PLAN  ROZWOJU  ZAWODOWEGO 

 

mgr  Urszuli  Górbskiej

 

nauczyciela  Gimnazjum  Specjalnego  przy  SOSW w Żyrardowie

ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego

 

        I. Sfera organizacyjna rozwoju zawodowego

 

 

Lp.

                               

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

Dowody realizacji, wnioski, uwagi

 

 

 

1

 

 

 

Poznanie procedury awansu zawodowego.

 

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Ustawa Karta Nauczyciela z dn. 26.01.1982 r., Ustawa z dn. 18.02.2000 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 3.08.2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli).

 

 

 

 

VIII/IX 2000r.

 

Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, wszczęcie postępowania, plan rozwoju zawodowego.

 

2

 

Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji zadań SOSW  i gimnazjum.

 

Analiza dokumentacji: statutu SOSW, programu rozwoju szkoły, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, programu wychowawczego SOSW.

 

 

 

IX/X 2000 r.

 

 

Wykaz stosownych dokumentów.

 

 

3

 

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.

 

Współpraca z rodzicami, wdrażanie

wewnątrzszkolnego systemu oceniania, udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.

 

 

 

 

IX 2000/

V 2001 r.

 

 

 

4

 

Aktywna i systematyczna współpraca z organizacjami działającymi na rzecz edukacji i ochrony środowiska.

 

Współpraca z Centrum Edukacji Ekologicznej w Żyrardowie.

 

 

 

 

 

na bieżąco

 

 

Potwierdzenie

 z CEE.

 

5

 

Działania na rzecz rozwoju szkoły i systemu edukacji.

 

Opracowanie pism do sponsorów i fundacji w celu pozyskania środków dla szkoły.

 

 

I –III 2001 r.

 

Wzory pism.

 

 

6

 

 

Dokumentowanie realizacji planu rozwoju.

 

 

Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, zdjęć, itp.

 

 

na bieżąco

 

Świadectwa, zaświadczenia, programy, scenariusze, zdjęcia, itp.

 

 

7

 

Przygotowanie projektu sprawozdania.

 

Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju.

 

5.06.2001

 

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

 

      II. Sfera osobista rozwoju zawodowego

 

 

Lp.

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

Dowody realizacji, wnioski, uwagi

 

 

1

 

 

Wstępna ocena własnych umiejętności.

 

 

Określenie formuły oceny, autorefleksja.

 

 

IX 2000

 

Określenie rzeczywistej długości stażu adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości.

 

 

2

 

Obserwacja i analiza możliwości ucznia i jego funkcjonowania w szkole.

 

Zbieranie informacji wg przygotowanych narzędzi (np. karty obserwacji postępów i osiągnięć edukacyjnych uczniów z chemii) oraz poprzez rozmowę z wychowawcą i rodzicami.

 

 

 

na bieżąco

 

Sporządzenie bieżącej dokumentacji (np. przygotowanie oceny opisowej).

 

 

3

 

Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu.

 

 

Udział w pracach zespołu samokształceniowego, uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach itp.

 

IX 2000/

V 2001 r.

 

Zaświadczenia, potwierdzenia.

 

 

4

 

Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań.

 

 

Np. prowadzenie dziennika lektur, udział w sesjach naukowych i metodycznych, dyskusjach itp.

Korzystanie z zasobów biblioteki pedagogicznej i szkolnej.

 

 

na bieżąco

 

 

Dziennik lektur.

 

 

 

 

5

 

 

 

Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniami.

 

 

 

Przygotowanie materiałów szkoleniowych na posiedzenie rady pedagogicznej.

Prowadzenie otwartych zajęć.

 

 

 

 

I – II 2001r.

   II – IV     

    2001r.

 

 

 

Materiały szkoleniowe, referat.

Scenariusze zajęć.

 

6

 

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych.

 

 

Udział w zajęciach warsztatowych, zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena.

 

na bieżąco

 

Zaświadczenia.

 

7

 

Określenie dalszej drogi rozwoju.

 

Podsumowanie pracy w ramach stażu

Wnioski do dalszej pracy.

 

 

V 2001 r.

 

Wnioski do dalszej pracy.

     III. Sfera dydaktyczna rozwoju zawodowego

 

 

Lp.

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

Dowody realizacji, wnioski, uwagi

 

1

 

Analiza, określanie mocnych i słabych stron własnej działalności.

 

 

Dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji.

 

 

na bieżąco

 

 

 

2

 

Organizacja warsztatu pracy (pomieszczenie dydaktyczne, materiały i środki dydaktyczne).

 

Urządzanie pracowni chemicznej i opieka nad tym pomieszczeniem dydaktycznym.

Opracowanie i wdrożenie materiałów dydaktycznych (lekcja, cykl lekcji, zajęcia edukacyjne w pracowni chemicznej).

 

 

 

IX – V 2001r.

 

 

Przykładowe materiały dydaktyczne.

 

 

3

 

 

Opracowanie i wdrożenie programu ścieżki ekologicznej.

 

 

Wdrożenie programu we własnej szkole.

 

IX – V 2001r.

 

Program ścieżki ekologicznej dla Gimnazjum Specjalnego.

 

 

 

4

 

Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.

 

Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, internetu, encyklopedii multimedialnych.

Tworzenie na komputerze materiałów edukacyjnych i metodycznych.

 

 

 

 

na bieżąco

 

 

Materiały i dokumenty wykonane na komputerze.

 

 

5

 

Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.

 

Aktywny udział we wszystkich formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb własnych i szkoły.

 

 

 

na bieżąco

 

 

Zaświadczenia.

 

 

6

 

Doskonalenie umiejętności dydaktycznych (metodycznych) i merytorycznych(związanych z nauczaną dyscypliną).

 

 

 

Prowadzenie rejestru przyswojonych pozycji bibliograficznych (książka, periodyk, strona www).

 

 

na bieżąco

 

 

Rejestr pozycji bibliograficznych.

 

7

 

Współpraca z nauczycielami w zakresie integracji między –przedmiotowej.

 

 

 

Rozmowa, wymiana doświadczeń.

 

 

na bieżąco

 

Poświadczenie nauczycieli.

 

 

8

 

 

Uwzględnienie w nauczaniu treści ścieżek edukacyjnych.

 

 

Filmy dydaktyczne, wycieczki.

 

 

na bieżąco

 

Wykaz wyświetlonych filmów dydaktycznych i przeprowadzonych wycieczek.

 

    IV. Sfera wychowawczo – opiekuńcza rozwoju zawodowego.

 

 

Lp.

 

Zadania

 

Formy realizacji

 

Termin

Dowody realizacji, wnioski, uwagi

 

 

1

 

Zapoznanie z programem wychowawczym szkoły i określenie zadań

nauczyciela - wychowawcy.

 

 

Określenie zadań własnych wynikających z realizacji programu nauczania fizyki i chemii w Gimnazjum Specjalnym.

 

 

X 2000 r.

 

 

2

 

Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.

 

Rozmowa z uczniem, rodzicem, pedagogiem i wychowawcą.

 

na bieżąco

 

Przykładowy zapis rozmowy, wywiadu.

 

 

 

3

 

Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.

 

 

Rozmowa z uczniem , rodzicem, obserwacja , czytanie fachowej literatury.

 

 

na bieżąco

 

 

4

 

Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych.

 

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych.

Realizacja zadań w ramach sekcji ekologicznej oraz ścieżek międzyprzedmiotowych.

Kontakty z pedagogiem szkolnym.

 

 

 

na bieżąco

 

 

 

 

Potwierdzenie pedagoga.