PLAN 
ROZWOJU  ZAWODOWEGO

mgr  MAŁGORZATA BUCZKOWSKA

NAUCZYCIEL SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO - WYCHOWAWCZEGO

w  ŻYRARDOWIE

UBIEGAJĄCA SIĘ O STATUS ZAWODOWY NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

 

I Zagadnienie główne : Organizacyjna sfera rozwoju zawodowego

 

 

Lp

 

Zagadnienia szczegółowe

Formy realizacji

Termin

Dowody realizacji

 

1.

 

Poznanie procedury awansu zawodowego.

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego:

-        Ustawa - Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. /rozdział 3a – awans zawodowy nauczycieli/

-        Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela,

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu  zawodowego przez nauczycieli.

 

VIII 2000

 

Poprawnie sformułowany wniosek  o rozpoczęcie stażu.

2.

Samodzielne studiowanie przepisów prawa oświatowego.

Pogłębianie wiedzy na temat wymagań kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego: „Głos Nauczycielski”, „Gazeta Szkolna”, Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Nr 70 poz. 825 z 2000r., materiały z Internetu (www.infor.pl).

IX 2000

Sporządzenia wyciągu niezbędnych informacji i zarządzeń.

3

Poznanie sposobów opracowania planu rozwoju zawodowego

Uczestnictwo w wewnątrzszkolnej radzie szkoleniowej.

X 2000

Zapis istotnych informacji dotyczących sposobów opracowania planu rozwoju zawodowego.

4

Przygotowanie planu rozwoju zawodowego.

Analiza koniecznych sfer działalności rozwoju zawodowego.

X 2000

Przygotowany plan rozwoju zawodowego.

 

5

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.

Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, notatek i itp.

IX 2000 - V 2001

Dokumentacja i spra- wozdania przygotowane przy użyciu komputera.

6

Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.

Opis realizacji planu rozwoju zawodowego
z uwzględnieniem sfer rozwoju zawodowego.

IV - V 2001

Zestawienie materiałów do oceny dorobku zawodowego w okresie stażu o awans nauczyciela dyplomowanego.

7

Zakończenie realizacji planu rozwoju zawodowego.

Analiza dokumentów, sprawdzenie materiałów
pod kątem kolejności realizacji.

do 31.V.2001

Poprawnie sformułowany wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego.

8

Współpraca ze środowiskiem lokalnym szkoły.

Organizacja i przeprowadzenie wycieczek do przedsiębiorstw, instytucji użyteczności publicznej.

 

IX 2000 - V 2001

Odpowiednie
dokumenty.

9

Inne zadania, które w czasie odbywania stażu o awans zawodowy będą doskonaliły i dotyczyły organizacyjnej sfery rozwoju zawodowego.

Formy, które będą wynikały z realizowanego zadania.

IX 2000 - V 2001

Odpowiednie
dokumenty.

II Zagadnienie główne : Sfera opiekuńczo - wychowawcza

1

Pomoc pedagogiczna rodzicom, opiekunom i innym osobom dorosłym.

Rozmowy, wywiady z rodzicami mające na celu pomoc w rozwiązywaniu aktualnych problemów.

X 2000  - V 2001

Przykładowy zapis wywiadu; rozmowy.

2

Pedagogizacja rodziców, opiekunów.

Pogadanki i wykłady dotyczące problemów dorastającej młodzieży.

wg harmonogramu zebrań klasowych.

Stosowne
 dokumenty.

3

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

Analiza dokumentów uczniów.

Rozmowy z rodzicami /opiekunami/ i uczniami.

Wizyty domowe.

IX 2000 -
V 2001

Zapis  rozmów
z przebiegu niektórych spotkań, potwierdzonych podpisem rodziców lub opiekunów.

4

Współpraca z psychologiem i pedagogiem szkolnym.

Wymiana doświadczeń pedagogicznych. Rozmowy z analizą środków zaradczych wobec uczniów sprawiających trudności.

IX 2000 -
V 2001

Opis niektórych
przypadków, wspólnej wymiany doświadczeń potwierdzonych przez pedagoga i psychologa.

5

Wymiana doświadczeń pedagogicznych z wychowawcami internatu oraz nauczycielami.

Rozmowy z określeniem wniosków do dalszej pracy pedagogicznej.

IX 2000 -
V 2001

Zapis rozmów
i wniosków z przebiegu niektórych spotkań, potwierdzonych przez nauczycieli i wychowawców.

6

Sprawowanie opieki nad Samorządem Uczniowskim.

Opracowanie i wdrożenie planu pracy Samorządu Uczniowskiego.

IX 2000 -
V 2001

Dołączenie opracowanego planu pracy Samorządu Uczniowskiego do dokumentacji planu rozwoju zawodowego.

7

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.

Wycieczki, rajdy piesze i rowerowe, przegląd filmów o tematyce ekologicznej.

IX 2000 -
V 2001

Zdjęcia i pisma potwierdzające przeprowadzenie zajęć.

8

Inne zadania, które podczas odbywania stażu wynikają z opiekuńczo – wychowawczej sfery rozwoju zawodowego.

Formy wynikające z realizowanego zadania.

IX 2000 -
V 2001

Stosowne  
dokumenty.

III Zagadnienie główne : Dydaktyczna sfera rozwoju zawodowego

1

Wykorzystanie technologii komputerowej, informatycznej w pracy pedagogicznej.

Korzystanie z komputera, doskonalenie umiejętności.

IX 2000 -
V 2001

Sporządzone
dokumenty.

2

Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji otwartych - koleżeńskich.

Opracowanie konspektu zajęć.
Omówienie przebiegu lekcji.

Przygotowanie środków dydaktycznych.

II - III 2001

Konspekt zajęć.

3

Opracowanie i wdrożenie integracyjnego programu ścieżki ekologicznej.

Realizacja programu ścieżki na bazie wszelkich dostępnych i możliwych do wykonania form pracy z młodzieżą szkolną

IX 2000 -
V 2001

Dołączenie opracowanego programu do dokumentów planu rozwoju zawodowego.

4

Opracowanie dwóch referatów związanych
z wykonywaną pracą.

Opis problemów występujących u dzieci i młodzieży.

I - II 2001

Referaty dołączone do dokumentacji przebiegu stażu zawodowego.

5

Doskonalenie warsztatu
i metod pracy pedagogicznej.

Aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły.

IX 2000 -
V 2001

Odpowiednia
dokumentacja.

6

Inne zadania, które podczas odbywania stażu wynikają z dydaktycznej sfery rozwoju zawodowego.

Formy realizacji wynikające z  wykonywanego zadania.

IX 2000 -
V 2001

Stosowne
dokumenty

         IV Zagadnienie główne : Osobista sfera rozwoju zawodowego

1

Wstępna ocena własnych umiejętności.

Określenie formuły oceny, autorefleksja.

VIII - IX 2000

Określenie rzeczywistej długości stażu, adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości.

2

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej.

Poznanie lektur aktualnie przydatnych w pracy zawodowej.

IX 2000 -
V 2001

Wybór i poznanie lektury przydatnej
w pracy szkolnej.

3

Poszerzenie wiedzy i umiejętności podczas aktywnego udziału w wewnątrz -szkolnym i zewnętrznym doskonaleniu zawodowym.

Udział w radach szkoleniowych, warsztatach i kursach.

IX 2000 -
V 2001

Zaświadczenia, świadectwa ukończenia.

4

Przeprowadzenie analizy własnej pracy nauczycielskiej.

Dokonanie w formie opisowej przebiegu pracy zawodowej do momentu rozpoczęcia stażu.

II - III 2001

Analiza własnej pracy w formie opisowej.

5

Opanowanie umiejętności korzystania z narzędzi
i metod informatyki.

Posługiwanie się komputerem.

IX 2000 -
V 2001

Dokumentacja i sprawozdania przygotowane przy użyciu techniki komputerowej.

6

Inne zadania, które w trakcie odbywania stażu wynikają z osobistej sfery  rozwoju zawodowego.

Formy, które wystąpią podczas realizowanego zadania.

IX 2000 -
V 2001

Stosowne
dokumenty.