„PUZZLE
EUROPEJSKIE”- PROJEKT EDUKACYJNY REALIZOWANY W PUBLICZNYM GIMNAZJUM
PRZY OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM W ŻYRARDOWIE W ROKU SZKOLNYM
2003/2004
W okresie poprzedzającym wejście Polski do Unii Europejskiej
uczniowie żyrardowskich szkół przystąpili do realizacji projektu
edukacyjnego „Puzzle europejskie” pod
honorowym patronatem Prezydenta Miasta Żyrardowa. Projekt ten obejmował
prezentacje państw członkowskich Unii Europejskiej oraz kandydujących.
Realizacja projektu w Publicznym Gimnazjum przy Ośrodku
Szkolno-Wychowawczym obejmowała przygotowanie prezentacji pod hasłem „Wędrówka
po Polsce”. 1.Cele projektu
·Poznanie
kultury i historii regionów Polski.
·Wydobycie
wartości tkwiących w regionach (materialnych, duchowych,
intelektualnych).
·Promowanie
roli Polski we współczesnej Europie.
·Utrwalenie
świadomości narodowej „Jestem Polakiem, więc jestem
Europejczykiem”.
·Popularyzowanie
osiągnięć młodzieży gimnazjum oraz nauczycieli. ·Aktywizowanie środowiska lokalnego. 2.Opracowanie harmonogramu prac związanych z przygotowaniem prezentacji Koordynatorzy projektu ustalili zadania dla uczniów poszczególnych klas na kolejne miesiące, a także osoby odpowiedzialne za ich realizację.
3.Konsultacje
Podczas realizacji przydzielonych zadań uczniowie konsultowali z
nauczycielami pojawiające się problemy. Przedstawiali także realizację
zadań etapowych.
4.Realizowanie
projektu na poszczególnych przedmiotach *Uczniowie
pod kierunkiem nauczycieli języka polskiego: -wyszukiwali
i omawiali legendy z różnych regionów
Polski, -opisywali
stroje regionalne, -wypisywali
i omawiali zwyczaje regionalne, -sporządzali
notatki biograficzne o zasłużonych Polakach *
Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli historii: -wyszukiwali
miejsca historyczne znajdujące się w danym regionie Polski, -gromadzili
ilustracje, pocztówki oraz zdjęcia przedstawiające zabytki regionów *
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela geografii i biologii: -określali
położenie regionów Polski, -lokalizowali
najważniejsze krainy geograficzne regionów, -wyszukiwali
miejsca chronione regionu (parki narodowe, rezerwaty przyrody), -określali
charakterystyczną roślinność oraz zwierzęta dla danego regionu *
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela plastyki: -wyszukiwali ilustracje, zdjęcia i reprodukcje przedstawiające krajobrazy występujące w poszczególnych regionach Polski, za pomocą różnych technik plastycznych przedstawiali charakterystyczny krajobraz regionów *
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela muzyki: -poznawali
pieśni i tańce pochodzące z różnych regionów Polski *
Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela informatyki: -wyszukiwali
w internecie najważniejsze informacje o regionach: m.in. o zwyczajach
regionalnych, zasłużonych Polakach dla regionu, miejscach
historycznych i zabytkach znajdujących się w poszczególnych
regionach, miejscach chronionych 5.Prezentacja
Ukoronowaniem
kilkumiesięcznej pracy uczniów i nauczycieli nad projektem edukacyjnym
była szkolna prezentacja pod hasłem: „Wędrówka po Polsce”, która odbyła się 30.04.2004 roku. Młodzi
wykonawcy za pomocą różnych form artystycznego wyrazu przedstawiali
regiony Polski: Pomorze, Warmię
i Mazury, Wielkopolskę, Kujawy, Mazowsze, Śląsk, Małopolskę, Tatry
i Podhale.
Na początku uroczystości, tak jak
nakazuje staropolski zwyczaj, wszyscy zostali powitani chlebem i solą.
Następnie przedstawiciele poszczególnych regionów Polski, ubrani
w tradycyjne stroje, zatańczyli poloneza. Po wysłuchaniu „Mazurka Dąbrowskiego” i
recytacji wiersza „Leć orle biały” nastąpiła prezentacja regionów
naszego kraju. ·PomorzeReprezentant
tego regionu zwrócił uwagę na walory turystyczne nadmorskich kurortów,
zaś
grupa dziewczyn przedstawiła inscenizację piosenki „Ach, jak
przyjemnie”. Wszyscy
zebrani uczyli się także alfabetu kaszubskiego. ·WielkopolskaPo
zapoznaniu z położeniem geograficznym regionu, aktorzy przedstawili
inscenizację legendy: „Poznańskie koziołki”. ·KujawyUczestnicy
imprezy poznali zabytki Torunia. W mieście tym mieszkał Mikołaj
Kopernik, słynny polski astronom. Reprezentant regionu recytował
wiersz Władysława Broniewskiego pt. „Kopernik”. ·Warmia i MazuryPrzypomniano
o średniowiecznych zamkach na Warmii, m.in. w Olsztynie, Braniewie,
Lidzbarku Warmińskim. Mazury zaprezentowano poprzez piosenkę „Chłop
z Mazur”. ·MazowszeWszyscy
zebrani wysłuchali wiersza o Warszawie, stolicy Polski. Wzruszyła ich
muzyka Fryderyka Chopina towarzysząca recytacji. ·MałopolskaPrzy
prezentacji tego regionu widzieliśmy krakowiaka w wykonaniu aktorów tańczących
w
oryginalnych strojach krakowskich, zaś o godzinie 12.00 hejnalista
zagrał hejnał taki,
jaki codziennie słyszymy z wieży Kościoła Mariackiego w Krakowie. ·ŚląskUczestnicy imprezy mieli możliwość degustacji klusek śląskich, tradycyjnej, regionalnej potrawy. Po poczęstunku słuchali śląskich dowcipów. ·Tatry i PodhaleAktorzy
w strojach górali podhalańskich zatańczyli zbójnickiego, a następnie
przedstawili modę pochodzącą prosto z gór.
Na zakończenie Prezydentowi Miasta Żyrardowa przekazano Dekalog
Europejczyka. Zawierał on następujące punkty: 1.Bądź
patriotą. 2.Zachowaj
tożsamość narodową. 3.Szanuj
tradycję i obyczaje. 4.Znaj
wspólne korzenie kultury europejskiej. 5.Bądź
tolerancyjny. 6.Bąź
otwarty na inność. 7.Porozumiewaj
się z innymi narodami. 8.Korzystaj
ze zdobyczy informatyki. 9.Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniami z innymi. 10.Szanuj
uniwersalne wartości ogólnoludzkie.
Po wysłuchaniu hymnu Unii Europejskiej, wszyscy zebrani zaśpiewali
piosenkę
Przedstawiając piękno polskich regionów nie zapomnieliśmy o
zasłużonych Polakach: Janie Pawle II, polskich noblistach: Lechu Wałęsie,
Wisławie Szymborskiej, Czesławie Miłoszu, Henryku Sienkiewiczu, Władysławie
Reymoncie, Marii Skłodowskiej-Curie, a
także Mikołaju Koperniku, Andrzeju Wajdzie, Janie Matejce oraz Adamie
Małyszu.
Całej uroczystości towarzyszyła prezentacja komputerowa
przedstawiająca najważniejsze zabytki regionów Polski oraz postacie sławnych
Polaków.
„Wędrówka po Polsce” w wykonaniu naszych niepełnosprawnych
intelektualnie aktorów promowała piękno i oryginalność kultury
regionów Polski w Europie i na świecie. Uczestnicy imprezy poznali
tradycję, czyli obyczaje, język, stroje, muzykę oraz kuchnię regionów
Polski: Pomorza, Warmii i Mazur, Wielkopolski, Kujaw, Mazowsza, Śląska, Małopolski,
Tatr i Podhala, ukształtowaną przez stulecia. Przeżyli
niezapomniane chwile.
„Wędrówka po Polsce” przypomniała nam, że nasza ojczyzna-
Polska- to kraj różnorodny i piękny zarazem.
W pracy pedagogicznej metoda projektu okazała się dobrą
strategią w zakresie integracji międzyprzedmiotowej. Zadania
wykonywane przez uczniów zawierały bowiem treści nauczania języka
polskiego, historii, geografii, biologii, plastyki, muzyki, a także
informatyki.
Pracując metodą projektu nasi wychowankowie rozwinęli kluczowe
umiejętności: -skuteczne
komunikowanie się w różnych sytuacjach, -współpracę
w zespole, -twórcze
rozwiązywanie problemów, -łączenie
elementów wiedzy z różnych przedmiotów, -poszukiwanie,
porządkowanie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł, -planowanie
i organizowanie własnej nauki, -dokonywanie
samooceny, -prezentowanie
efektów swojej pracy.
Dla osób niepełnosprawnych intelektualnie jest to szczególnie
ważne. Poprzez rozwój tych umiejętności dokonuje się proces
rewalidacji, którego końcowym efektem jest powrót, w możliwie maksymalnym stopniu, jednostki
niepełnosprawnej do normalnego życia. Oddziaływanie rewalidacyjne
jest głównym założeniem pracy w naszej szkole. Martyna Krawczyk Roma Grombik |