NAUCZYCIEL SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO - WYCHOWAWCZEGO
w ŻYRARDOWIE
I Zagadnienie główne : Organizacyjna sfera rozwoju zawodowego
Lp
|
Zagadnienia szczegółowe |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego. |
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego: - Ustawa - Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. /rozdział 3a – awans zawodowy nauczycieli/ - Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. |
VIII 2000 |
Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu. |
2. |
Samodzielne studiowanie przepisów prawa oświatowego. |
Pogłębianie wiedzy na temat wymagań kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego: „Głos Nauczycielski”, „Gazeta Szkolna”, Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Nr 70 poz. 825 z 2000r., materiały z Internetu (www.infor.pl). |
IX 2000 |
Sporządzenia wyciągu niezbędnych informacji i zarządzeń. |
3 |
Poznanie sposobów opracowania planu rozwoju zawodowego |
Uczestnictwo w wewnątrzszkolnej radzie szkoleniowej. |
X 2000 |
Zapis istotnych informacji dotyczących sposobów opracowania planu rozwoju zawodowego. |
4 |
Przygotowanie planu rozwoju zawodowego. |
Analiza koniecznych sfer działalności rozwoju zawodowego. |
X 2000 |
Przygotowany plan rozwoju zawodowego.
|
5 |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, notatek i itp. |
IX 2000 - V 2001 |
Dokumentacja i spra- wozdania przygotowane przy użyciu komputera. |
6 |
Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Opis realizacji planu
rozwoju zawodowego |
IV - V 2001 |
Zestawienie materiałów do oceny dorobku zawodowego w okresie stażu o awans nauczyciela dyplomowanego. |
7 |
Zakończenie realizacji planu rozwoju zawodowego. |
Analiza dokumentów,
sprawdzenie materiałów |
do 31.V.2001 |
Poprawnie sformułowany wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego. |
8 |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym szkoły. |
Organizacja i przeprowadzenie wycieczek do przedsiębiorstw, instytucji użyteczności publicznej.
|
IX 2000 - V 2001 |
Odpowiednie |
9 |
Inne zadania, które w czasie odbywania stażu o awans zawodowy będą doskonaliły i dotyczyły organizacyjnej sfery rozwoju zawodowego. |
Formy, które będą wynikały z realizowanego zadania. |
IX 2000 - V 2001 |
Odpowiednie |
II Zagadnienie główne : Sfera opiekuńczo - wychowawcza |
||||
1 |
Pomoc pedagogiczna rodzicom, opiekunom i innym osobom dorosłym. |
Rozmowy, wywiady z rodzicami mające na celu pomoc w rozwiązywaniu aktualnych problemów. |
X 2000 - V 2001 |
Przykładowy zapis wywiadu; rozmowy. |
2 |
Pedagogizacja rodziców, opiekunów. |
Pogadanki i wykłady dotyczące problemów dorastającej młodzieży. |
wg harmonogramu zebrań klasowych. |
Stosowne |
3 |
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. |
Analiza dokumentów uczniów. Rozmowy z rodzicami /opiekunami/ i uczniami. Wizyty domowe. |
IX 2000
- |
Zapis rozmów |
4 |
Współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym. |
Wymiana doświadczeń pedagogicznych. Rozmowy z analizą środków zaradczych wobec uczniów sprawiających trudności. |
IX 2000
- |
Opis niektórych |
5 |
Wymiana doświadczeń pedagogicznych z wychowawcami internatu oraz nauczycielami. |
Rozmowy z określeniem wniosków do dalszej pracy pedagogicznej. |
IX 2000
- |
Zapis rozmów |
6 |
Sprawowanie opieki nad Samorządem Uczniowskim. |
Opracowanie i wdrożenie planu pracy Samorządu Uczniowskiego. |
IX 2000
- |
Dołączenie opracowanego planu pracy Samorządu Uczniowskiego do dokumentacji planu rozwoju zawodowego. |
7 |
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych. |
Wycieczki, rajdy piesze i rowerowe, przegląd filmów o tematyce ekologicznej. |
IX 2000
- |
Zdjęcia i pisma potwierdzające przeprowadzenie zajęć. |
8 |
Inne zadania, które podczas odbywania stażu wynikają z opiekuńczo – wychowawczej sfery rozwoju zawodowego. |
Formy wynikające z realizowanego zadania. |
IX 2000
- |
Stosowne |
III Zagadnienie główne : Dydaktyczna sfera rozwoju zawodowego |
||||
1 |
Wykorzystanie technologii komputerowej, informatycznej w pracy pedagogicznej. |
Korzystanie z komputera, doskonalenie umiejętności. |
IX 2000
- |
Sporządzone |
2 |
Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji otwartych - koleżeńskich. |
Opracowanie konspektu
zajęć. Przygotowanie środków dydaktycznych. |
II - III 2001 |
Konspekt zajęć. |
3 |
Opracowanie i wdrożenie integracyjnego programu ścieżki ekologicznej. |
Realizacja programu ścieżki na bazie wszelkich dostępnych i możliwych do wykonania form pracy z młodzieżą szkolną |
IX 2000
- |
Dołączenie opracowanego programu do dokumentów planu rozwoju zawodowego. |
4 |
Opracowanie dwóch
referatów związanych |
Opis problemów występujących u dzieci i młodzieży. |
I - II 2001 |
Referaty dołączone do dokumentacji przebiegu stażu zawodowego. |
5 |
Doskonalenie warsztatu
|
Aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły. |
IX 2000
- |
Odpowiednia |
6 |
Inne zadania, które podczas odbywania stażu wynikają z dydaktycznej sfery rozwoju zawodowego. |
Formy realizacji wynikające z wykonywanego zadania. |
IX 2000
- |
Stosowne |
IV Zagadnienie główne : Osobista sfera rozwoju zawodowego |
||||
1 |
Wstępna ocena własnych umiejętności. |
Określenie formuły oceny, autorefleksja. |
VIII - IX 2000 |
Określenie rzeczywistej długości stażu, adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości. |
2 |
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej. |
Poznanie lektur aktualnie przydatnych w pracy zawodowej. |
IX 2000
- |
Wybór i poznanie lektury
przydatnej |
3 |
Poszerzenie wiedzy i umiejętności podczas aktywnego udziału w wewnątrz -szkolnym i zewnętrznym doskonaleniu zawodowym. |
Udział w radach szkoleniowych, warsztatach i kursach. |
IX 2000
- |
Zaświadczenia, świadectwa ukończenia. |
4 |
Przeprowadzenie analizy własnej pracy nauczycielskiej. |
Dokonanie w formie opisowej przebiegu pracy zawodowej do momentu rozpoczęcia stażu. |
II - III 2001 |
Analiza własnej pracy w formie opisowej. |
5 |
Opanowanie umiejętności
korzystania z narzędzi |
Posługiwanie się komputerem. |
IX 2000
- |
Dokumentacja i sprawozdania przygotowane przy użyciu techniki komputerowej. |
6 |
Inne zadania, które w trakcie odbywania stażu wynikają z osobistej sfery rozwoju zawodowego. |
Formy, które wystąpią podczas realizowanego zadania. |
IX 2000
- |
Stosowne |