PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO:
mgr Agnieszki Góreckiej
nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego
WYKSZTAŁCENIE: wyższe magisterskie ( pedagogiczne )
PRZEDMIOT ( zajęcia edukacyjne ): fizyka
AKTUALNY STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO: nauczyciel stażysta
OPIEKUN STAŻU: mgr Bożena Piotrowska
OKRES STAŻU: 1. 09. 2001 r. – 31. 05. 2002 r.
Sfera rozwoju zawodowego |
L.p. |
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Dowody realizacji |
SFERA ORGANIZACYJNA |
1. |
Poznanie procedury awansu zawodowego |
q Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli ( Akty prawne: Ustawa – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. ( tekst ujednolicony: Dz. U. Nr 56 z 1997 r., poz. 357 z późn. zmianami ); Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. O zmianie Ustawy – Karta nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz, U. Nr 70 z 2000 r., poz. 825 ) – samodoskonalenie. |
IX 2001 r. |
Znajomość procedury awansu zawodowego nauczyciela, znajomość przepisów prawa oświatowego, wszczęcie postępowania – zatwierdzony plan rozwoju zawodowego.
|
2. |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. |
q Rozmowa wstępna na temat procedury awansu na stopień nauczyciela kontraktowego oraz zasad współpracy – zawarcie kontraktu. |
IX 2001 r. |
Kontrakt zawierający przejrzyste zasady współpracy. |
|
3. |
Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji pracy i zadań szkoły. |
q Analiza dokumentacji: - Statutu SOSW, - Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, - Programu Wychowawczego, - Planu pracy SOSW w Żyrardowie, - Planu pracy Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie, - regulaminów. |
IX 2001 r. |
Własne notatki potwierdzające znajomość analizowanych dokumentów. |
|
4. |
Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji. |
q Rozmowa z opiekunem stażu. q Zaprowadzenie dziennika lekcyjnego, kart postępów i osiągnięć edukacyjnych uczniów Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie, arkuszy spostrzeżeń i informacji o zachowaniu ucznia. q Przygotowanie rozkładów materiału nauczania fizyki dla klas I, II, III na rok szkolny 2001/2001. |
IX / X 2001 r. |
Rozkłady materiałów nauczania fizyki dla klas I, II, III na rok szkolny 2001/2002. |
|
5. |
Zapoznanie z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa w szkołach i placówkach publicznych. |
q Analiza treści rozporządzenia. |
X 2001 r. |
Notatka z analizy dokumentu. |
|
6. |
Zapoznanie się z Kartą Praw Dziecka i Konwencją Praw Dziecka. |
q Czytanie i analiza dokumentu. |
X 2001 r. |
Notatka z analizy dokumentu. |
|
7. |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji oraz wynikających z nich zadań. |
q Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. q Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. |
okres stażu |
Potwierdzenie uczestnictwa w procesie WDN. |
|
8. |
Zapoznanie się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2001 r., Nr 29, poz. 323 ). |
q Wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania – opracowanie wymagań edukacyjnych z fizyki na poszczególne oceny szkolne według WSO. |
IX / X 2001 r. |
Przedmiotowe wymagania edukacyjne z fizyki na poszczególne oceny szkolne według WSO. |
|
9. |
Współpraca z instytucjami oświatowymi poza szkołą. |
q Nawiązanie współpracy z Domem Dziennego Pobytu dla Dzieci Niepełnosprawnych w Żyrardowie. |
okres stażu |
- Plan współpracy. - Sprawozdanie z podjętych działań. - Zdjęcia. |
|
10. |
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. |
q Gromadzenie dokumentów, scenariuszy, zdjęć itp. |
okres stażu |
Wykaz dokumentów. |
|
11. |
Przygotowanie projektu sprawozdania. |
q Autoanaliza, autorefleksja. q Opis realizacji planu rozwoju zawodowego. |
V 2002 r. |
Dokument: „Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego”. |
|
SFERA DYDAKTYCZNA |
1. |
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (innych nauczycieli ) – dwa razy w miesiącu. |
q Hospitacja według opracowanego planu. |
okres stażu |
- Harmonogram hospitacji. - Własne wnioski z obserwacji hospitowanych zajęć. |
2. |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – raz w miesiącu. |
q Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza. |
okres stażu |
- Scenariusze wybranych zajęć. - Autoanaliza, autorefleksja z przeprowadzonych zajęć. |
|
3. |
Doskonalenie własne poprzez samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej z zakresu metodyki fizyki, psychologii oraz wychowania dzieci i młodzieży. |
q Korzystanie z księgozbioru biblioteki szkolnej i pedagogicznej. |
okres stażu |
- Wykaz przyswojonych pozycji bibliograficznych. - Krótkie recenzje przeczytanych książek i artykułów. |
|
4. |
Udział w pracach Sekcji Regionalnej i Europejskiej. |
q Przygotowanie gazetki tematycznej w gablocie Samorządu Uczniowskiego na temat: "Mazowsze – region, w którym mieszkam”. q Współpraca z pracownikami Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie – udział uczniów Gimnazjum Specjalnego w lekcjach muzealnych. q Udział w organizowaniu szkolnego konkursu wiedzy na temat „Prawa człowieka – znam i rozumiem”. q Udział w organizowaniu konkursu plastycznego na temat: „Moja Ojczyzna – moja Europa”. q Udział w organizowaniu szkolnego konkursu wiedzy na temat: „Członkowie Unii Europejskiej”. |
I 2002 r.
okres stażu
XII 2001 r.
V 2002 r.
V 2002 r. |
- Sprawozdanie z podjętych działań. - Zdjęcia. - Harmonogram lekcji muzealnych. |
|
SFERA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA |
1. |
Zapoznanie się z dokumentem: „Program Wychowawczy SOSW w Żyrardowie”. |
q Analiza dokumentu – określenie zadań własnych, związanych z pełnieniem funkcji nauczyciela - wychowawcy, wynikających z tego dokumentu. q Opracowanie i wdrażanie dokumentu: „Plan wychowawczy klasy Ia Gimnazjum Specjalnego w roku szkolnym 2001/2002. |
IX 2001 r. |
Dokument: „Plan wychowawczy klasy Ia Gimnazjum Specjalnego w roku szkolnym 2001/2002”. |
2. |
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. |
q Rozmowy i wywiady z rodzicami ( prawnymi opiekunami ), pedagogiem szkolnym, uczniami. q Wizyty domowe. q Analiza indywidualnej dokumentacji uczniów. |
okres stażu |
- Sporządzenie notatki – opis sytuacji rodzinnej wybranych uczniów. - Sprawozdanie – zdanie sprawy z przebiegu wizyty domowej , potwierdzone przez rodziców. |
|
3. |
Sporządzenie planu spotkań z rodzicami. |
q Organizowanie zebrań rodziców uczniów klasy Ia Gimnazjum Specjalnego. q Pedagogizacja rodziców. |
okres stażu |
Harmonogram zebrań rodziców. Referaty. Listy obecności rodziców podczas zebrań. |
|
4. |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy. |
q Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych: zorganizowanie uroczystości i imprez klasowych ( np. mikołajek, wigilii ), konkursów, wycieczek. q Aktywny udział uczniów klasy Ia Gimnazjum Specjalnego w imprezach, uroczystościach, spotkaniach, konkursach, akcjach i pracach na terenie szkoły i poza nią, wynikających z „Planu pracy Gimnazjum Specjalnego” oraz „Planu pracy Samorządu Uczniowskiego”. q Indywidualizacja stosowana podczas zajęć edukacyjnych. q Prowadzenie arkuszy spostrzeżeń i informacji o zachowaniu uczniów ( wychowanków ). q Współpraca nauczyciela – wychowawcy z pedagogiem i psychologiem szkolnym, nauczycielami uczącymi w kl. Ia Gimnazjum Specjalnego, wychowawcami internatu, kuratorami sądowymi – wspólne i jednolite oddziaływania na uczniów mających problemy w nauce, z zaburzeniami zachowania. |
okres stażu |
- Sprawozdanie nauczyciela – wychowawcy z przebiegu uroczystości klasowej, konkursu, wycieczki. - Dyplomy uczniów. - Przykładowe karty pracy uczniów o zróżnicowanym poziomie trudności, dostosowane do indywidualnych psychologicznych możliwości uczniów. - Analiza zachowania uczniów sporządzona przez wychowawcę. - Sprawozdanie nauczyciela – wychowawcy z podjętych oddziaływań wychowawczych wobec uczniów mających problemy w nauce oraz z zaburzeniami zachowania. |
|
SFERA OSOBISTA |
1. |
Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego. |
q Udział w pracach i szkoleniach zespołu samokształceniowego. |
okres stażu |
Potwierdzenie uczestnictwa przez dyrektora szkoły. |
2. |
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami. |
q Współudział w przygotowaniu i poprowadzeniu szkolenia na temat metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym. |
XI / XII 2001 r. |
Referat, materiały szkoleniowe. |