„PUZZLE EUROPEJSKIE”- PROJEKT EDUKACYJNY REALIZOWANY W PUBLICZNYM GIMNAZJUM PRZY OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W ŻYRARDOWIE W ROKU SZKOLNYM 2003/2004

 

          W okresie poprzedzającym wejście Polski do Unii Europejskiej uczniowie żyrardowskich szkół przystąpili do realizacji projektu edukacyjnego „Puzzle europejskie” pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Żyrardowa. Projekt ten obejmował prezentacje państw członkowskich Unii Europejskiej oraz kandydujących.

          Realizacja projektu w Publicznym Gimnazjum przy Ośrodku Szkolno-Wychowawczym obejmowała przygotowanie prezentacji pod hasłem „Wędrówka po Polsce”.

 

1.Cele projektu

 

·Poznanie kultury i historii regionów Polski.

·Wydobycie wartości tkwiących w regionach (materialnych, duchowych, intelektualnych).

·Promowanie roli Polski we współczesnej Europie.

·Utrwalenie świadomości narodowej „Jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem”.

·Popularyzowanie osiągnięć młodzieży gimnazjum oraz nauczycieli.

·Aktywizowanie środowiska lokalnego.

 

2.Opracowanie harmonogramu prac związanych z przygotowaniem prezentacji

 

          Koordynatorzy projektu ustalili zadania dla uczniów poszczególnych klas na kolejne miesiące, a także osoby odpowiedzialne za ich realizację.

 

MIESIĄC

ZADANIA

              OSOBY                       

  ODPOWIEDZIALNE

IX 2003 r.

*Przedstawienie na apelu szkolnym ogólnej koncepcji projektu.

*Przydział zadań dla poszczególnych klas.

*Omówienie sposobu realizacji zadań.

koordynatorzy projektu

IX 2003 r.-

XI 2003 r.

*Zbieranie i opracowywanie przez uczniów materiałów.

*Konsultacje u nauczycieli różnych przedmiotów.

koordynatorzy projektu

nauczyciele

XII 2003 r.

*Sporządzanie poszczególnych komponentów projektu:

-puzzla regionu

-karty regionu

-karty o zasłużonym Polaku

*Konsultacje u nauczycieli różnych przedmiotów.

 

koordynatorzy projektu

nauczyciele

 

I 2004 r.-

III 2004 r.

*Przygotowywanie prezentacji.

koordynatorzy projektu

nauczyciele

30 III 2004 r.

*Ogólnoszkolna prezentacja pod hasłem   „Wędrówka po Polsce”.

koordynatorzy projektu

nauczyciele

3.Konsultacje

 

         Podczas realizacji przydzielonych zadań uczniowie konsultowali z nauczycielami pojawiające się problemy. Przedstawiali także realizację zadań etapowych.

 

MIESIĄC

ZAKRES KONSULTACJI

IX 2003 r.

*Opis ogólnej koncepcji projektu wraz z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne elementy.

*Plan pracy grupy-wykaz szczegółowych czynności.

XI 2003 r.

*Pisemne sprawozdanie z wykonanych czynności przez poszczególne grupy uczniów.

XII 2003 r.

*Przedstawienie wykonanych komponentów: puzzla regionu, karty regionu oraz karty o zasłużonym Polaku.

4.Realizowanie projektu na poszczególnych przedmiotach

*Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli języka polskiego:

 

-wyszukiwali i omawiali legendy z różnych  regionów Polski,

-opisywali stroje regionalne,

-wypisywali i omawiali zwyczaje regionalne,

-sporządzali notatki biograficzne o zasłużonych Polakach

 

* Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli historii:

 

-wyszukiwali miejsca historyczne znajdujące się w danym regionie Polski,

-gromadzili ilustracje, pocztówki oraz zdjęcia przedstawiające zabytki regionów

 

* Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela geografii i biologii:

 

-określali położenie regionów Polski,

-lokalizowali najważniejsze krainy geograficzne regionów,

-wyszukiwali miejsca chronione regionu (parki narodowe, rezerwaty przyrody),

-określali charakterystyczną roślinność oraz zwierzęta dla danego regionu

 

* Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela plastyki:

 

-wyszukiwali ilustracje, zdjęcia i reprodukcje przedstawiające krajobrazy występujące w poszczególnych regionach Polski, za pomocą różnych technik plastycznych przedstawiali charakterystyczny krajobraz regionów

 

* Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela muzyki:

 

-poznawali pieśni i tańce pochodzące z różnych regionów Polski

 

* Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela informatyki:

 

-wyszukiwali w internecie najważniejsze informacje o regionach: m.in. o zwyczajach regionalnych, zasłużonych Polakach dla regionu, miejscach historycznych i zabytkach znajdujących się w poszczególnych regionach, miejscach chronionych

 

5.Prezentacja

 

         Ukoronowaniem kilkumiesięcznej pracy uczniów i nauczycieli nad projektem edukacyjnym była szkolna prezentacja pod hasłem: „Wędrówka po Polsce”, która odbyła się 30.04.2004 roku. Młodzi wykonawcy za pomocą różnych form artystycznego wyrazu przedstawiali regiony Polski: Pomorze, Warmię i Mazury, Wielkopolskę, Kujawy, Mazowsze, Śląsk, Małopolskę, Tatry i Podhale.

          Na początku uroczystości, tak jak nakazuje staropolski zwyczaj, wszyscy zostali powitani chlebem i solą. Następnie przedstawiciele poszczególnych regionów Polski, ubrani w tradycyjne stroje, zatańczyli poloneza. Po wysłuchaniu „Mazurka Dąbrowskiego” i recytacji wiersza „Leć orle biały” nastąpiła prezentacja regionów naszego kraju.

·Pomorze

Reprezentant tego regionu zwrócił uwagę na walory turystyczne nadmorskich kurortów, zaś grupa dziewczyn przedstawiła inscenizację piosenki „Ach, jak przyjemnie”. Wszyscy zebrani uczyli się także alfabetu kaszubskiego.

·Wielkopolska

Po zapoznaniu z położeniem geograficznym regionu, aktorzy przedstawili inscenizację legendy: „Poznańskie koziołki”.

·Kujawy

Uczestnicy imprezy poznali zabytki Torunia. W mieście tym mieszkał Mikołaj Kopernik, słynny polski astronom. Reprezentant regionu recytował wiersz Władysława Broniewskiego pt. „Kopernik”.

·Warmia i Mazury

Przypomniano o średniowiecznych zamkach na Warmii, m.in. w Olsztynie, Braniewie, Lidzbarku Warmińskim. Mazury zaprezentowano poprzez piosenkę „Chłop z  Mazur”.

·Mazowsze

Wszyscy zebrani wysłuchali wiersza o Warszawie, stolicy Polski. Wzruszyła ich muzyka Fryderyka Chopina towarzysząca recytacji.

·Małopolska

Przy prezentacji tego regionu widzieliśmy krakowiaka w wykonaniu aktorów tańczących w oryginalnych strojach krakowskich, zaś o godzinie 12.00 hejnalista zagrał hejnał taki, jaki codziennie słyszymy z wieży Kościoła Mariackiego w Krakowie.

·Śląsk

Uczestnicy imprezy  mieli możliwość degustacji klusek śląskich, tradycyjnej, regionalnej potrawy. Po poczęstunku słuchali śląskich dowcipów.

·Tatry i Podhale

Aktorzy w strojach górali podhalańskich zatańczyli zbójnickiego, a następnie przedstawili modę pochodzącą prosto z gór.

 

            Na zakończenie Prezydentowi Miasta Żyrardowa przekazano Dekalog Europejczyka. Zawierał on następujące punkty:

1.Bądź patriotą.

2.Zachowaj tożsamość narodową.

3.Szanuj tradycję i obyczaje.

4.Znaj wspólne korzenie kultury europejskiej.

5.Bądź tolerancyjny.

6.Bąź otwarty na inność.

7.Porozumiewaj się z innymi narodami.

8.Korzystaj ze zdobyczy informatyki.

9.Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi.

10.Szanuj uniwersalne wartości ogólnoludzkie.

             Po wysłuchaniu hymnu Unii Europejskiej, wszyscy zebrani zaśpiewali piosenkę "Do przodu Polsko”.

            Przedstawiając piękno polskich regionów nie zapomnieliśmy o zasłużonych Polakach: Janie Pawle II, polskich noblistach: Lechu Wałęsie, Wisławie Szymborskiej, Czesławie Miłoszu, Henryku Sienkiewiczu, Władysławie Reymoncie, Marii Skłodowskiej-Curie, a także Mikołaju Koperniku, Andrzeju Wajdzie, Janie Matejce oraz Adamie Małyszu.

              Całej uroczystości towarzyszyła prezentacja komputerowa przedstawiająca najważniejsze zabytki regionów Polski oraz postacie sławnych Polaków.

               „Wędrówka po Polsce” w wykonaniu naszych niepełnosprawnych intelektualnie aktorów promowała piękno i oryginalność kultury regionów Polski w Europie i na świecie. Uczestnicy imprezy poznali tradycję, czyli obyczaje, język, stroje, muzykę oraz kuchnię regionów Polski: Pomorza, Warmii i Mazur, Wielkopolski, Kujaw, Mazowsza, Śląska, Małopolski, Tatr i Podhala, ukształtowaną przez stulecia. Przeżyli niezapomniane chwile.             

                 „Wędrówka po Polsce” przypomniała nam, że nasza ojczyzna- Polska- to kraj różnorodny i piękny zarazem.

                W pracy pedagogicznej metoda projektu okazała się dobrą strategią w zakresie integracji międzyprzedmiotowej. Zadania wykonywane przez uczniów zawierały bowiem treści nauczania języka polskiego, historii, geografii, biologii, plastyki, muzyki, a także informatyki.

                Pracując metodą projektu nasi wychowankowie rozwinęli kluczowe umiejętności:

-skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach,

-współpracę w zespole,

-twórcze rozwiązywanie problemów,

-łączenie elementów wiedzy z różnych przedmiotów,

-poszukiwanie, porządkowanie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł,

-planowanie i organizowanie własnej nauki,

-dokonywanie samooceny,

-prezentowanie efektów swojej pracy.

                Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie jest to szczególnie ważne. Poprzez rozwój tych umiejętności dokonuje się proces rewalidacji, którego końcowym efektem  jest powrót, w możliwie maksymalnym stopniu, jednostki niepełnosprawnej do normalnego życia. Oddziaływanie rewalidacyjne jest głównym założeniem pracy w naszej szkole.

 

                                                                                                                                       Martyna Krawczyk

                                                                                                                                Roma Grombik

Powrót