PLAN  ROZWOJU  ZAWODOWEGO: 

mgr Martyny Krawczyk

 

nauczyciela  Gimnazjum  Specjalnego  przy  SOSW w Żyrardowie

ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego

 

 

WYKSZTAŁCENIE: wyższe magisterskie (pedagogiczne)

PRZEDMIOT (zajęcia edukacyjne): język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, plastyka,                 

                nauczanie indywidualne ucznia  upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym

AKTUALNY STOPIEŃ AWANSU ZAWODOWEGO: nauczyciel kontraktowy

OPIEKUN STAŻU : mgr Małgorzata Oziębło

OKRES STAŻU : 1.09.2000 r. – 30.05.2001 r.

 

Sfera

rozwoju

zawodowego

 

L.p

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

Dowody realizacji,

wskazówki,

uwagi

 

 

 

 

 

Organizacyjna

1

Poznanie procedury awansu zawodowego.

*Udział w szkoleniu zorganizowanym na terenie Ośrodka – prowadzonym przez przedstawiciela ODN w Skierniewicach.

 

*Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (Akty prawne: Ustawa – Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r.

- tekst ujednolicony; Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli –(Dziennik Ustaw Nr 70 poz. 825, Dz. Ustaw Nr 19 poz. 239 z 2000 r.)-samodoskonalenie własne.

 

VIII 2000

 

 

 

VIII/IX 2000r.

 

 

 

30 X 2000

*Poświadczenie Dyrektora SOSW.

 

 

*Znajomość procedury awansu zawodowego nauczycieli, znajomość przepisów prawa ośw

*Poprawnie sformułowany wniosek do Dyrektora SOSW o rozpoczęcie stażu.

*Wszczęcie postępowania.

*Zatwierdzony „Plan rozwoju zawodowego”.

2

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.

*Rozmowa wstępna na temat procedury awansu na stopień nauczyciela mianowanego oraz zasad współpracy, wzajemnych oczekiwań.

 

IX 2000 r.

*Sporządzenie notatki z odbytego spotkania.

3

Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji pracy i zadań szkoły (placówki).

*Analiza dokumentacji: Statutu SOSW, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programu Wychowawczego, regulaminów.

 

IX/X

2000 r.

*Wnioski, notatki.

*Znajomość analizowanych dokumentów.

4

Współpraca merytoryczna z opiekunem stażu – przygotowanie planu rozwoju zawodowego.

*Dyskusja na temat struktury celów i zadań nauczycielskich w różnych sferach działalności.

 

*Udział w kursie doskonalącym –„Nauczyciel opiekun”.

 

*Rozmowy, spotkania.

IX/X

2000 r.

 

7X-29X

2000 r.

 

X 2000 r.

*Zgromadzone materiały informacyjne i opracowania.

 

*Zaświadczenie o ukończeniu kursu.

*Opracowany dokument: „Plan rozwoju zawodowego”.

 

 

 

 

 

 

 

 Organizacyjna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty w zakresie funkcjonowania szkoły.

*Samodoskonalenie.

 

*Doskonalenie kierowane przez opiekuna stażu, Dyrektora placówki.

 

 

okres stażu

Znajomość „Karty Nauczyciela”, „Ustawy o systemie oświaty” i innych aktów prawnych – rozporządzeń, zarządzeń według sporządzonego wykazu.

 

*Wykaz przyswojonych aktów prawnych.

6

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.

*Współpraca z rodzicami – organizacja zebrań rodziców uczniów kl. Ic.

 

*Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

 

*Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

 

 

okres stażu

*Harmonogram zebrań (cele, tematyka, terminy).

*Harmonogram wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

*Potwierdzenie uczestniczenia w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli – dokument: „Doskonalenie, kształcenie zawodowe, samokształcenie nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie.

7

Dokumentowa-

nie realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

*Gromadzenie dokumentów, świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy zajęć, itp.

 

okres stażu

 

*Wykaz dokumentów.

*Kserokopie.

8

Przygotowanie projektu sprawozdania.

 

*Opis realizacji planu rozwoju.

*Autoanaliza, autorefleksja.

V 2001 r.

(na zak. stażu zaw.)

*Dokument: „Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Osobista

1

Wstępna ocena własnych umiejętności.

Przeprowadzenie analizy własnej pracy nauczycielskiej (wnioski).

VIII/IX 

2000 r.

*Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości.

2

Realizacja form zaspakajania własnych potrzeb z dziedziny kultury i sztuki.

Prowadzenie rejestru uczestnictwa w różnych formach kultury (teatr, koncert, kino, muzeum).

okres stażu

(na bieżąco)

*Wykaz tytułów obejrzanych filmów, wystaw, spektakli, widowisk teatralnych, wysłuchanych koncertów.

3

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami.

*Przygotowanie i prowadzenie zajęć koleżeńskich z języka polskiego z elementami plastyki z wykorzystaniem komputerów w kl. Ic gimnazjum oraz otwartych zajęć- godzina z wychowawcą w kl. Ic gimnazjum.

 

*Przygotowanie i poprowadzenie szkolenia dla nauczycieli na temat: „Konstruowanie planu rozwoju zawodowego”.

*Przygotowanie i poprowadzenie rady szkoleniowej na temat: „Rola i zadania nauczyciela-wychowawcy”.

XII

2000 r.

 

III 2001 r.

 

 

XI 2000 r.

 

I 2001r.

*Scenariusze zajęć, autoanaliza, autorefleksja z przeprowadzonych lekcji.

 

*Referat nauczyciela na podany temat; przygotowanie materiałów informacyjnych; sprawozdanie z przebiegu szkolenia.

*Referat nauczyciela na podany temat;

*Poświadczenie wicedyrektora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dydaktyczna

 

 

1

Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (innych nauczycieli).

 

 

 

 

 

Hospitacja według wcześniej opracowanego harmonogramu.

 

w/g harmono - gramu

*Wnioski z obserwacji hospitacji zajęć.

*Harmonogram hospitacji.

2

Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna.

Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja, analiza.

w/g harmono-

gramu

Scenariusze zajęć, autoanaliza, autorefleksja z przeprowadzonych lekcji.

3

 

Udział w pracach zespołu samokształceniowego, uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach, konferencjach, kursach, warsztatach.

*Kurs doskonalący – „Nauczyciel- opiekun” – organizowany przez ODN w Skierniewicach .

*Warsztaty – „To jest ważne .... Rola wartości w życiu społecznym na przykładzie przedmiotów: historia i wiedza o społeczeństwie” – organizowane przez CKU w Skierniewicach .

*Konferencja – „Integracja europejska a regionalizm” zorganizowana przez Mazowieckie Towarzystwo Kultury w Warszawie.

*Kurs I stopnia z zakresu prawa oświatowego zorganizowany przez ODN w Skierniewicach.

*Konferencja samokształceniowa- warsztaty metodyczne na temat: „Metody i formy skutecznego przeciwdziałania zjawiskom agresji i przemocy dzieci i młodzieży” zorganizowany przez ODN w Skierniewicach.

*Kurs doskonalący- „Metody skutecznego przeciwdziałania zjawiskom agresji i przemocy dzieci i młodzieży” zorganizowany przez ODN w Skierniewicach.

*

okres stażu

 

 

7X-29X 

 2000 r.

 

 7XII  

  2000 r.

 

 

12XII

2000 r.

 

 

II 2001r.

 

III 20001r.

 

 

IV 2001r.

*Zaświadczenie o ukończeniu różnych form doskonalenia zawodowego.

 

*Potwierdzenie uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego – dokument: „Doskonalenie, kształcenie zawodowe, samokształcenie nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dydaktyczna

 

 

*Warsztaty doskonalące – „Konstruowanie programów terapeutycznych”- organizowane przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie.

*Udział w WDN wg harmonogramu.

IV 2001 r.

 

4

Doskonalenie własne poprzez samodzielne studiowanie fachowej literatury pedagogicznej z zakresu dydaktyki nauczanych przedmiotów, psychologii oraz wychowania dzieci i młodzieży.

*Systematyczne korzystanie z księgozbioru biblioteki szkolnej, pedagogicznej.

*Pozycje bibliograficzne :

- Pasternak E. ,Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin 1994.

- Taraszkiewicz M. ,Jak uczyć się lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996.

- Brauner A.F. ,Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.

- Faber A., Mazlish E. ,Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? , Poznań 1993.

- inne .

- Czasopismo : „Szkoła Specjalna”, rocznik 2000/2001.

„Głos Nauczycielski”, „Gazeta Szkolna” – tygodniki

 

 

 

 

 

okres stażu

 

*Krótkie recenzje przeczytanych książek i artykułów.

 

*Prowadzenie dziennika lektur.

 

*Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu dydaktyki (metodyki), wychowania oraz z zakresu wiedzy merytorycznej związanej z nauczanym przedmiotem.

5

Opracowanie programu edukacyjnego: „Ścieżka europejska w gimnazjum specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim”

 

*Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla III etapu edukacyjnego oraz programów nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych.

 

 

*Opracowanie programu: „Ścieżka europejska”.

 

III 2001 r,

 

 

 

*Program „Ścieżka europejska”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dydaktyczna

6

Opracowanie i wdrożenie indywidualnego programu pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu umiarkowanym.

*Zebranie dostępnych narzędzi diagnostycznych.

 

*Opracowanie diagnozy pedagogicznej i psychologicznej.

 

*Opracowanie planu oraz programu oddziaływania edukacyjno-terapeutycznego.

X 2000 r.

 

 

 

 

 

XI

2000 r.

*Dokument – „Wszechstronna diagnoza pedagogiczno - psychologiczna ucznia”.

 

 

*Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.

7

Wdrożenie do realizacji WSO.

*Opracowanie i wdrożenie „Karty osiągnięć i postępów edukacyjnych uczniów”.

X 2000 r.

*Dokument – „Karta osiągnięć i postępów edukacyjnych ucznia”.

8

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.

*Pisanie na komputerze i drukowanie scenariuszy lekcji, sprawdzianów, pomocy dydaktycznych, kart pracy uczniów, ankiet dla rodziców.

*Wykorzystanie: „Encyklopedii multimedialnej, programu „Paint” oraz edytora tekstu „Microsoft Word” podczas lekcji języka polskiego i plastyki w

 kl. Ic Gimnazjum Specjalnego.

okres stażu

 

 

 XII 

  2000 r.

 

*Zgromadzone dokumenty.

 

 

*Scenariusze zajęć, samodzielnie wykonane prace uczniów.

9

Organizacja warsztatu pracy (pomieszczenie dydaktyczne, materiały i środki dydaktyczne).

*Sprawowanie opiekuństwa nad pomieszczeniem dydaktycznym – sala przedmiotowa.

- wykazywanie inicjatywy w poprawie i modernizacji bazy dydaktycznej;

- dbałość o estetykę i sprawność powierzonego pomieszczenia, pomocy dydaktycznych, sprzętu;

- pozyskiwanie sponsorów świadczących pomoc rzeczową i finansową na rzecz klasy/szkoły.

 

 

 

cały rok

 

*Poświadczenie wicedyrektora.

 

*Zdjęcia.

 

*Sprawozdanie z wykonanych prac.

 

 

 

 

 

 Wychowawczo – opiekuńcza

1

Zapoznanie się z dokumentem: „Program Wychowawczy SOSW w Żyrardowie”.

*Analiza dokumentu – określenie zadań własnych związanych z pełnieniem funkcji nauczyciela – wychowawcy, wynikających z tego programu.

*Opracowanie i wdrożenie dokumentu: „Roczny plan wychowawczy dla uczniów kl. Ic – plan oddziaływań wychowawczych”.

IX 2000 r.

 

 

X/XI

2000 r.

*Sformułowane zadania nauczyciela – wychowawcy.

 

*Dokument „Roczny plan wychowawczy dla uczniów klasy Ic”.

2

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

*Rozmowy i wywiady z rodzicami, pedagogiem szkolnym, uczniami.

*Wizyty domowe.

*Analiza indywidualnej dokumentacji uczniów.

IX – V

2000/

    2001 r.

*Sporządzenie notatki – opis sytuacji rodzinnej uczniów (uzyskany materiał wykorzystany do redagowania szczegółowych opinii o uczniach po I i II semestrze).

*Zapis rozmów.

*Przebieg rozmów potwierdzony podpisem rodziców.

3

Sporządzenie planu i programu spotkań z rodzicami.

*Organizowanie zebrań rodziców uczniów kl. Ic – pedagogizacja rodziców.

Przykładowa tematyka cyklu prelekcji:

1. Okres dojrzewania i problemy wychowawcze wieku dorastania. Rozwiązywanie trudności wychowawczych.

2. „Postawy rodzicielskie i ich wpływ na wychowanie dzieci i młodzieży”.

3. „Przyczyny niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz sposoby ich zapobiegania”.

*Indywidualne rozmowy z rodzicami, opiekunami – informowanie o zachowaniu, frekwencji oraz postępach, osiągnięciach i wynikach uczniów w nauce.

 

 

 

I 2001 r.

 

III 2001 r.

 

V 2001 r.

 

Na bieżąco

*Harmonogram zebrań z rodzicami.

*Tematyka prelekcji (referaty).

*Listy obecności rodziców podczas zebrań.

*Ankiety wypełnione przez rodziców.

 

 

Notatka wychowawcy potwierdzona podpisem rodziców (opiekunów).

 

 

 

 

 

Wychowawczo- opiekuńcza

4

Wdrażanie uczniów kl. Ic do radzenia sobie w sytuacjach trudnych.

*Ukazywanie szkodliwego działania nałogów na zdrowie.

*Propagowanie zdrowego stylu życia.

*Poprowadzenie cyklu godzin z wychowawcą o następującej tematyce:

1. „Umiem poradzić sobie w sytuacji stresowej”.

2. „Z agresją spotykamy się wszyscy”.

3. „Uzależnienia – czy mnie to dotyczy?”.

*Przeprowadzenie konkursów wiedzy n/t szkodliwości nałogów.

*Klasowe konkursy plastyczne.

 

XI – V 2000/

  2001 r.

Scenariusze wybranych lekcji z wychowawcą klasy.

 

 

 

*Wybrane scenariusze prowadzonych konkursów.

*Prace uczniów.

5

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy.

1. Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych :

- zorganizowanie uroczystości i imprez klasowych (andrzejki, mikołajki, spotkanie z matkami, herbatki klasowe), konkursów, wycieczek.

- Zainicjowanie współpracy z dyrektorem Muzeum Mazowsza Zachodniego w Żyrardowie – nieodpłatne uczestniczenie uczniów Gimnazjum Specjalnego w lekcjach muzealnych.

2. Aktywny udział uczniów kl. Ic

w imprezach, uroczystościach , spotkaniach, konkursach, akcjach i pracach na terenie szkoły i poza nią, wynikających z „Planu pracy Gimnazjum Specjalnego” oraz „Planu pracy Samorządu Uczniowskiego” w roku szkolnym 2000/2001.

 

X–V 2001 r.

 

 

IX–V 2001 r.

 

 

 

IX–V 2001 r.

*Sprawozdanie nauczyciela – wychowawcy z przebiegu zaprojektowanej i zrealizowanej uroczystości klasowej, konkursu, wycieczki.

*Wykonane zdjęcia.

*Harmonogram lekcji muzealnych.

*Potwierdzenie uczestniczenia w lekcjach muzealnych uczniów kl. Ic.

*Karta realizacji zadań ogólnoszkolnych, klasowych przez uczniów kl. Ic Gimnazjum Specjalnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawczo - opiekuńcza

 

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy.

3. Indywidualizacja stosowana podczas zajęć edukacyjnych.

 

4. Prowadzenie arkuszy spostrzeżeń i informacji o zachowaniu uczniów (wychowanków).

 

5. Współpraca nauczyciela – wychowawcy z pedagogiem i psychologiem szkolnym, nauczycielami uczącymi w kl. Ic oraz wychowawcami internatu – wspólne i jednolite oddziaływanie na uczniów sprawiających trudności wychowawcze, mających problemy w nauce, z zaburzeniami zachowania.

*Udział w wybranych posiedzeniach Zespołu Wychowawczego.

IX  V 2001 r.

 

IX–V 2001 r.

 

 

IX–V 2001 r.

*Karty pracy uczniów o zróżni-

cowanym poziomie trudności dostosowane do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów.

*Analiza zachowania uczniów sporządzona przez wychowawcę.

*Sprawozdanie nauczyciela- wychowawcy z podjętych oddziaływań wychowawczych.

*Opis wybranych przypadków, wspólnej wymiany doświadczeń potwierdzonych przez pedagoga i psychologa oraz wychowawców i nauczycieli..

*Potwierdzanie przez przewodniczącą uczestniczenia wychowawcy w posiedzeniach Zespołu Wychowawczego.

6

Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.

*Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych z zakresu wychowania.

 

 

Okres stażu

*Rejestr przyswojonych pozycji.

7

Inne

Zaprojektowanie i wdrożenie wzoru dokumentu : „Arkusz charakterystyki ucznia – wychowanka”.

II

2001 r.

*Opracowany wzór dokumentu.