PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO:

mgr Agnieszki Góreckiej

nauczyciela  Gimnazjum  Specjalnego  przy  SOSW w Żyrardowie

ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela  kontraktowego

 

WYKSZTAŁCENIE: wyższe magisterskie ( pedagogiczne )

PRZEDMIOT ( zajęcia edukacyjne ): fizyka

AKTUALNY STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO: nauczyciel stażysta

OPIEKUN STAŻU: mgr Bożena Piotrowska

OKRES STAŻU: 1. 09. 2001 r. – 31. 05. 2002 r.

 

Sfera rozwoju zawodowego

 

L.p.

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

 

Dowody realizacji

 

SFERA ORGANIZACYJNA

1.

Poznanie procedury awansu zawodowego

q Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli ( Akty prawne: Ustawa – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. ( tekst ujednolicony: Dz. U.     Nr 56 z 1997 r., poz. 357 z późn. zmianami ); Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. O zmianie  Ustawy – Karta nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz, U. Nr 70 z 2000 r., poz. 825 ) – samodoskonalenie.

 

 

 

 

 

 

IX 2001 r.

Znajomość procedury awansu zawodowego nauczyciela,

znajomość przepisów prawa oświatowego,

wszczęcie postępowania – zatwierdzony plan rozwoju zawodowego.

 

2.

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.

q Rozmowa wstępna na temat procedury awansu na stopień nauczyciela kontraktowego oraz zasad współpracy – zawarcie kontraktu.

 

 

IX 2001 r.

Kontrakt zawierający przejrzyste zasady współpracy.

3.

Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji pracy          i zadań szkoły.

q Analiza dokumentacji:

-    Statutu SOSW,

-    Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,

-    Programu Wychowawczego,

-    Planu pracy SOSW  w Żyrardowie,

-    Planu pracy Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie,

-    regulaminów.

 

 

 

IX 2001 r.

Własne notatki potwierdzające znajomość analizowanych dokumentów.

4.

Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji.

q Rozmowa z opiekunem stażu.

q Zaprowadzenie dziennika lekcyjnego, kart postępów i osiągnięć edukacyjnych uczniów Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie, arkuszy spostrzeżeń i informacji o zachowaniu ucznia.

q Przygotowanie rozkładów materiału nauczania fizyki dla klas I, II, III na rok szkolny 2001/2001.

 

 

 

 

IX / X     2001 r.

Rozkłady materiałów nauczania fizyki dla klas I, II, III na rok szkolny 2001/2002.

5.

Zapoznanie z treścią Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa w szkołach i placówkach publicznych.

q Analiza treści rozporządzenia.

 X  2001 r.

Notatka z analizy dokumentu.

6.

Zapoznanie się z Kartą Praw Dziecka    i Konwencją Praw Dziecka.

q Czytanie i analiza dokumentu.

X  2001 r.

Notatka z analizy dokumentu.

7.

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji oraz wynikających z nich zadań.

q Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

q Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

 

 

okres stażu

Potwierdzenie uczestnictwa w procesie WDN.

8.

Zapoznanie się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r.  w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych    ( Dz. U. z 2001 r., Nr 29, poz. 323 ).

q Wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania – opracowanie wymagań edukacyjnych z fizyki na poszczególne oceny szkolne według WSO.

 

 

 

IX / X    2001 r.

Przedmiotowe wymagania edukacyjne z fizyki na poszczególne oceny szkolne według WSO.

9.

Współpraca z instytucjami oświatowymi poza szkołą.

q Nawiązanie współpracy z Domem Dziennego Pobytu dla Dzieci Niepełnosprawnych w Żyrardowie.

 

okres stażu

- Plan współpracy.

- Sprawozdanie z podjętych działań.

- Zdjęcia.       

10.

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.

q Gromadzenie dokumentów, scenariuszy, zdjęć itp.

okres stażu

Wykaz dokumentów.

11.

Przygotowanie projektu sprawozdania.

q Autoanaliza, autorefleksja.

q Opis realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

V 2002 r.

Dokument: „Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego”.

 

     SFERA DYDAKTYCZNA

1.

Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu

(innych nauczycieli ) – dwa razy w miesiącu.

q Hospitacja według opracowanego planu.

 

okres stażu

- Harmonogram hospitacji.

- Własne wnioski z obserwacji hospitowanych zajęć.

2.

Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – raz w miesiącu.

q Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza.

 

okres stażu

- Scenariusze wybranych zajęć.

- Autoanaliza, autorefleksja z przeprowadzonych zajęć.

3.

Doskonalenie własne poprzez samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej z zakresu metodyki fizyki, psychologii oraz wychowania dzieci i młodzieży.

q Korzystanie z księgozbioru biblioteki szkolnej i pedagogicznej.

 

okres stażu

- Wykaz przyswojonych pozycji bibliograficznych.

- Krótkie recenzje przeczytanych książek i artykułów.

4.

Udział w pracach Sekcji Regionalnej i Europejskiej.

q Przygotowanie gazetki tematycznej w gablocie Samorządu Uczniowskiego na temat: "Mazowsze – region, w którym mieszkam”.

q Współpraca z pracownikami Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie – udział uczniów Gimnazjum Specjalnego w lekcjach muzealnych.

q Udział w organizowaniu szkolnego konkursu wiedzy na temat „Prawa człowieka – znam i rozumiem”.

q Udział w organizowaniu konkursu plastycznego na temat: „Moja Ojczyzna – moja Europa”.

q Udział w organizowaniu szkolnego konkursu wiedzy na temat: „Członkowie Unii Europejskiej”.

I 2002 r.

 

 

 

 

 

okres stażu

 

 

 

XII 2001 r.

 

 

V 2002 r.

 

 

 

V 2002 r.

- Sprawozdanie z podjętych działań.

- Zdjęcia.

- Harmonogram lekcji muzealnych.

 

SFERA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZA

1.

Zapoznanie się z dokumentem: „Program Wychowawczy SOSW  w Żyrardowie”.

q Analiza dokumentu – określenie zadań własnych, związanych z pełnieniem funkcji nauczyciela - wychowawcy, wynikających z tego dokumentu.

q Opracowanie i wdrażanie dokumentu: „Plan wychowawczy klasy Ia Gimnazjum Specjalnego w roku szkolnym 2001/2002.

 

 

IX 2001 r.

Dokument: „Plan wychowawczy klasy Ia Gimnazjum Specjalnego w roku szkolnym 2001/2002”.

2.

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

q Rozmowy i wywiady z rodzicami  ( prawnymi opiekunami ), pedagogiem szkolnym, uczniami.

q Wizyty domowe.

q Analiza indywidualnej dokumentacji uczniów.

 

okres stażu

- Sporządzenie notatki – opis sytuacji rodzinnej wybranych uczniów.

- Sprawozdanie – zdanie sprawy z przebiegu wizyty domowej , potwierdzone przez rodziców.

3.

Sporządzenie planu spotkań z rodzicami.

q Organizowanie zebrań rodziców uczniów klasy Ia Gimnazjum Specjalnego.

q Pedagogizacja rodziców.

 

okres stażu

Harmonogram zebrań rodziców.

Referaty.

Listy obecności rodziców podczas zebrań.

4.

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy.

q Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych: zorganizowanie uroczystości i imprez klasowych ( np. mikołajek, wigilii ), konkursów, wycieczek.

q Aktywny udział uczniów klasy Ia Gimnazjum Specjalnego w imprezach, uroczystościach, spotkaniach, konkursach, akcjach i pracach na terenie szkoły i poza nią, wynikających z „Planu pracy Gimnazjum Specjalnego” oraz „Planu pracy Samorządu Uczniowskiego”.

q Indywidualizacja stosowana podczas zajęć edukacyjnych.

q Prowadzenie arkuszy spostrzeżeń i informacji o zachowaniu uczniów          ( wychowanków ).

q Współpraca nauczyciela – wychowawcy z pedagogiem i psychologiem szkolnym, nauczycielami uczącymi w kl. Ia Gimnazjum Specjalnego, wychowawcami internatu, kuratorami sądowymi – wspólne i jednolite oddziaływania na uczniów mających problemy w nauce, z zaburzeniami zachowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

okres stażu

- Sprawozdanie nauczyciela – wychowawcy z przebiegu uroczystości klasowej, konkursu, wycieczki.

- Dyplomy uczniów.

- Przykładowe karty pracy uczniów o zróżnicowanym poziomie trudności, dostosowane do indywidualnych psychologicznych możliwości uczniów.

- Analiza zachowania uczniów sporządzona przez wychowawcę.

- Sprawozdanie nauczyciela – wychowawcy z podjętych oddziaływań

wychowawczych wobec uczniów mających problemy w nauce oraz z zaburzeniami zachowania.

 

      SFERA        OSOBISTA

1.

Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez udział w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego.

q Udział w pracach i szkoleniach zespołu samokształceniowego.

 

okres stażu

Potwierdzenie uczestnictwa przez dyrektora szkoły.

2.

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.

q Współudział w przygotowaniu i poprowadzeniu szkolenia na temat metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym.

 

XI / XII  2001 r.

Referat, materiały szkoleniowe.