Z DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO

W PUBLICZNYM GIMNAZJUM W OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZUM

W ŻYRARDOWIE

 

                                                   „...edukacja powinna przygotować jednostkę do życia         

                                    w społeczeństwie demokratycznym przez umożliwianie  wypełniania

                                    obowiązków i powinności obywatelskich, wprowadzanie do polityki           

                                    oraz uczenie podstawowych zasad i wartości leżących u podstaw naszej

                                    społeczności, takich jak poszanowanie praw człowieka i demokracji,

                                    a także tolerancji i solidarności, które wynikają z lepszego zrozumienia

                                    i  poznania innych (...)

                                         

                                         Zalecenie 1111 (1989) Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy.

 

                 Młodzi Europejczycy coraz bardziej potrzebują wykształcenia mającego na celu rozwijanie „europejskiej świadomości” opartej na wspólnym dziedzictwie duchowym, tradycji humanistycznej i wierze w wolność, które zawsze wpływały na historię Europy.

                 Jednakże ta „świadomość europejska”, zasadnicza dla budowania nowej Europy, nie może zaistnieć bez ogromnego zaangażowania ze strony wszystkich mających udział w procesie edukacyjnym, bez zjednoczonego wysiłku i skoordynowanych działań.

                Jednym ze sposobów rozwijania świadomości europejskiej, jest powoływanie w szkołach Klubów Europejskich.

                Już od roku w naszej szkole działa Klub Europejski „Młodzi Europejczycy”, którego jesteśmy organizatorkami. Klub ten zrzesza niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków gimnazjum.

 

                 Celem naszego Klubu jest:

· Rozwijanie i pogłębianie wiedzy o historii i kulturze krajów należących do Unii Europejskiej.

· Zdobywanie informacji o krajach stowarzyszonych.

· Kształtowanie pojęć tolerancji i szacunku dla kultur innych narodów.

· Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pokój, obronę praw człowieka oraz ochronę środowiska i spuścizny kulturowej.

· Współpraca ze środowiskiem lokalnym.

                 Cotygodniowe zajęcia prowadzone były metodami aktywizującymi. Stosowałyśmy m.in. burzę mózgów, akrostych, metodę plakatu, dramę, gry dydaktyczne. Korzystałyśmy z różnorodnych środków dydaktycznych: map, gier dydaktycznych, filmów oraz publikacji pozyskanych z polskich instytucji unijnych: Centrum Informacji Europejskiej oraz Punktu Informacji Unii Europejskiej.

 

                 · Co udało się osiągnąć?

                 W ramach zajęć klubu organizowałyśmy konkursy wiedzy i konkursy plastyczne na temat historii i kultury krajów Unii Europejskiej. Razem z wychowankami przygotowywaliśmy i degustowaliśmy potrawy innych krajów.

                 W okresie przedświątecznym uczniowie wykonali drobne podarunki dla nauczycieli: kolorowe choinki z masy solnej oraz kartki z życzeniami bożonarodzeniowymi.

                 30 kwietnia podczas Święta Szkoły tzw. „Marysinek” Klub Europejski przygotował konkurs pełen niespodzianek dla kolegów ze szkoły podstawowej, zawodowej oraz gimnazjum.

                 8 maja uczestniczyliśmy w Paradzie Szumana, odbywającej się w ramach XI Polskich Spotkań Europejskich w Warszawie, proeuropejskiej imprezie, która w roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej przebiegała szczególnie uroczyście.

                 Członkowie klubu wzięli także udział w konkursie wiedzy „Młody żyrardowianin o Europie”, który towarzyszył miejskiemu projektowi edukacyjnemu „Puzzle Europejskie”. Reprezentacja naszego klubu zajęła w tym konkursie II miejsce. Jesteśmy dumni z sukcesu naszych niepełnosprawnych intelektualnie wychowanków, którzy rywalizowali z pełnosprawnymi rówieśnikami.

                 Uczestniczyliśmy w szkolnych prezentacjach-wędrówkach po krajach Unii Europejskiej, przygotowywanych przez uczniów żyrardowskich szkół, a także w Eurofestynie 2004, plenerowej imprezie podsumowującej miejski projekt edukacyjny „Puzzle Europejskie”.

                 Tuż przed końcem roku szkolnego dla naszych podopiecznych zorganizowałyśmy wycieczkę nad Zalew Żyrardowski.

 

                · Co Klub Europejski daje naszym wychowankom?

                Klub Europejski to organizacja oparta na dobrowolnej aktywności pozalekcyjnej młodzieży. Praca w klubie to nauka samodzielności oraz odpowiedzialności. W klubie nie można być tylko odbiorcą, każdy jest aktywny i odpowiada za wspólną pracę. Rozwijanie tych cech jest niezwykle ważne dla każdego człowieka żyjącego w społeczeństwie demokratycznym.

                Współpraca członków klubu ze środowiskiem lokalnym (m.in. poprzez udział w konkursach i różnych imprezach proeuropejskich organizowanych na terenie miasta) pozwala im na kształtowanie poczucia własnej wartości i budowanie pozytywnego wizerunku swojej osoby. Świadomość własnej wartości i właściwy wizerunek swojej osoby to nieoceniony kapitał w dorosłym życiu.

                Uczestnictwo w zajęciach klubowych to również nauka planowania i organizowania.

W klubie realizuje się różne przedsięwzięcia, które wymagają planowego i zorganizowanego działania. Skłaniają do refleksji nad tym, co się robi. Te umiejętności ważne są w procesie uczenia. Przydają się również w życiu zawodowym i osobistym.

                Klub stwarza większe możliwości przyjaznego przyswajania wiedzy. Nie ma tu tradycyjnych lekcji. Członkowie klubu są w nim z własnej woli i maja wpływ na to, co się będzie działo.

                 Praca w klubie kształtuje postawy otwartości i tolerancji, które są niezwykle ważne w coraz bardziej różnorodnym społeczeństwie.

                 

                  · Co Klub Europejski daje nauczycielowi?

                  Nauczyciel współpracuje z grupą zmotywowaną, zwykle mniejszą liczebnie niż klasa.

Dzięki temu ma lepszy kontakt z uczniami Dzieli z nimi odpowiedzialność za powodzenie wspólnych przedsięwzięć. Jest opiekunem i przewodnikiem. Rozwija swoje kompetencje dydaktyczno-wychowawcze. Staje się innowatorem, ma bowiem możliwość zastosowania nowych, mniej konwencjonalnych rozwiązań. Praca ta daje dużo satysfakcji. Pozwala na wspólne przeżywanie porażek i zwycięstw. Opieka nad klubem jest także okazją do realizacji własnych zainteresowań.

 

                  · Co Klub Europejski daje naszej szkole?

                  Klub Europejski podnosi prestiż szkoły. Uatrakcyjnia jej ofertę dydaktyczno-wychowawczą, wychodzącą poza szkolne ramy programu nauczania. Daje młodzieży możliwość realizowania swoich zainteresowań. Klub Europejski jest także ważnym elementem szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki. To alternatywny sposób spędzania wolnego czasu przez młodzież niepełnosprawną intelektualnie. Szkoła zyskuje opinię placówki, która nie tylko naucza, ale i wychowuje.

 

                  · Jakie mamy plany na przyszłość?

                  W przyszłości zamierzamy podejmować różnorodne inicjatywy, dzięki którym nasi wychowankowie będą doskonalić umiejętności komunikowania się, wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych osób, podejmowania decyzji, rozwiązywania konfliktów. Chcemy nawiązać współpracę z innymi Szkolnymi Klubami Europejskimi. Planujemy także organizować konkursy, imprezy ogólnoszkolne oraz wycieczki.

                                                              Martyna Krawczyk i Maria Oskiera