Z
DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO W
PUBLICZNYM GIMNAZJUM W OŚRODKU
SZKOLNO-WYCHOWAWCZUM W
ŻYRARDOWIE
„...edukacja powinna przygotować
jednostkę do życia
w
społeczeństwie demokratycznym przez umożliwianie
wypełniania
obowiązków i powinności obywatelskich,
wprowadzanie do polityki
oraz uczenie podstawowych zasad i wartości
leżących u podstaw naszej
społeczności, takich jak poszanowanie
praw człowieka i demokracji,
a także tolerancji i solidarności, które
wynikają z lepszego zrozumienia
i
poznania innych (...)
Zalecenie 1111 (1989) Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.
Młodzi Europejczycy coraz bardziej
potrzebują wykształcenia mającego na celu
rozwijanie „europejskiej świadomości”
opartej na wspólnym dziedzictwie duchowym,
tradycji humanistycznej i wierze w wolność, które
zawsze wpływały na historię Europy.
Jednakże ta „świadomość
europejska”, zasadnicza dla budowania nowej
Europy, Jednym ze sposobów rozwijania świadomości europejskiej, jest powoływanie w szkołach Klubów Europejskich.
Już od roku w naszej szkole działa Klub
Europejski „Młodzi Europejczycy”, którego
jesteśmy organizatorkami. Klub ten zrzesza
niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków
gimnazjum.
Celem naszego Klubu jest: ·
Rozwijanie i pogłębianie wiedzy o historii i
kulturze krajów należących do Unii
Europejskiej. ·
Zdobywanie informacji o krajach stowarzyszonych. ·
Kształtowanie pojęć tolerancji i szacunku dla
kultur innych narodów. ·
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pokój,
obronę praw człowieka oraz ochronę środowiska
i spuścizny kulturowej. ·
Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Cotygodniowe zajęcia prowadzone były
metodami aktywizującymi. Stosowałyśmy m.in.
burzę mózgów, akrostych, metodę plakatu,
dramę, gry dydaktyczne. Korzystałyśmy z różnorodnych
środków dydaktycznych: map, gier
dydaktycznych, filmów oraz publikacji
pozyskanych z polskich instytucji unijnych:
Centrum Informacji Europejskiej oraz Punktu
Informacji Unii Europejskiej.
·
Co udało
się osiągnąć? W ramach zajęć klubu organizowałyśmy konkursy wiedzy i konkursy plastyczne na temat historii i kultury krajów Unii Europejskiej. Razem z wychowankami przygotowywaliśmy i degustowaliśmy potrawy innych krajów. W okresie przedświątecznym uczniowie wykonali drobne podarunki dla nauczycieli: kolorowe choinki z masy solnej oraz kartki z życzeniami bożonarodzeniowymi.
30 kwietnia podczas
Święta Szkoły tzw. „Marysinek” Klub
Europejski przygotował konkurs pełen
niespodzianek dla kolegów ze szkoły
podstawowej, zawodowej oraz
gimnazjum. 8 maja uczestniczyliśmy w Paradzie Szumana, odbywającej się w ramach XI Polskich Spotkań Europejskich w Warszawie, proeuropejskiej imprezie, która w roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej przebiegała szczególnie uroczyście. Członkowie klubu wzięli także udział w konkursie wiedzy „Młody żyrardowianin o Europie”, który towarzyszył miejskiemu projektowi edukacyjnemu „Puzzle Europejskie”. Reprezentacja naszego klubu zajęła w tym konkursie II miejsce. Jesteśmy dumni z sukcesu naszych niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków, którzy rywalizowali z pełnosprawnymi rówieśnikami. Uczestniczyliśmy w szkolnych prezentacjach-wędrówkach po krajach Unii Europejskiej, przygotowywanych przez uczniów żyrardowskich szkół, a także w Eurofestynie 2004, plenerowej imprezie podsumowującej miejski projekt edukacyjny „Puzzle Europejskie”.
Tuż przed końcem
roku szkolnego dla naszych podopiecznych
zorganizowałyśmy wycieczkę nad Zalew Żyrardowski.
·
Co Klub Europejski daje naszym wychowankom?
Klub Europejski to organizacja oparta na
dobrowolnej aktywności pozalekcyjnej młodzieży.
Praca w klubie to nauka samodzielności oraz
odpowiedzialności. W klubie nie można być
tylko odbiorcą, każdy jest aktywny i odpowiada
za wspólną pracę. Rozwijanie tych cech jest
niezwykle ważne dla każdego człowieka żyjącego
w społeczeństwie demokratycznym.
Współpraca członków klubu ze środowiskiem
lokalnym (m.in. poprzez udział
Uczestnictwo w zajęciach klubowych to również
nauka planowania i organizowania. W
klubie realizuje się różne przedsięwzięcia,
które wymagają planowego i zorganizowanego
działania. Skłaniają do refleksji nad tym, co
się robi. Te umiejętności ważne są w
procesie uczenia. Przydają się również w życiu
zawodowym i osobistym.
Klub stwarza większe możliwości
przyjaznego przyswajania wiedzy. Nie ma tu
tradycyjnych lekcji. Członkowie klubu są w nim
z własnej woli i maja wpływ na to, co się będzie
działo.
Praca w klubie kształtuje postawy
otwartości i tolerancji, które są niezwykle
ważne
·
Co Klub
Europejski daje nauczycielowi? Nauczyciel współpracuje z grupą zmotywowaną, zwykle mniejszą liczebnie niż klasa. Dzięki temu ma lepszy kontakt z uczniami Dzieli z nimi odpowiedzialność za powodzenie wspólnych przedsięwzięć. Jest opiekunem i przewodnikiem. Rozwija swoje kompetencje dydaktyczno-wychowawcze. Staje się innowatorem, ma bowiem możliwość zastosowania nowych, mniej konwencjonalnych rozwiązań. Praca ta daje dużo satysfakcji. Pozwala na wspólne przeżywanie porażek i zwycięstw. Opieka nad klubem jest także okazją do realizacji własnych zainteresowań.
·
Co Klub
Europejski daje naszej szkole? Klub Europejski podnosi prestiż szkoły. Uatrakcyjnia jej ofertę dydaktyczno-wychowawczą, wychodzącą poza szkolne ramy programu nauczania. Daje młodzieży możliwość realizowania swoich zainteresowań. Klub Europejski jest także ważnym elementem szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki. To alternatywny sposób spędzania wolnego czasu przez młodzież niepełnosprawną intelektualnie. Szkoła zyskuje opinię placówki, która nie tylko naucza, ale i wychowuje.
·
Jakie
mamy plany na przyszłość?
W przyszłości
zamierzamy podejmować różnorodne inicjatywy,
dzięki którym nasi wychowankowie będą
doskonalić umiejętności komunikowania się,
wyrażania własnych opinii i
słuchania opinii innych osób, podejmowania
decyzji, rozwiązywania konfliktów. Chcemy nawiązać
współpracę z innymi Szkolnymi Klubami
Europejskimi. Planujemy także organizować
konkursy, imprezy ogólnoszkolne oraz wycieczki.
Martyna
Krawczyk i Maria Oskiera
|