mgr Urszuli Górbskiej
nauczyciela Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Żyrardowie
ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego
I. Sfera organizacyjna rozwoju
zawodowego
Lp. |
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Dowody
realizacji, wnioski, uwagi |
1 |
Poznanie
procedury awansu zawodowego. |
Analiza
przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Ustawa Karta Nauczyciela
z dn. 26.01.1982 r., Ustawa z dn. 18.02.2000 r. o zmianie ustawy Karta
Nauczyciela, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 3.08.2000 r. w
sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli). |
VIII/IX
2000r. |
Poprawnie
sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan
rozwoju zawodowego. |
2 |
Poznanie
zasad funkcjonowania i organizacji zadań SOSW i gimnazjum. |
Analiza
dokumentacji: statutu SOSW, programu rozwoju szkoły, wewnątrzszkolnego
systemu oceniania, programu wychowawczego SOSW. |
IX/X 2000 r. |
Wykaz
stosownych dokumentów. |
3 |
Uczestniczenie
w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i
wynikających z nich zadań. |
Współpraca
z rodzicami, wdrażanie wewnątrzszkolnego
systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia
nauczycieli. |
IX 2000/ V 2001 r. |
|
4 |
Aktywna
i systematyczna współpraca z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i
ochrony środowiska. |
Współpraca
z Centrum Edukacji Ekologicznej w Żyrardowie. |
na bieżąco |
Potwierdzenie z CEE. |
5 |
Działania
na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji. |
Opracowanie
pism do sponsorów i fundacji w celu pozyskania środków dla szkoły. |
I –III 2001 r. |
Wzory
pism. |
6 |
Dokumentowanie
realizacji planu rozwoju. |
Gromadzenie
dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, itp. |
na bieżąco |
Świadectwa,
zaświadczenia, programy, scenariusze, zdjęcia, itp. |
7 |
Przygotowanie
projektu sprawozdania. |
Autorefleksja,
autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju. |
5.06.2001 |
Sprawozdanie
z realizacji planu rozwoju zawodowego. |
II. Sfera osobista rozwoju zawodowego
Lp. |
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Dowody
realizacji, wnioski, uwagi |
1 |
Wstępna ocena własnych umiejętności.
|
Określenie formuły oceny,
autorefleksja.
|
IX 2000
|
Określenie
rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości. |
2 |
Obserwacja i analiza możliwości ucznia
i jego funkcjonowania w szkole.
|
Zbieranie informacji wg przygotowanych
narzędzi (np. karty obserwacji postępów i osiągnięć edukacyjnych uczniów z
chemii) oraz poprzez rozmowę z wychowawcą i rodzicami.
|
na bieżąco |
Sporządzenie
bieżącej dokumentacji (np. przygotowanie oceny opisowej). |
3 |
Poszerzanie
wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i
zewnętrznym doskonaleniu. |
Udział w pracach zespołu
samokształceniowego, uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego,
szkoleniach itp.
|
IX 2000/ V 2001 r. |
Zaświadczenia,
potwierdzenia. |
4 |
Samodzielne
studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie
rozwiązań. |
Np. prowadzenie dziennika lektur, udział
w sesjach naukowych i metodycznych, dyskusjach itp.
Korzystanie
z zasobów biblioteki pedagogicznej i szkolnej. |
na bieżąco |
Dziennik
lektur. |
5 |
Dzielenie się swoją wiedzą i
doświadczeniami.
|
Przygotowanie materiałów szkoleniowych
na posiedzenie rady pedagogicznej.
Prowadzenie
otwartych zajęć. |
I – II 2001r.
II – IV 2001r. |
Materiały
szkoleniowe, referat. Scenariusze
zajęć. |
6 |
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności
interpersonalnych.
|
Udział w zajęciach warsztatowych,
zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena.
|
na bieżąco
|
Zaświadczenia. |
7 |
Określenie dalszej drogi rozwoju.
|
Podsumowanie pracy w ramach stażu
Wnioski do dalszej pracy.
|
V 2001 r. |
Wnioski
do dalszej pracy. |
III. Sfera dydaktyczna rozwoju zawodowego
Lp. |
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Dowody
realizacji, wnioski, uwagi |
1 |
Analiza, określanie mocnych i słabych
stron własnej działalności.
|
Dokumentacja efektów własnej pracy z
uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji.
|
na bieżąco |
|
2 |
Organizacja warsztatu pracy (pomieszczenie
dydaktyczne, materiały i środki dydaktyczne).
|
Urządzanie pracowni chemicznej i
opieka nad tym pomieszczeniem dydaktycznym.
Opracowanie
i wdrożenie materiałów dydaktycznych (lekcja, cykl lekcji, zajęcia edukacyjne
w pracowni chemicznej). |
IX – V 2001r.
|
Przykładowe
materiały dydaktyczne. |
3 |
Opracowanie i wdrożenie programu
ścieżki ekologicznej.
|
Wdrożenie programu we własnej szkole.
|
IX – V 2001r.
|
Program
ścieżki ekologicznej dla Gimnazjum Specjalnego. |
4 |
Wykorzystanie technologii komputerowej
i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
|
Korzystanie z komputerowych programów
edukacyjnych, internetu, encyklopedii multimedialnych.
Tworzenie
na komputerze materiałów edukacyjnych i metodycznych. |
na bieżąco
|
Materiały
i dokumenty wykonane na komputerze. |
5 |
Doskonalenie warsztatu i metod pracy
pedagogicznej.
|
Aktywny udział we wszystkich formach
doskonalenia adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły.
|
na bieżąco
|
Zaświadczenia. |
6 |
Doskonalenie umiejętności
dydaktycznych (metodycznych) i merytorycznych(związanych z nauczaną
dyscypliną).
|
Prowadzenie rejestru przyswojonych
pozycji bibliograficznych (książka, periodyk, strona www).
|
na bieżąco
|
Rejestr
pozycji bibliograficznych. |
7 |
Współpraca z nauczycielami w zakresie
integracji między –przedmiotowej.
|
Rozmowa, wymiana doświadczeń.
|
na bieżąco
|
Poświadczenie
nauczycieli. |
8 |
Uwzględnienie w nauczaniu treści
ścieżek edukacyjnych.
|
Filmy dydaktyczne, wycieczki.
|
na bieżąco
|
Wykaz
wyświetlonych filmów dydaktycznych i przeprowadzonych wycieczek. |
IV. Sfera wychowawczo – opiekuńcza rozwoju
zawodowego.
Lp. |
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
Dowody
realizacji, wnioski, uwagi |
1 |
Zapoznanie z programem wychowawczym
szkoły i określenie zadań
nauczyciela - wychowawcy.
|
Określenie zadań własnych wynikających
z realizacji programu nauczania fizyki i chemii w Gimnazjum Specjalnym.
|
X 2000 r.
|
|
2 |
Poznanie sytuacji rodzinnej
wychowanków.
|
Rozmowa z uczniem, rodzicem,
pedagogiem i wychowawcą.
|
na bieżąco
|
Przykładowy
zapis rozmowy, wywiadu. |
3 |
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie
zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.
|
Rozmowa z uczniem , rodzicem,
obserwacja , czytanie fachowej literatury.
|
na bieżąco
|
|
4 |
Aktywna realizacja zadań wychowawczych
i opiekuńczych.
|
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.
Realizacja zadań w ramach sekcji
ekologicznej oraz ścieżek międzyprzedmiotowych.
Kontakty z pedagogiem szkolnym.
|
na bieżąco
|
Potwierdzenie
pedagoga. |