jest kowalem swego losu - na podstawie

"Opowieści Wigilijnej"

K. Dickensa

Język polski

KL.III.

-obejrzenie filmu bądź bajki na kasecie video pt. " Opowieść Wigilijna"

- dyskusja na temat postępowania głównego bohatera

-potrafi odnaleźć prawidłową drogę postępowania w życiu wobec siebie i innych

 

Opracowała Roma Grombik