Kadra pedagogiczna | Nasze pracownie | Osiągnięcia uczniów | Z praktyki pedagogicznej | Z życia szkoły |
"Każdy ma prawo do szczęścia
i swego miejsca w społeczeństwie"
M. Grzegorzewska
Publiczne Gimnazjum Specjalne powołane przez Starostwo Powiatowe w Żyrardowie rozpoczęło swą działalność 1 września 1999 roku.
W roku szkolnym 2000/2001 w gimnazjum uruchomiono zespół edukacyjno - terapeutyczny, zwany "klasą życia", dla młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie
w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Głównym celem i zadaniem działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej szkoły jest:
1. Przygotowanie młodzieży do dorosłego i samodzielnego życia
poprzez wyposażanie w potrzebne wiadomości i umiejętności.
2. Integracja ze społeczeństwem.
3. Przygotowanie uczniów do podjęcia pracy zawodowej zgodnie z
wybranym kierunkiem kształcenia zawodowego.
Uwzględniając specyfikę rozwoju naszych uczniów, w programie pracy na plan główny wysuwa się rehabilitacja, czyli kompensowanie, korygowanie, usprawnianie
i dynamizowanie wychowanków w taki sposób, aby mogli oni zdobywać wiadomości
i umiejętności potrzebne do możliwie pełnej integracji społecznej. Gimnazjum, wykorzystując indywidualne możliwości uczniów, musi przygotować ich do wyboru zawodu i do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym.
Programy nauczania realizowane są w blokach przedmiotów humanistycznych
i matematyczno-przyrodniczych. Obok przedmiotów (bloków przedmiotowych) wprowadzono programy ścieżek edukacyjnych, opracowane przez naszych nauczycieli.
Realizujemy ścieżki:
- edukacja czytelnicza i medialna
- edukacja prozdrowotna
- edukacja ekologiczna
- edukacja regionalna
W przyszłym roku szkolnym wprowadzimy:
- obronę cywilną
- edukację europejską
- kulturę polską na tle cywilizacji śródziemnomorskiej
W szkole oprócz zajęć edukacyjnych prowadzi się intensywną rewalidację indywidualną.
Wyróżnia się następujące formy pracy rewalidacyjnej:
- zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze
- zajęcia korekcyjne:
a) usprawnianie technik szkolnych
b) usuwanie wad wymowy (logopedia)
c) korekcja wad postawy
d) stymulująco - terapeutyczno (muzykoterapia)
W pracy z głębiej upośledzonymi preferujemy integralną edukację, której istotę stanowi wszechstronna działalność uczniów z równoczesnym zaangażowaniem sfery umysłowej, emocjonalno-motywacyjnej i działaniowej.
Bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu szkoły i wypełnianiu jej statutowych zadań odgrywa Samorząd Uczniowski. W ramach SU działają sekcje:
- sportowa
- imprezowa
- czytelniczo-medialna
- prozdrowotna
- ekologiczna
Ważnym zamierzeniem opiekunów samorządu jest integracja młodzieży gimnazjalnej i współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Nasza szkoła zapewnia równe szanse rozwoju wszystkim uczniom. Wolna jest od jakichkolwiek uprzedzeń i niesprawiedliwości. Uczniowie i nauczyciele współtworzą środowisko przekonane o wartości każdej osoby.