nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego
WYKSZTAŁCENIE: wyższe magisterskie (pedagogiczne)
PRZEDMIOT (zajęcia edukacyjne): język polski, historia,
wiedza o społeczeństwie, plastyka,
nauczanie indywidualne ucznia
upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym
AKTUALNY STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO: nauczyciel kontraktowy
OPIEKUN STAŻU : mgr Małgorzata Oziębło
OKRES STAŻU : 1.09.2000 r. – 30.05.2001 r.
Sfera
rozwoju zawodowego |
L.p |
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi |
Organizacyjna |
1 |
Poznanie procedury awansu zawodowego. |
*Udział w szkoleniu zorganizowanym na terenie Ośrodka –
prowadzonym przez przedstawiciela ODN w Skierniewicach. *Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu
zawodowego nauczycieli (Akty prawne: Ustawa – Karta Nauczyciela z dnia 26
stycznia 1982 r. - tekst ujednolicony; Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu
zawodowego przez nauczycieli –(Dziennik Ustaw Nr 70 poz. 825, Dz. Ustaw Nr 19
poz. 239 z 2000 r.)-samodoskonalenie własne. |
VIII 2000 VIII/IX 2000r. 30 X
2000 |
*Poświadczenie Dyrektora SOSW. *Znajomość procedury awansu zawodowego nauczycieli,
znajomość przepisów prawa ośw *Poprawnie sformułowany wniosek do Dyrektora SOSW o
rozpoczęcie stażu. *Wszczęcie postępowania. *Zatwierdzony „Plan rozwoju zawodowego”. |
2 |
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. |
*Rozmowa wstępna na temat procedury awansu na stopień
nauczyciela mianowanego oraz zasad współpracy, wzajemnych oczekiwań. |
IX
2000 r. |
*Sporządzenie notatki z odbytego spotkania. |
|
3 |
Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji pracy i zadań
szkoły (placówki). |
*Analiza dokumentacji: Statutu SOSW, Wewnątrzszkolnego
Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego, regulaminów. |
IX/X 2000
r. |
*Wnioski, notatki. *Znajomość analizowanych dokumentów. |
|
4 |
Współpraca merytoryczna z opiekunem stażu –
przygotowanie planu rozwoju zawodowego. |
*Dyskusja na temat struktury celów i zadań
nauczycielskich w różnych sferach działalności. *Udział w kursie doskonalącym –„Nauczyciel opiekun”. *Rozmowy, spotkania. |
IX/X 2000 r. 7X-29X 2000 r. X 2000
r. |
*Zgromadzone materiały informacyjne i opracowania. *Zaświadczenie o ukończeniu kursu. *Opracowany dokument: „Plan rozwoju zawodowego”. |
|
Organizacyjna |
5 |
Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty w
zakresie funkcjonowania szkoły. |
*Samodoskonalenie. *Doskonalenie kierowane przez opiekuna stażu, Dyrektora
placówki. |
okres
stażu |
Znajomość „Karty Nauczyciela”, „Ustawy o systemie
oświaty” i innych aktów prawnych – rozporządzeń, zarządzeń według
sporządzonego wykazu. *Wykaz przyswojonych aktów prawnych. |
6 |
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z
realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. |
*Współpraca z rodzicami – organizacja zebrań rodziców
uczniów kl. Ic. *Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia
nauczycieli. *Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania. |
okres
stażu |
*Harmonogram zebrań (cele, tematyka, terminy). *Harmonogram wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. *Potwierdzenie uczestniczenia w procesie wewnątrzszkolnego
doskonalenia nauczycieli – dokument: „Doskonalenie, kształcenie zawodowe,
samokształcenie nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie. |
|
7 |
Dokumentowa- nie realizacji planu rozwoju zawodowego. |
*Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń,
programów, scenariuszy zajęć, itp. |
okres
stażu |
*Wykaz dokumentów. *Kserokopie. |
|
8 |
Przygotowanie projektu sprawozdania. |
*Opis realizacji planu rozwoju. *Autoanaliza, autorefleksja. |
V 2001 r. (na zak. stażu zaw.) |
*Dokument: „Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju
zawodowego”. |
|
Osobista |
1 |
Wstępna ocena własnych umiejętności. |
Przeprowadzenie analizy własnej pracy nauczycielskiej
(wnioski). |
VIII/IX 2000
r. |
*Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do
własnych potrzeb i możliwości. |
2 |
Realizacja form zaspakajania własnych potrzeb z
dziedziny kultury i sztuki. |
Prowadzenie rejestru uczestnictwa w różnych formach
kultury (teatr, koncert, kino, muzeum). |
okres stażu (na
bieżąco) |
*Wykaz tytułów obejrzanych filmów, wystaw, spektakli,
widowisk teatralnych, wysłuchanych koncertów. |
|
3 |
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami. |
*Przygotowanie i prowadzenie zajęć koleżeńskich z języka
polskiego z elementami plastyki z wykorzystaniem komputerów w kl. Ic
gimnazjum oraz otwartych zajęć- godzina z wychowawcą w kl. Ic gimnazjum. *Przygotowanie i poprowadzenie szkolenia dla nauczycieli
na temat: „Konstruowanie planu rozwoju zawodowego”. *Przygotowanie i poprowadzenie rady szkoleniowej na
temat: „Rola i zadania nauczyciela-wychowawcy”. |
XII 2000
r. III 2001 r. XI
2000 r. I
2001r. |
*Scenariusze zajęć, autoanaliza, autorefleksja z
przeprowadzonych lekcji. *Referat nauczyciela na podany temat; przygotowanie
materiałów informacyjnych; sprawozdanie z przebiegu szkolenia. *Referat nauczyciela na podany temat; *Poświadczenie wicedyrektora. |
Dydaktyczna |
1 |
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
(innych nauczycieli). |
Hospitacja według wcześniej opracowanego harmonogramu. |
w/g
harmono - gramu |
*Wnioski z obserwacji hospitacji zajęć. *Harmonogram hospitacji. |
2 |
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna. |
Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza. |
w/g
harmono-
gramu
|
Scenariusze zajęć, autoanaliza, autorefleksja z
przeprowadzonych lekcji. |
|
3 |
|
Udział w pracach zespołu samokształceniowego,
uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach,
konferencjach, kursach, warsztatach. *Kurs doskonalący – „Nauczyciel- opiekun” – organizowany
przez ODN w Skierniewicach . *Warsztaty – „To jest ważne .... Rola wartości w życiu
społecznym na przykładzie przedmiotów: historia i wiedza o społeczeństwie” –
organizowane przez CKU w Skierniewicach . *Konferencja – „Integracja europejska a regionalizm”
zorganizowana przez Mazowieckie Towarzystwo Kultury w Warszawie. *Kurs I stopnia z zakresu prawa oświatowego
zorganizowany przez ODN w Skierniewicach. *Konferencja samokształceniowa- warsztaty metodyczne na
temat: „Metody i formy skutecznego przeciwdziałania zjawiskom agresji i
przemocy dzieci i młodzieży” zorganizowany przez ODN w Skierniewicach. *Kurs doskonalący- „Metody skutecznego przeciwdziałania
zjawiskom agresji i przemocy dzieci i młodzieży” zorganizowany przez ODN w
Skierniewicach. * |
okres
stażu
7X-29X 2000 r. 7XII
2000 r. 12XII 2000 r. II
2001r. III
20001r. IV
2001r. |
*Zaświadczenie o ukończeniu różnych form doskonalenia
zawodowego. *Potwierdzenie uczestniczenia w różnych formach
doskonalenia zawodowego – dokument: „Doskonalenie, kształcenie
zawodowe, samokształcenie nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w
Żyrardowie”. |
|
Dydaktyczna |
|
|
*Warsztaty doskonalące – „Konstruowanie programów
terapeutycznych”- organizowane przez Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie. *Udział w WDN wg harmonogramu. |
IV
2001 r.
|
|
4 |
Doskonalenie własne poprzez samodzielne studiowanie
fachowej literatury pedagogicznej z zakresu dydaktyki nauczanych przedmiotów,
psychologii oraz wychowania dzieci i młodzieży. |
*Systematyczne korzystanie z księgozbioru biblioteki
szkolnej, pedagogicznej. *Pozycje bibliograficzne : - Pasternak E. ,Materiały z metodyki kształcenia
upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin 1994. - Taraszkiewicz M. ,Jak uczyć się lepiej? Czyli
refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996. - Brauner A.F. ,Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu
umysłowym, Warszawa 1995. - Faber A., Mazlish E. ,Jak mówić, żeby dzieci nas
słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? , Poznań 1993. - inne . - Czasopismo : „Szkoła Specjalna”, rocznik 2000/2001. „Głos Nauczycielski”, „Gazeta Szkolna” – tygodniki |
okres
stażu |
*Krótkie recenzje przeczytanych książek i artykułów. *Prowadzenie dziennika lektur. *Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji
bibliograficznych z zakresu dydaktyki (metodyki), wychowania oraz z zakresu
wiedzy merytorycznej związanej z nauczanym przedmiotem. |
|
5 |
Opracowanie programu edukacyjnego: „Ścieżka europejska w
gimnazjum specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim” |
*Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
III etapu edukacyjnego oraz programów nauczania poszczególnych zajęć
edukacyjnych. *Opracowanie programu: „Ścieżka europejska”. |
III
2001 r, |
*Program „Ścieżka europejska” |
Dydaktyczna |
6 |
Opracowanie i wdrożenie indywidualnego programu pracy z
dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym. |
*Zebranie dostępnych narzędzi diagnostycznych. *Opracowanie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej. *Opracowanie planu oraz programu oddziaływania
edukacyjno-terapeutycznego. |
X
2000 r.
XI 2000
r. |
*Dokument – „Wszechstronna diagnoza pedagogiczno -
psychologiczna ucznia”. *Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. |
7 |
Wdrożenie do realizacji WSO. |
*Opracowanie i wdrożenie „Karty osiągnięć i postępów
edukacyjnych uczniów”. |
X 2000 r.
|
*Dokument – „Karta osiągnięć i postępów edukacyjnych
ucznia”. |
|
8 |
Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w
pracy pedagogicznej. |
*Pisanie na komputerze i drukowanie scenariuszy lekcji,
sprawdzianów, pomocy dydaktycznych, kart pracy uczniów, ankiet dla rodziców. *Wykorzystanie: „Encyklopedii multimedialnej, programu
„Paint” oraz edytora tekstu „Microsoft Word” podczas lekcji języka polskiego
i plastyki w kl. Ic Gimnazjum
Specjalnego. |
okres
stażu
XII
2000 r. |
*Zgromadzone dokumenty. *Scenariusze zajęć, samodzielnie wykonane prace uczniów. |
|
9 |
Organizacja warsztatu pracy (pomieszczenie dydaktyczne,
materiały i środki dydaktyczne). |
*Sprawowanie opiekuństwa nad pomieszczeniem dydaktycznym
– sala przedmiotowa. - wykazywanie inicjatywy w poprawie i modernizacji bazy
dydaktycznej; - dbałość o estetykę i sprawność powierzonego
pomieszczenia, pomocy dydaktycznych, sprzętu; - pozyskiwanie sponsorów świadczących pomoc rzeczową i
finansową na rzecz klasy/szkoły. |
cały
rok |
*Poświadczenie wicedyrektora. *Zdjęcia. *Sprawozdanie z wykonanych prac. |
Wychowawczo –
opiekuńcza |
1 |
Zapoznanie się z dokumentem: „Program Wychowawczy SOSW w
Żyrardowie”. |
*Analiza dokumentu – określenie zadań własnych
związanych z pełnieniem funkcji nauczyciela – wychowawcy, wynikających z tego
programu. *Opracowanie i wdrożenie dokumentu: „Roczny plan
wychowawczy dla uczniów kl. Ic – plan oddziaływań wychowawczych”. |
IX
2000 r. X/XI 2000
r. |
*Sformułowane zadania nauczyciela – wychowawcy. *Dokument „Roczny plan wychowawczy dla uczniów klasy
Ic”. |
2 |
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. |
*Rozmowy i wywiady z rodzicami, pedagogiem szkolnym,
uczniami. *Wizyty domowe. *Analiza indywidualnej dokumentacji uczniów. |
IX
– V
2000/ 2001 r. |
*Sporządzenie notatki – opis sytuacji rodzinnej uczniów
(uzyskany materiał wykorzystany do redagowania szczegółowych opinii o
uczniach po I i II semestrze). *Zapis rozmów. *Przebieg rozmów potwierdzony podpisem rodziców. |
|
3 |
Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami. |
*Organizowanie zebrań rodziców uczniów kl. Ic – pedagogizacja
rodziców. Przykładowa tematyka cyklu prelekcji: 1. Okres dojrzewania i problemy wychowawcze wieku
dorastania. Rozwiązywanie trudności wychowawczych. 2. „Postawy rodzicielskie i ich wpływ na wychowanie
dzieci i młodzieży”. 3. „Przyczyny niedostosowania społecznego dzieci i
młodzieży oraz sposoby ich zapobiegania”. *Indywidualne rozmowy z rodzicami, opiekunami –
informowanie o zachowaniu, frekwencji oraz postępach, osiągnięciach i
wynikach uczniów w nauce. |
I 2001
r. III
2001 r. V 2001
r. Na
bieżąco |
*Harmonogram zebrań z rodzicami. *Tematyka prelekcji (referaty). *Listy obecności rodziców podczas zebrań. *Ankiety wypełnione przez rodziców. Notatka wychowawcy potwierdzona podpisem rodziców
(opiekunów). |
Wychowawczo- opiekuńcza |
4 |
Wdrażanie uczniów kl. Ic do radzenia sobie w sytuacjach
trudnych. *Ukazywanie szkodliwego działania nałogów na zdrowie. *Propagowanie zdrowego stylu życia. |
*Poprowadzenie cyklu godzin z wychowawcą o następującej
tematyce: 1. „Umiem poradzić sobie w sytuacji stresowej”. 2. „Z agresją spotykamy się wszyscy”. 3. „Uzależnienia – czy mnie to dotyczy?”. *Przeprowadzenie konkursów wiedzy n/t szkodliwości
nałogów. *Klasowe konkursy plastyczne. |
XI – V 2000/ 2001 r. |
Scenariusze wybranych lekcji z wychowawcą klasy. *Wybrane scenariusze prowadzonych konkursów. *Prace uczniów. |
5 |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych
nauczyciela – wychowawcy. |
1. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych : - zorganizowanie uroczystości i imprez klasowych
(andrzejki, mikołajki, spotkanie z matkami, herbatki klasowe), konkursów,
wycieczek. - Zainicjowanie współpracy z dyrektorem Muzeum Mazowsza
Zachodniego w Żyrardowie – nieodpłatne uczestniczenie uczniów Gimnazjum
Specjalnego w lekcjach muzealnych. 2. Aktywny udział uczniów kl. Ic w imprezach, uroczystościach , spotkaniach, konkursach,
akcjach i pracach na terenie szkoły i poza nią, wynikających z „Planu pracy
Gimnazjum Specjalnego” oraz „Planu pracy Samorządu Uczniowskiego” w roku
szkolnym 2000/2001. |
X–V
2001 r. IX–V
2001 r. IX–V
2001 r. |
*Sprawozdanie nauczyciela – wychowawcy z przebiegu
zaprojektowanej i zrealizowanej uroczystości klasowej, konkursu, wycieczki. *Wykonane zdjęcia. *Harmonogram lekcji muzealnych. *Potwierdzenie uczestniczenia w lekcjach muzealnych
uczniów kl. Ic. *Karta realizacji zadań ogólnoszkolnych, klasowych przez
uczniów kl. Ic Gimnazjum Specjalnego. |
Wychowawczo - opiekuńcza |
|
Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych
nauczyciela – wychowawcy. |
3. Indywidualizacja stosowana podczas zajęć
edukacyjnych. 4. Prowadzenie arkuszy spostrzeżeń i informacji o
zachowaniu uczniów (wychowanków). 5. Współpraca nauczyciela – wychowawcy z pedagogiem i
psychologiem szkolnym, nauczycielami uczącymi w kl. Ic oraz wychowawcami
internatu – wspólne i jednolite oddziaływanie na uczniów sprawiających
trudności wychowawcze, mających problemy w nauce, z zaburzeniami zachowania. *Udział w wybranych posiedzeniach Zespołu Wychowawczego. |
IX V 2001 r. IX–V
2001 r. IX–V
2001 r. |
*Karty pracy uczniów o zróżni- cowanym poziomie trudności dostosowane do indywidualnych
możliwości psychofizycznych uczniów. *Analiza zachowania uczniów sporządzona przez
wychowawcę. *Sprawozdanie nauczyciela- wychowawcy z podjętych
oddziaływań wychowawczych. *Opis wybranych przypadków, wspólnej wymiany doświadczeń
potwierdzonych przez pedagoga i psychologa oraz wychowawców i nauczycieli.. *Potwierdzanie przez przewodniczącą uczestniczenia
wychowawcy w posiedzeniach Zespołu Wychowawczego. |
6 |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie
zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów. |
*Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji
bibliograficznych z zakresu wychowania. |
Okres
stażu |
*Rejestr
przyswojonych pozycji. |
|
7 |
Inne |
Zaprojektowanie i wdrożenie wzoru dokumentu : „Arkusz
charakterystyki ucznia – wychowanka”. |
II 2001
r. |
*Opracowany wzór dokumentu. |